Rivning av oljetank

JOD
Ungskog

Rivning av oljetank

Inlägg av JOD »

Jag rev ut min oljetank och byggde pelletsförråd. Delar gärna ed mig av mina erfarenheter:

Problem 1: Olja kvar i tanken (ca 400 liter)!

Löste sig med en enkel elbränslepump från en skrotad bil. Pumpade i två 25-litersdunkar som bars växelvis ut till två 200 litersfat på ett bilsläp. (uppkört i en gammal traktor vid det här laget...)

Bottensatsen tog jag bort genom att slänga i en säck med hyvel/sågspån från ett snickeri igenom manluckan. Dagen efter hoppade jag ner i tanken och skottade upp spånet i plastsäckar. Medhjälpare lyfte ur säckar samt hade koll på syretillförseln... :D

Problem 2:

Hur få isär tanken som stod i ett hörn av pannrumet?

Olika vänner avrådde mig från både skärbrännare och smärgel. Lukt, hög skivförbrukning, brandrisker, tidsödande trots allt.

Beslöt mig för tigersåg som jag hyrde. Iförd hörselproppar, hörselkåpor och skydsglasögon provade jag sågen. :shock: Sågade toppen i två minuter sedan sakta. :oops: Kom då på att jag måste sänka maxhastigheten med ett eget vred på sågen. Det går inte såga tillräckligt sakta så att bladet inte glödgas med bara fingergasen!

Fem blad och två kvällar (á två timmars jobb/kväll) senare hade jag tanken i bitar. Bar ut på ett släp och lämnade på skroten. Fick 30 kr för järnet (600 kg)

Ingen lukt, ingen brandrisk och tämligen snabbt. Jag tyckte det var OK!
Kostade dock 800 kr för bladen samt hyran av sågen. Billligare med tigersåg från Rusta/Clasisjön? Kanske + att då har man sågen kvar efteråt. Kolla bara att maxfarten kan regleras med separat ratt!

Kommentarer - synpunkter och andra goda råd för de som har problemet kvar?
//JOD

Pannrum fixat 2011 med:
Janfire NH, begagnad
Janfire pelletspanna, Ny
Pellistore PCS , begagnat
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag gjorde på ungefär samma sätt, men jag rekommenderar Absol för att suga upp bottensatsen och oljespill. Träspån med olja är ganska eldfängt, men Absol som är oljeindränkt måste man ha blåslampa för att få fyr på.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag sågade oxå min tre kubiks tank med tigersåg ..just som du kom jag på att det går åt en hel del blad om man inte hittar på något ..kom att tänka på att man kan kyla ner bladet med vatten ..tog hjälp av en vän som sprutade vatten med en enkel upp pumpbar blomspruta ..det gick åt tre blad totalt att såga ner hela tanken och efter två-tre timmar var den ute
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag sågade oxå isär tanken med tigersåg (från jula 299:-) :)
Gick åt 5 blad här med (100:-)
Det tog 4 timmar..
Först tog jag all olja i dunk o körde ner slangarna från brännaren i dunken..
De va kvar 120 liter i tanken men de blev bara 0,5 liter kvar på detta sätt..(de va det som va skräp i) :wink:
Sågade först upp gaveln innan jag tog spån resterna från pellets förådet som fick ta bort lukten...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Skärbrännare rockar...

Tank rensugen, tvättad och bränd på 4timmar inkl paus.. :)

Sug ut allt, tvätta ren med diskmedel och borstar, bränn!

http://pellets.soft.nu (där finns bilder)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Japp skärbrännare rockar,sågade först ut ett kryp in hål med
tigern. Sen sög jag upp den sista oljan(150liter).
Hade kvar en hög med slipdam från ett cement golv
detta använde jag istället för absol.
Sen kom diskmedlet fram gjorde rent det sista
innan jag började skära med gasen, sprutade
diskmedel(utspädd med vatten) på väggarna i tanken
sen skar ned i 1meters bitar o bar ut.
Tog mig allt som allt 5tim.

mvh christer
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad gjorde ni av sista litrarna som va kvar i tanken??
Tycker de va perfekt att tappa upp de i dunkar som fick stå ett tag så att ev.vatten o annan skit fick sjunka till botten innan jag körde upp de ned oljebrännarn..
prövade att ta oljan direkt när man tappat ut de från tappkran på tanken men de gick inte.. va väl lite vatten i oljan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag eldar det i ett kokoverk.... (eller vad det nu heter egentligen.)

Tryckte det genom ett stort filter som jag hade liggande..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Skärbrännare ..aldrig ..hur man än tvättar så finns risken att den lilla mängd gas som bildas av rester som man inte kan tvätta bort smäller vid rätt syreblandnig ..visst är det rätt att tvätta ur men sedan bör man lufta tanken minnst 14 dagar med fläkt som suger ut gaser ..därefter bör man mäta om det finns gaser kvar innan man tar fram skärbrännaren ..räddningstjänsten har instrument för att mäta gaser ..jag låvar att om det smäller så smäller det rejält och vem vill blåsa rent källaren /huset bara för att ta ut en tank...

ps: med detta vill jag bara informera innan någon sätter igång med skärbännaren ..och inte säga imot någon som tidigare gjort det med andra ord ingen tillrättavisning mot någon ..bara information ..var och en gör som han eller hon vill
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
JOD
Ungskog

Tigersåg - gas - ingen smärgel?

