nu har sotan varit i farten..
-
- Prima virke
nu har sotan varit i farten..
jag har fått anmärkning att jag inte har någon takstege dom ca 1,8 m mellan takstegen upp på taket fram till skorstenen på nocken (har ju inte suttit någon där dom senaste 100 åren) så det är väll dags att sätta dit en då
är det någon som vet hur det ska vara?
är det någon som vet hur det ska vara?
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Exakt hur du utformat den är nog inte så petigt, så länge den är säkert att klättra på, den ska nog vara fast monterad i alla fall så att den inte blåser bort.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Prima virke
Sånna här är okey här hemma http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=10313
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Prima virke
Ja exakt så har jag med och sotarn tyckte att det är helt okey med http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=10313 som man lägger åt sidan för då kan han gå på dom fram till skorstenenMagnus Fors skrev:jag har en stege fast monterad upp till nocken men sotan vill ha en som går längs med taknocken fram till skorstenen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Visst ska sotarna ha säkra grejor.
Fick också påstötning av sotarn. Han skulle göra brandsyn och skorstensbesiktning. Den dagen var det is på taket och omöjligt gå upp, jag fick betala 620:- för ingenting - otur med vädret!
Fick krav på fasadstege och takstege till nästa gång.
Nu är det plåttak med liten lutning mot skorstenen och man vill ju inte sätta igång och borra hål i taket - blir säkert läckage senare.
Vad göra? 3 meter aluminiumstege som läggs på taket och sätts fast i båda ändar eller finns bättre ideer?
Fasadstege hur fungerar det? Hänger den som helhet i taket och stöden mot fasaden är bara stöd för att hålla den på plats?
Fick också påstötning av sotarn. Han skulle göra brandsyn och skorstensbesiktning. Den dagen var det is på taket och omöjligt gå upp, jag fick betala 620:- för ingenting - otur med vädret!
Fick krav på fasadstege och takstege till nästa gång.
Nu är det plåttak med liten lutning mot skorstenen och man vill ju inte sätta igång och borra hål i taket - blir säkert läckage senare.
Vad göra? 3 meter aluminiumstege som läggs på taket och sätts fast i båda ändar eller finns bättre ideer?
Fasadstege hur fungerar det? Hänger den som helhet i taket och stöden mot fasaden är bara stöd för att hålla den på plats?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
En fasadstege är en stege som är fast monterad i fasaden.
T.ex en sådanhär: http://utv.vannasplat.se/download/49/Mo ... ge%201.pdf
T.ex en sådanhär: http://utv.vannasplat.se/download/49/Mo ... ge%201.pdf
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det tycket jag inte du ska acceptera om han nu inte bedömde besikningen "fullgjord" utan att gå upp. Sist dom vart här gick det inte ens att se takstegen pga. all snö, dock letade jag upp dom när jag var uppe och tog bort skydden innan han kom..halt värre. Din sotare måste vara ännu kínkigare än en del av dom 5 olika som varit här.Den dagen var det is på taket och omöjligt gå upp, jag fick betala 620:- för ingenting - otur med vädret!
Släpper numera inte in sotaren i pannrummet, efter tips ifrån killen som åker runt med Baxibussen...
Sotar själv pannan och låter bara sotaren gå upp och dra pipan..och då har jag redan varit där uppe och plockat bort skydd mm. så han inte förstör något då uppe heller. Ska gå kursen för självsotning så fort dom har fått ihop folk till en ny omgång. Däremot brandskyddskontrollen måste jag släppa in "teknikern" men hade sotat pannan även då eftersom han skulle ha gjort det också i sammband med brandkontrollen.
Han bråkade om en dörr till pannrummet, som jag inte åtgärdat vid efterkontrollen då även pipan vart utdömd.
Har dock skaffat en dörr nu..inte för att sotaren ville det, men tyckte själv att det kunde vara bra att kunna stänga in dit, ska bara få loss tummen och montera den också

/Vednisse
-
- Gallringsobjekt