Vilken brännare är bäst?

Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Juggernaut skrev:En sak som begränsar effekten i en framåtbrinnande brännare av rörtyp är ju svårigheten att få en stor rosteryta. Det löser man med en större rördiameter.
Det blir så när konstruktörer kopierar! Oljebrännartillverkarna på 50-talet kopierade J29:an. Pellx P20 konstruktörerna på 90-talet kopierade oljebrännarna. Konstruktörerna av Eurofire, Ullmabrännaren, Viking Bio m.fl kopierade Pellx P20.
Ett brännarrör till en pelletsbrännare skall naturligtvis vara FYRKANTIGT! :D
Bara elementär konstruktionsteknik. Vad får man plats med för slags roster i ett runt brännarrör.
När man köpt en vettig brännare med fyrkantigt brännarrör är det bara fyra snabba snitt med vinkelslipen i pannluckan så är den färdig för att montera brännaren. Göra ett stort runt hål i brännarluckan tarvar ett arborrverk.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Holger skrev: Göra ett stort runt hål i brännarluckan tarvar ett arborrverk.
Eller en passare, ett 13 mm borr för att komma in och en tigersåg eller sticksåg. Så slipper man gnistregnet i fina pannrummet också.

En fördel med runda rör är att man inte har några hörn och därmed får man minskad spricktendens.

Eurofire du nämner ovan är den fyrkantigaste av dessa framåtbrinnande.
De andra är riktiga "rör". Anledningen till rör torde vara av produktionstekniska skäl, det finns en mängd runda rör i skilda kvalisorter lätt tillgängligt till skillnad från de fyrkantiga som inte är lika spridda för medietransport.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Som sagts tidigare, först måste du mäta pannan inuti för att se om du kan använda både en uppåtbrinnade eller framåtbr. brännare.

Brännare med interförråd och matning, ger jämnare förbränning= bättre verkningsgrad.

Säg att din panna klara alla brännar riktningar.
Nästa beslut blir att bestämma dig för toppmatad eller undermatad brännare.
Båda har sina fördelar/ nackdelar.
Personligen gillar jag undermatade brännare bäst.
Jag hade en toppmatad Viking 9990 som jag trimmade in. Tejpade på en egen skala och justerade in fläkten för bästa CO2 värde. Körde den i två år tills vi sålde huset. Största fördelen med den var att den har få rörliga delar. Nackdel att den behöver täta askningar av brännarkoppen.

Nuvarande brännare har jag bara kört sedan 5 dec.
När jag skulle köpa en ny brännare i höstas var det bara två brännare jag valde mellan.
Båda undermatade.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
vilhelm
Späd planta

Inlägg av vilhelm »

jag har kört ekoteck.tb mini.och thermia biomatik nu har jag en veto mit råd er vill du kunne köre med mangen typper bransel så ta en stokker som veto men vill du bare köre pelets så har jeg gode arferinger med alle sammen men thermias/ecoteck har du nok minst drifts stop med da den brender op och skålen fylles under ifra men det enklest er vel en brender vor du let får dela och som du let kan skrue på selv :roll: :roll: da det altid gå åt skogen når der ikke er någon at få tag i ex jule afton :lol: och tenk vor godt det er at slippe för den stres och alt det lyd der bliver for örne :oops: :oops:
360 kvm=Huset 246 kvm+garas 60kvm+lehlighet 60 kvm bygt 2005. Panna högfors 17 på 60kv veto stoker 20kv bruger briketter till varmen
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Det finns en nackdel till med fyrkantiga rör... Du får jävligt skumma luftströmmar i hörnena...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Juggernaut skrev:Det finns en nackdel till med fyrkantiga rör... Du får jävligt skumma luftströmmar i hörnena...
Ja i teorin kanske. Ser inga skumma luftströmmar när jag lyfter ut min brännare med fyrkantig brännarkropp. Den brinner jämnt och helt symmetriskt. Tycker det är bra med teknisk produktutveckling bara. Jag slipper problemen med spruckna runda brännarrör som är så vanliga hos "Den Gule Brännaren". Där har man ju till och med varit tvungen att göra en konservativ teknisk workaround: brännarrrör av gjutjärn.
Så länge man inte kommer upp i lufthastigheter som medger lamellär strömnig i hela brännarröret är nog problemet är ringa.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Torgny Björk
Ungskog

Aquator

Inlägg av Torgny Björk »

Har en aquator kombipanna från -64 (ved-olja-kol), kör sedan ngt år med en roslagsbrännare och är nöjd. Tändelementen har för mig pajat efter ca 6 mån. Tydligen varierande kvalitet..men de är billiga och lätta att byta själv om man är normalhändig. Får se om elementen håller längre med brännarens nya programvara...-elementet får svalna en stund innan fläkten startar vid tändning + att fläkten startar då och då även vid underhållsfyr för att blåsa bort aska etc.

