Problem 1: Olja kvar i tanken (ca 400 liter)!
Löste sig med en enkel elbränslepump från en skrotad bil. Pumpade i två 25-litersdunkar som bars växelvis ut till två 200 litersfat på ett bilsläp. (uppkört i en gammal traktor vid det här laget...)
Bottensatsen tog jag bort genom att slänga i en säck med hyvel/sågspån från ett snickeri igenom manluckan. Dagen efter hoppade jag ner i tanken och skottade upp spånet i plastsäckar. Medhjälpare lyfte ur säckar samt hade koll på syretillförseln...

Problem 2:
Hur få isär tanken som stod i ett hörn av pannrumet?
Olika vänner avrådde mig från både skärbrännare och smärgel. Lukt, hög skivförbrukning, brandrisker, tidsödande trots allt.
Beslöt mig för tigersåg som jag hyrde. Iförd hörselproppar, hörselkåpor och skydsglasögon provade jag sågen.

Fem blad och två kvällar (á två timmars jobb/kväll) senare hade jag tanken i bitar. Bar ut på ett släp och lämnade på skroten. Fick 30 kr för järnet (600 kg)
Ingen lukt, ingen brandrisk och tämligen snabbt. Jag tyckte det var OK!
Kostade dock 800 kr för bladen samt hyran av sågen. Billligare med tigersåg från Rusta/Clasisjön? Kanske + att då har man sågen kvar efteråt. Kolla bara att maxfarten kan regleras med separat ratt!
Kommentarer - synpunkter och andra goda råd för de som har problemet kvar?