MP skrev:
Måste kanske klara ut vad dina förutsättningar är för att hänga med.
Med "registret" menar jag 0-10 på bivshunt skalan.
Är då 1-5 låga uttaget och 6-10 höga uttaget?
Vet faktiskt inte om det är så, Jag var säker på att bivshunten blandade över hela registret innan Snillet skrev om att den inte gjorde det.
Tidigare antog jag att den jobbade enligt följande: Vid 0 på skalan så var 1:ans och 2:ans intag stängde och vattnet cirkulerade runt via returen. Sedan öppnar 1:ans intag mer och mer allt eftersom värdet på skalan ökar. Någonstans vid 5 öppnas även 2:ans intag, för att vara helt öppet vid 10 på skalan. Men var returen och 1:ans intag stängs kommer jag inte ihåg. Är osäker om jag ens fick kläm på det när jag tittade in i bivshunten för över 8 år sedan. På den tiden kunde man inte så mycket om sådana här "prylar" dessutom så var det så mycket annat på bygget som krävde uppmärsamhet.....
Det skulle vara intresant att ånyo titta in i en bivshunt men det få i så fall vara en ej ännu inkopplad historia. Min kommer man inte åt om man inte vill tömma acken på mer än halva volymen....
MP skrev:I ditt fall när inte solen ger någonting så borde väl styrningen hela tiden styra mot det övre uttaget, eftersom du enbart värmer den övre delen i tanken när du kör pellets?
Och då kommer min huvudfråga, när solen brassar på och tanken vid nedre uttaget kommer över 38 grader. Hur vet styrningen då att den skall vrida schunten tillbaka till nedre uttaget. Styrningen borde ju vara nöjd och stå kvar på det ställe den hade innan solen värmde.
Om vi nu förutsätter att ingen annan faktor ändrat sig för att hålla resonemanget enkelt.
Styrningen ändrar hela tiden behovet på det utgående vattnets temp så det har ännu inte varit några problem. Ofta är den helt stängd dvs vattnet cirkulerar i golvslingorna utan tillskott från acken eftersom det inte finns värmebehov.
På vinter värmer jag en lite större del av tanken och har då en pannretur som sitter ungefär i jämnhöjd med 1:ans utlopp så helt kallt är det inte vid 1:an.
Sedan är det ju så att när solen börjar brassa på ordentligt så har mycket av värmebehovet försvunnit och styrningen till bivshunten är väldigt ofta i "stängt" läge.
Jag vill fortfarande tro att min "fundering" på funktionen är mer rätt än den som Snillet presenterade där det inte skall ske någon blandning mellan 1:an och 2:an. För det tycker jag att det gör i min bivshunt. Men men jag kanske är ute med den berömda cykeln........