Ljud i pannan - vad göra?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ergo
Gallringsobjekt

Ljud i pannan - vad göra?

Inlägg av Ergo »

Hej!
Jag har ljud i pannan när den kommer upp i ca 84 grader och mer, det klonkar/bubblar. Jag satte igång och eldade i pannan för första gången 070106. När det börjar låta i pannan så kan man ibland se att tempen ökar i pannan samtidigt som man kan se på laddomatens termometer att tempen in i pannan sjunker. Jag kör laddomaten på högsta läget och med 78 graders termostatet i, kör jag laddomaten på lägre hastighet så blir pannan för varm när det börjar att låta i pannan.

Jag tror att det verkar som om det blir luft som blir kvar någonstans i laddomaten eller i pannan för har man kört laddomaten på lägre hastighet och pannan börjar att bli för varm så kan man sätta på högsta läget på laddomaten så blir inte pannan för varm.

Jag har luftat elementen men det verkar inte vara någon luft i dom nu.

Kan det vara farligt för pannan när det klonkar/bubblar i pannan?

Kan det bli bättre om jag byter till det 72 gradiga termostatet i laddomaten?

Man ska kanske sätta dit en avluftare på röret mellan panntoppen och laddomaten.

Jag har avluftare på båda tankarna och en kulventil på röret mellan panna och tank så att jag kan avlufta det röret manuellt, (röret sitter högt mot taket så att det finns inte plats för avluftare).

Jag har:
Calmarpannan v33
Laddomat 21
2 x 750 liters acktankar pararellkopplade
Öppet 120 liters expansionskärl anslutet i botten mellan tankarna

Tacksam för tips

Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Ljud i pannan - vad göra?

Inlägg av Ved Profilen »

Ergo skrev:Hej!
Jag har ljud i pannan när den kommer upp i ca 84 grader och mer, det klonkar/bubblar. Jag satte igång och eldade i pannan för första gången 070106. När det börjar låta i pannan så kan man ibland se att tempen ökar i pannan samtidigt som man kan se på laddomatens termometer att tempen in i pannan sjunker. Jag kör laddomaten på högsta läget och med 78 graders termostatet i, kör jag laddomaten på lägre hastighet så blir pannan för varm när det börjar att låta i pannan.

Jag tror att det verkar som om det blir luft som blir kvar någonstans i laddomaten eller i pannan för har man kört laddomaten på lägre hastighet och pannan börjar att bli för varm så kan man sätta på högsta läget på laddomaten så blir inte pannan för varm.

Jag har luftat elementen men det verkar inte vara någon luft i dom nu.

Kan det vara farligt för pannan när det klonkar/bubblar i pannan?

Kan det bli bättre om jag byter till det 72 gradiga termostatet i laddomaten?

Man ska kanske sätta dit en avluftare på röret mellan panntoppen och laddomaten.

Jag har avluftare på båda tankarna och en kulventil på röret mellan panna och tank så att jag kan avlufta det röret manuellt, (röret sitter högt mot taket så att det finns inte plats för avluftare).

Jag har:
Calmarpannan v33
Laddomat 21
2 x 750 liters acktankar pararellkopplade
Öppet 120 liters expansionskärl anslutet i botten mellan tankarna

Tacksam för tips

Mvh Per
En fundering du kan väl inte ha öppet expansionskärl anslutet till botten mellan acktankarna??

Ved Profilen.
Ergo
Gallringsobjekt

Inlägg av Ergo »

Jo, jag har kopplat öppet expansionskärl mellan tankarna och expansionkärlen sitter i takhöjd över elementen på översta våningen.
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Går röret från pannan till acktanken under taket o ner till tanken utan avluftning så har du nog problemet där..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ergo skrev:Jo, jag har kopplat öppet expansionskärl mellan tankarna och expansionkärlen sitter i takhöjd över elementen på översta våningen.
Jo! men expansionsledningen är väl inte kopplad i botten mellan tankarna?

Ved Profilen..
Ergo
Gallringsobjekt

Inlägg av Ergo »

André
Jag har en kulventil så att jag luftar manuellt på röret för jag vet inte hur men ska få dit någon avluftare för att röret sitter så nära taket.