Jag tog bort luckan för oljebrännaren och förlängde de befintliga fäst skruvarna med gängstål och skruvade fast brännarens fästplatta direkt mot luckans fästring (lite blygarn som tätning). Brännaren kommer då på bra avstånd från bortre pannvägg och all keramik kan tas bort från eldstaden ge plats för aska.

OM pannan skulle ge upp, vilket jag trodde redan för 20 år sedan behåller jag inte Roslagsbrännaren utan tar en ny paketlösning brännare-panna.
Brännaren var för mig intjänad första året.
Torgny B Stockholm
Roslagsbrännare-panna Aquator från -64
Vämepump luft/luft
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Inte för att jag förstår vad lamellär strömning är, det kapitlet måste vi hoppat över, eller är det en annan benämning på laminär? Jag fick lära mig om laminär strömning vid låga Reynoldstal och turbulent vid högre (10 år sedan jag läste strömningsmaskinteknik) och turbulent strömning är nästan alltid att eftersträva.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Nu gillar ju inte alla bionabrännaren....jag tycker rätt bra om min dock :lol:. Den har inget roster i brännarröret oht, utan en förgasningskammare ,sedan leds gaserna ur den kammaren och ut i brännarröret där de blandas med luft i 2 steg och bildar en låga ur röret, lite som en vedförugn i funktionen faktiskt.

Största slitagedelen verkar vara omröraren/rotorn i brännkammaren vilken luften till förgasningen också tillförs genom. Min är dock fortfarande ok efter snart 4 år.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
whynot
Gallringsobjekt

Inlägg av whynot »

Minst jobb är det nog med undermatad brännare. Tog ur min brännare fär första gången nyss efter 4 vintrar och gjorde rent koppen. Skulle vilja veta om det finns någon annan typ som klarar det.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Tror inte det är så stor skillnad, min brännare är nog ungefär samma, pannan behöver sotas men brännaren är inga problem med, det blir en "vall" med sot/aska i framkant på brännaren sen blir det inte mera hur länge den ens går, verkar inte finnas någon anledning att göra ren brännaren speciellt ofta, nu gör jag i och för sig det i alla fall någon gång då och då, men det är mest för att ha koll på hur det ser ut, inte för att det behövs.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
olle svensson
Gallringsobjekt

Väl mellan ny och modern eller från 80-talet

Inlägg av olle svensson »

Du kan ju antingen välja en gammal beprövad brännare.

Empelvis Viking Bio eller KMP-brännaren som ju båda är kopior på den gamla och numera avsomnade (konkursade) PelleX-brännaren, priset ligger väl runt 18000 - 20000 med skruv och frakt.

Eller så kan du välja en ny och modern brännare som den jag valde för ett par år sedan, Sverigebrännaren, som väl kostar ungefär 12000 - 13000 och spara en slant.

Eller så kan du ju slå på stort och investera i en komplicerad maskin med rörliga skruvar mm inne i själva brännaren, eller någon annan av de många maskiner som finns idag och alla är utmärkta brännare.

Som jag ser det är väl kanske frågan: Vad är du beredd eller intresserad av att betala för? Alla eldar de pellets och alla värmer de villan !
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Joachim A
Energiprofet!

Re: Väl mellan ny och modern eller från 80-talet

Inlägg av Joachim A »

olle svensson skrev:Eller så kan du välja en ny och modern brännare som den jag valde för ett par år sedan, Sverigebrännaren, som väl kostar ungefär 12000 - 13000 och spara en slant.
Bild Bild
Thermia Biomatic 20+
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ett tips kan vara att googla på de brännare man anser vara intressanta, kom även ihåg att det ibland är dyrt att spara på fel grej.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Ja titta på den här sidans olika forum, och se om det verkar vara mycket problem eller inte.

Sedan så kan du läsa lite om CE-märkning under den här länken:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6040

Tänk på att de vid brandskyddskontrollen bör/måste (beror väl på sotaren) kunna via papper på att brännaren upfyller säkerhetskraven, och om någon granne skulle klaga så se till att ha papper på godkända miljövärden.
Alla dessa paper ska brännartillverkaren/leverantören förse dig med.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Skriv svar