Förbränning och förbrukning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pelljans
Späd planta

Förbränning och förbrukning

Inlägg av Pelljans »

Det här har varit uppe med lite andra vinklingar tidigare men har en ny fundering.

Har nu kört några månader och konstaterat att min förbrukning är ungefär densamma hela tiden. Oavsett om det är -15 eller 0 så drar pannan ungefär 20 kg/dygn. Klagar inte på förbrukningen men jag hade nog väntat mig att den skulle variera beroende på utetemperatur.
Jag värmer 100 m2 + 100 i källare.
Tidigare diskussioner om inställningar av effektlägen osv har jag följt noga och testat en del andra inställningar men inget gör någon större skillnad.
Har efter en del mätande faktiskt stängt av minläget helt...förespråkade det hett tidigare men minläget påverkar absolut inte min förbrukning neråt utan snarare tvärt om även om det är en mycket liten skillnad.
Har fått uppfattningen att värmen som produceras på minläget helt enkelt inte räcker för värma pannvattnet effektivt vilket leder till längre brinntid och något högre förbrukning/värmeförlust.
Jag har dragluck och manuell shunt, framledningstemperaturen ligger mellan 50-60 för att elementens termostater ska ha värmeintegritet. Shuntinställningen är strax under 7, returen är alltid kall, vilket jag tolkar som effektiv värmeavgivning. Cirkpumpen läge 2 av 3
Någon som har synpunkter....något jag bör ändra på som kan påverka förbrukningen eller effektiviteten överlag.

MVH
Pelljans

Biomatic 20+, veckoförråd, 100+100 m2
Biomatic 20+ och veckoförråd MAFA
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Hej!

Sitter med liknande problem. Har precis fått en ny Biomatic 20+ anläggning installerad och har 100+126 m2 att värma.
Den drar ca 25 kg per dygn när det är ca. 0 gr. ute. Åkte på semester i 7 dagar, ställde kurva 1 på 30 gr. och
när jag kom hem hade den ändå dragit 20 kg. / dygnet.
Installatören sa att det var brännaren som var inställd på effektläge låg men nu ska det bli bättre när den går på hög (20kW).
Tyvärr ingen skillnad. Oftast står det "Driftläge = Låg" i displayen.

Nu när det är -4 gr. har jag 45gr. ut och 38,5 på returen.

Är det någon som kan förklara eller har nån ide varför det är en konstant hög förbrukning av pellets?
Vid injusteringen av pannan konstaterades det att alla värden var mycket bra.

Går det att ställa in pannan på att bara använda effektläge hög som en normal driftstatus utan att riskera urkoppling av termostater mm?

PS. Jag har jämfört med en kollega som har en Biomatic 20+ anäggning och han har en förukning på ca. 16 kg. / dygn vid -5 gr.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Min biomatic pendlar mellan 3- 36 kg dygnet.
Men i intervallet +5°C till -4°C så ligger förbrukningen ganska konstant på 15kg
Thermia Biomatic 20+
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Oftast när det är runt 0 grader här så blåser det rejält och då förbrukar vi ungefär samma som om det är 10-15 minusgrader vindstilla. Detta kanske är en del av förklaringen till er konstanta förbrukning?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

wertok skrev:Oftast när det är runt 0 grader här så blåser det rejält och då förbrukar vi ungefär samma som om det är 10-15 minusgrader vindstilla. Detta kanske är en del av förklaringen till er konstanta förbrukning?
Det var en mycket intressant idé, för det har ju faktiskt blåst ganska mycket här senaste tiden.

Min biomatic pendlar mellan 3- 36 kg dygnet.
Men i intervallet +5°C till -4°C så ligger förbrukningen ganska konstant på 15kg
Precis vad min kollega också gör men här ligger jag på 25 kg / dygn istället vilket känns lite för högt. :?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

snokez skrev:Det var en mycket intressant idé, för det har ju faktiskt blåst ganska mycket här senaste tiden.
Stämmer med min erfarenhet. Mitt 60-talshus är ganska känsligt för blåst.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Vid "normala" Gbg vintrar så låg min oljeförbrukning på 0,8-1,2 cm/dygn, vilket multipliceras med 20 för att få det i liter.

Huset är ett teglat lättbetonghus så tidskonstanten är lååång. (trots avsaknad av isolering mellen bet. och tegel.)

Helt klart kyler vind ganska mycket.
Det märks tydligt när man hand shuntar systemet och försöker hålla shunten låg.

Kort sagt ska man inte förvänta sig så stora variationer, om det inte blir riktigt kallt en längre period.
kurre_44
Stor entusiast!

Justering av effektäge.

Inlägg av kurre_44 »

Pelljans skriver
Tidigare diskussioner om inställningar av effektlägen osv har jag följt noga och testat en del andra inställningar men inget gör någon större skillnad.
Har efter en del mätande faktiskt stängt av minläget helt...förespråkade det hett tidigare men minläget påverkar absolut inte min förbrukning neråt utan snarare tvärt om även om det är en mycket liten skillnad.
Det finns inget som teoretiskt talar för att det inte är ekonomiskt att köra pannan på
låg effekt.
Det mest optimala är en progressiv brännare som brinner precis med den effekten som huset förbrukar. Ju mer värme pannan tar upp av från lågan dess mindre går förlorat upp i skorsten.
Tyvärr finns många om och med.
Inte alla skorstenar mår bra av för låga rökgaser.
Brännkoppen är kontruerad för en viss min-effekt.
Alla lägen måste vara rätt injusterade.

Det troligaste är när man tycker att det gå åt mer pellets på minläge är att justeringen inte är rätt.

Tanken från Termia är att brännaren startar på min-effekt när temperaturen sjunker. Om temperaturen sedan sjunker i pannan ( effekten otillräklig ) kommer pannan att stega upp effekten ( ungefär som en elpanna ).
Visst går det bra att köra pannan på en effekt ( ställ både min och låg matning på 0.
Hur mycket pellets det skall gå åt vid olika temp. är en helt ind. sak i varje fastighet. Tänk på att en stor del av energin i huset går åt till ventilation som inte påverkas av yttertemperaturen.
Enda sättet är att föra protokoll på förbrukning , yttertemp och vind samt att jämföra vid olika driftsätt.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
snokez skrev:Det var en mycket intressant idé, för det har ju faktiskt blåst ganska mycket här senaste tiden.
Stämmer med min erfarenhet. Mitt 60-talshus är ganska känsligt för blåst.
Stämmer här oxå..

0° o blåsigt samma framledningstemp som -12° o vindstilla..

Gjorde en snabb isolering av grunden/huset igår, Skottade upp snö mot väggen då jag såg att det skulle bli kallare o det blivit lite vit på backen..
Framlednings temp igår 41° o -3° ute o nu idag så va det -17° o framledningstempen 43°, Det tror farsan är den stora skillnaden varför det gått rätt mycket pellets i nov-dec fast det varit milt... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snokez skrev:
Går det att ställa in pannan på att bara använda effektläge hög som en normal driftstatus utan att riskera urkoppling av termostater mm?
Jodå det är bara att ställa matningen på 0% i låg/min så är dom avstängda.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

snokez skrev:
Jag ställde in ställa samma värden på hög och låg. Det är lite krångligt men det fungerar åxå.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang detta med ökad förbrukning på låg effekt så märkte jag det då jag kollade detta ifjol våras, Finns nån tråd om detta på forumet..

Jag testade genom att ladda acktanken med stängd shunt o utan vv uttag, Kollade både tiden som blev mycket längre samt matade brännaren manuellt med pellets, Tog från vågen o stoppade i brännaren..
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Du menar att man skall stänga av låg? Kör du så själv?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Du menar att man skall stänga av låg? Kör du så själv?
Nja ja vet inte om det blir samma sak i en pelletspanna som då man kör pellets som jag i en vedpanna, Men o ena sidan så säger äfab m.fl att en brännare ska gå länge/på låg effekt men o andra sidan får man inte heller riktigt bra verkningsgrad då heller... :?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag skall kolla någon gång.
Skriv svar