Ved Profilen
Expansionsledningen är kopplad i botten mellan tankarna. Trycket borde väl förvinna den vägen ändå?, har säkerhetsventil på pannan.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kommer det någon luft då du luftar röret??

Har du luftat laddomatpumpen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ergo
Gallringsobjekt

Inlägg av Ergo »

André skrev:Kommer det någon luft då du luftar röret??

Har du luftat laddomatpumpen??
Det verkar inte komma någon luft från röret, har provar när laddomaten är avstängd och på. Har man laddomaten på högsta hastighet kan man höra att ibland så åker luften i röret och in i första tanken.

Jag luftar laddomatpumpen lite då och då för att vara säker.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har du gjort installationen själv, eller är det en rörfirma som du anlitat?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ergo skrev: Expansionsledningen är kopplad i botten mellan tankarna. Trycket borde väl förvinna den vägen ändå?, har säkerhetsventil på pannan.
Då får du väl inte ur luften ur systemet om du har kopplat så!
Ergo
Gallringsobjekt

Inlägg av Ergo »

Karla1 skrev:Har du gjort installationen själv, eller är det en rörfirma som du anlitat?
Installationen har jag och min bror gjort.

Karla1 skrev:Då får du väl inte ur luften ur systemet om du har kopplat så!
Luften ska ju gå ut genom avlutfarna på båda tankarna, ev sätta dit en avluftare på röret mellan panna och laddomat. Det blir som om man hade tryckkärl kopplat till botten på tankarna så att man inte skickar upp varmt vatten till kärlen i onödan innan tankarna är fulla.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Man brukar väl dra ett ång rör från toppen av tankarna till exp.
Med mindre diameter
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ergo
Gallringsobjekt

Inlägg av Ergo »

Andreas Hansson skrev:Man brukar väl dra ett ång rör från toppen av tankarna till exp.
Med mindre diameter
Jag tittade just på inkopplingsförslag som var med laddomaten och dom visar att expansionsledningen går från botten på tankarna och att en säkerhetsledning går från toppen av tankarna och kopplas på det rör ovanför expansionskärlet som går till taket.

På det viset blir det ju visserligen bara några liter varmt vatten som går ut i röret.

Skulle det räcka att koppla säkerhetsledningen(ångledning) på det rör jag har går mellan panna och tank eftersom jag inte har någon automatisk avluftning på det röret och köra med dom automatiska avluftarna jag har på tankarna?.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ergo skrev:
Andreas Hansson skrev:Man brukar väl dra ett ång rör från toppen av tankarna till exp.
Med mindre diameter
Jag tittade just på inkopplingsförslag som var med laddomaten och dom visar att expansionsledningen går från botten på tankarna och att en säkerhetsledning går från toppen av tankarna och kopplas på det rör ovanför expansionskärlet som går till taket.

På det viset blir det ju visserligen bara några liter varmt vatten som går ut i röret.

Skulle det räcka att koppla säkerhetsledningen(ångledning) på det rör jag har går mellan panna och tank eftersom jag inte har någon automatisk avluftning på det röret och köra med dom automatiska avluftarna jag har på tankarna?.
Det är höjden upp till expkärlet som skapar det tryck man skall ha i ett värmesystem ex sitter expkärlet 5 meter högt då visar manometern på pannan 5 meter vatten pelare eller 0.5 kg / kvadratcentimeter.Om man tänker sig att laddningsledningen från pannan som är ansluten till toppen på acktanken det är säkerhetsledningen/expledningen som skall vara oavbrutet stigande från pannans topp/acktankens topp till det fria.Alltså upp till expkärlet.Då far luften ut av sig själv. Ångröret det är det som sitter ovanför yttertaket (kryckan).Sedan har vi sk.skvallerledningen som oftast går till någon brunn i pannrummet eller något annat rum.

Kopplar man på detta sätt kommer statiska trycket från expkärlet att skapa det tryck man behöver på tankarnas ovansida,men kopplar man in expröret från kärlet på tankarnas nedersta rör kommer ju det statiska trycket från kärlet att skapa tryck under i från och uppåt i systemet då kommer man aldrig att få ur luften i systemet.

Se ett bra kopplingsalternativ på detta.
http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ergo skrev:
Med mindre diameter

Kolla den här killen han har kopplat som du säger
http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum
Finns någon bild tror jag
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar