Mer luft
Mer luft
Är det någon som har testat att fila upp hålen i brännkoppen (A3)? En jag pratade med påstod att det var storleken på "springorna" i koppen som avgjorde effekten på brännaren...
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Jag har ökat lufttillförseln genom att bredda luftspringorna med en kapskiva i vinkelslipen. Men för min del så behöver jag mer luft för jag blandar in spannmål i pelletsen.
Märkte stor skillnad på förbränningen då jag gjorde detta.
Har sett bilder på nyare brännare med extra hål borrade uppe på luftringen i framkant.
Märkte stor skillnad på förbränningen då jag gjorde detta.
Har sett bilder på nyare brännare med extra hål borrade uppe på luftringen i framkant.
Euronom -85, ek-teknik -97
Ved/ pellets/ spannmål
Ved/ pellets/ spannmål
Eldar inte nåt annat än pellets men jag tycker brännaren går för fett, ryker mycket ur skorstenen och svart aska. Blev mindre rök när jag sänkte matningen på internskruven, tycker dock att askan är lika mörk (svart). Läste här på forumet att den skall vara brun och grå och absolut inte svart. Röktempen ligger runt 120 har läst att den skall ligga mellan 150-200. Den blev något svalare när jag sänkte internskruven...
Har du någon bild på hur hålen ser ut på de nyare?
Är det A4:an du menar eller nyare A3?
Har du någon bild på hur hålen ser ut på de nyare?
Är det A4:an du menar eller nyare A3?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Hittade en instruktion här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... a+upp+bild
Har ej provat den själv.
Har ej provat den själv.
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97