Inlägg av JOD »

Det verkar som om det finns två läger - såg eller gas. Ingen som använt smärgel? :?:

Jag tycker nog fortfarande att det verkar enklast med tigersåg. Är det vekligen luktfritt och ofarligt med gas? Skulle gärna ha komentarer från någon i gasfansens familjer... :cry:

Absol var nog ett vettigt alternativ för slutrengöringen men detta med diskmedel och slabb låter inte som min melodi. Speciellt som det tydligen ändå är gasproblem. :?

Tipset med kylan på bladet verkar bra - med detta kan man nog såga fortare. :)

Fler synpunkter?
//JOD

Pannrum fixat 2011 med:
Janfire NH, begagnad
Janfire pelletspanna, Ny
anml
Gallringsobjekt

Inlägg av anml »

notti skrev:Skärbrännare ..aldrig ..hur man än tvättar så finns risken att den lilla mängd gas som bildas av rester som man inte kan tvätta bort smäller vid rätt syreblandnig ..visst är det rätt att tvätta ur men sedan bör man lufta tanken minnst 14 dagar med fläkt som suger ut gaser ..därefter bör man mäta om det finns gaser kvar innan man tar fram skärbrännaren ..räddningstjänsten har instrument för att mäta gaser ..jag låvar att om det smäller så smäller det rejält och vem vill blåsa rent källaren /huset bara för att ta ut en tank...

ps: med detta vill jag bara informera innan någon sätter igång med skärbännaren ..och inte säga imot någon som tidigare gjort det med andra ord ingen tillrättavisning mot någon ..bara information ..var och en gör som han eller hon vill
För ett år sedan (tror jag) stod det i tidningen om någon som
hade satt skärbrännaren i sin oljetank. Blåste ur källaren
totalt och han överlevde inte smällen. Så även om jag gör
rent i min tank så blir det tigersåg för min del. "Better safe than sorry"
fredrik
Späd planta

Inlägg av fredrik »

Hej!

Jag har provat nibbler.

Jag tog ut min tank förra veckan på mindre än 2 timmar. Använde då en kombination av tigersåg (för att skära av hörnen) och nibbler (en slags stans). Den går som en varm kniv i smör och dessutom så är där inga gnistor och bara lite värme som skapas. Detta gör att det är i princip riskfritt. Jag vet att det kan vara lite svårt att få tag på, men ett välsorterat hyrställe har sådana att hyra ut! Rekomenderas!

Använd också helst absol eller motsvarande då det binder rester och är branddämpande (används av räddningstjänster). Kostar ca 150 kr/säck=billig försäkring.
Tunsta
Fröträd

Inlägg av Tunsta »

Testade en metallklinga på en vinkelslip, synd bara att maskinen gav upp
efter dryga fem sågade meter. Gick väl för tungt antar jag...
Därefter fick det bli tigersåg. 3 blad och ett par timmar senare var det klart!

Det lilla jag hade kvar i tanken såg jag upp med sågspån från lokal producent. ( ca 2-3 liter )

Gick klart över förväntan!!!
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
JOD
Ungskog

Överbliven olja?

Inlägg av JOD »

En kommentar till om detta med oljan som är kvar i tanken. Självklart är det enklaste att elda upp den i oljebrännaren.

För mig var problemet att jag redan skrotat denna. :oops: Nästa problem är ju att oljan i slutet är av blandad (!) kvalitet. Att pumpa upp och låta stå ett tag i dunk är nog den bästa medicinen mot detta.
//JOD

Pannrum fixat 2011 med:
Janfire NH, begagnad
Janfire pelletspanna, Ny
snillet
Pannrumstomte!

Oljetanken ja....

Inlägg av snillet »

Begagnade oljetankar finns det faktiskt en marknad för...annonserade ut min "på prov" å ta mig tusan om jag inte fick några samtal men grannen kom kutande å ville ha den så den åkte pallyftare 20 meter från mitt garage till hans garage :D .

"slamfickan" i botten kan det vara olika roliga saker i ja... just för att det är en "ficka" kan de va lite tjurigt å elda upp den oljan, då måst man ställa tanken på högkant eller nåt sånt tror jag ?, om man inte får stopp i filter å grejer på vägen...de va ju just de...SLAMficka.

Min far och svåger skar ned mor&fars gamla oljetank med vinkelslip, jädra liv....bra resonans i en tom tank. Dessutom luktar det bränd bäver rent ut sagt. Så väldigt långt från eldsvåda kan dom inte ha varit med tanke på doften.

Jag kom på besök under slutfasen men flydde kvick just pga överhängande brandrisk.

Ingen ABSOL eller för den delen sågspån eller grus här inte...
Huga.

Tigersåg anbefalles, eller nibbler måste ju vara suveränt om man har en som är tillräckligt kraftig. STOR nibbler till 3mm stålplåt :shock:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar