Förbränning och förbrukning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kurre_44 skrev:
Har du en digital styrning med display kan du ändra alla inställningar digitalt. Vid byte till 25 KW kan det bli nödvändigt att utöka med ett 5:e stift. Du får väga in matningen för rätt effekt. Hur man gör för att bestämma effekten har jag beskrivit tidigare.

Därimot är jag osäker på om det går att få in 25 KW:s brännarkoppen i pannöppningen.
Ja det är en Bequem 20D (-06:a) det gäller som är uppgraderad med 25 kW brännarkopp som sitter i en Calmar V33..
Ok bara ett stift..

Jag har mätt med hushållsvåg o då matar den in 4,2 kg pellets/tim (solett) då man kör på 20 kW/90% matning o med 67% matning är rätt exakt 15 kW (förutsatt att pelletsen är på 4,8 kWh/kg) så rimligen borde det göra ca 22,5 kW inmatad effekt om man kör matningen på 100% i 25 kW koppen.. :roll:

Hmmm ja öppningen är nog för liten för att få in 25 kW koppen i biomatic 20+ för det är inte mycket utrymme nu med 20 kW koppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

kurre_44 skrev:Koks sitter fastbränt på brännarkoppens väggar och består av från bränslet avgiven tjära som torkar fast på koppen. ( Bildas när värmen understiger förbränningstemperaturen under nedeldningsfasen ).

Betyder detta att koksen brinner upp så småningom om det bllir tillräckligt varmt i botten av koppen där jag hittat något som satt fast i koppen? Man borde kunna testa vad det är genom att försöka tända eld på det. Om det skulle vara sintring bör det ine brinna eller hur?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
kurre_44
Stor entusiast!

Skillnad mellan koks och sintring

Inlägg av kurre_44 »

Stugsittaren skrev:
Betyder detta att koksen brinner upp så småningom om det bllir tillräckligt varmt i botten av koppen där jag hittat något som satt fast i koppen? Man borde kunna testa vad det är genom att försöka tända eld på det. Om det skulle vara sintring bör det ine brinna eller hur?
Jag skulle vilja definiera koks och sintring ungefär som följer.

"Sintring" är en produkt av att bränslet innehåller föroreningar, oftast någon form av grus, jord eller stendamm. Är nästan alltid ganska ljus till färgen samt ligger mer eller mindre löst i koppen.
Kan även bildas av bränslets naturliga aska vid för hög förbränningstemperatur. Kan reduceras vid användningen av bra pellets ( framförallt pellets gjord av kutterspån ).

Koks Bildas av tjära som finns naturligt i all ved. Förekommer mer i tallved och mindre i lövträdsved. En del av tjäran avsätter sig på brännkoppen där temperaturen understiger flampunkten för tjäran och bildar så småningom en kaka av svart intorkad tjära.

Om den koks som sitter på brännkoppen går att elda upp har jag inte provat. Hackar man löst koksen i brännkoppen och låter den ligga kvar kommer den säkert att brinna upp och bli vanlig aska.

En "vedeldare" vet vad det innebör när tjära avsätter sig på kylda plåtytor i pannan vid för låg förbränningstemperatur. Den kan bilda många mm tjock beläggning innan den torkar och släpper. Värre är när tjäran avsätter sig i skorsten och inte torkar. Då är risken för soteld överhängande. :roll:
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Nu har jag testat med att ta bort tankdiffen och sätta Låg matning 46% med Låg fläkt 18% men förbrukningen ökade snarare än minskade.

Om jag räknar med 2 säckar per dygn under januari så har jag en förbrukning på 4,39 kg per m2. Hur ligger det i förhållande till er?
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Hagbard
Ungskog

Rätt inställningar och jag är i MÅL.

Inlägg av Hagbard »

I våras köpte jag en pelletslösning med en Thermia 20+ med bulkförråd vid sidan om. Har tyvärr hafft strul ända sedan dess, och då framför allt med matningen från förrådet, nu är alla problem lösta med matningen.

Nu när jag äntligen kan köra anläggningen kontinuerligt så kan jag konstatera att inställningarna som min f.d. installatör gjort inte alls fungerar.

Ser vi till askmängden så fyller jag hela asklådan på 3 veckor!

Vid en utetemp på ca. -23 så klarar aldrig pannan av att nå upp till börvärdet (80 grader) utan kör på min effektläge konstant dygnet runt eftersom min läget inte orkar värma pannan de sista 3 graderna.
Vi snackar då inga badkar eller duschande.

Det är först när tempen stiger till -15 eller varmare som pannan klarar av att nå börvärdet.

Jag funderar om man verkligen behöver MIN värder under vinterhalvåret. Jag funderar också om det inte är lika bra att alltid köra på MAX effekt under vintern.

Jag såg Andrés inställningar tidigare i tråden och funderar om dessa värden är vettiga för mig att utgå ifrån?

Eftersom jag känner att jag nu efter 8 månader av div. strul snart är i mål så är jag mycket tacksam för all den hjälp jag kan få.

Tack på förhand
hagbard
kurre_44
Stor entusiast!

Hagbards Biomatic+

Inlägg av kurre_44 »

Att du har haft strul med ditt blukförråd och transportören är du inte ensam om det är ofta mer eller mindre barnsjukdomar på en sådan installation.
Ibland händer saker som aldrig går att förutsätta och man vill ju inte göra en anläggning dyrare än nödvändigt.

Vad beträffar din inställning på pannan med låg. och min. fungerar din panna precis så som tillverkaren har tänkt att den skall göra.
När temperaturen i pannan närmar sig 80 gr går effekten ner till min. I ditt fall vid - 23 räcker inte den riktigt utan pannan varierar kanske mellan hög och låg för att hålla tillräcklig effekt. Om pannan går upp i 80 gr och stannar innebär det att mineffekten är större än förbrukningen i huset.
Sedan gäller det att dina effektlägen är helt rätt injusterade för en optimering av din pelletsförbrukning.
Felaktigt tror många att det är något fel när en brännare med modulerande effekt inte stannar när det är kallt ute. Det är det som i verkligheten är vitsen med detta driftsätt.

OBS. Detta är i teorin. Om det fungerar hos dig får du prova dig fram till.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kurre_44 skrev: En Biomatic 20+ är som namnet anger avsedd för 20 KW upptagen effekt.
Vad som är just 20 KW inmatad bränsle måste nästan en labratorieanalys till för att avgöra. Pannan är naturligtvis provad och typgodkänd med just 20 KW inmatad effekt. Om du sedan matar in 25 KW tror jag inte gör så mycket för pannans del. Du kan möjligen tappa lite i verkningsgrad.
Därimot är jag osäker på om det går att få in 25 KW:s brännarkoppen i pannöppningen.
Nu har jag fått detta mätt o kollat av en som har 25 kW koppen o det är exakt samma mått på den som 20 kW koppen..
Det enda som skilljer är luft slitsarna..

Hade den varit högre så hade den inte gått in genom plåten som följer med bequem 20D märkte ja då jag sotade ur brännaren/pannan i fredags, Det är lika trångt på höjden för mej i den medföljande plåten som i biomaticpannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar