FLÖDEN VID LADDNING

Här diskuteras allt kring vedeldning
Kwc
Fröträd

FLÖDEN VID LADDNING

Inlägg av Kwc »

Jag funderar hur man skall LADDA tankarna optimalt, man pratar om låga flöden i endel topics här.
Men det funkar inte i praktiken med vissa pannor tex. min panna som varierar ganska mkt i effekt över inläggningstiden (tiden mellan full till tomt magasin).
Jag har provat med låga flöden men det slutar med övertemp efter en 6-7 inlägg :roll: ,skall man på något sätt kolla tempökningen i pannan över en viss tid och räkna fram en effekt/min som man sedan styr varvtalet på pumpen med? är det nån som har tänkt så? eller nått annat smart för jag tror på något sätt så funkar det inte bra med en hastighet på laddpumpen.
Mvh Kent
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Kanske titta på en laddomat eller liknande laddkoppel?

/Jörgen
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det du föreslår har jag skrivit om här för så länge sedan att jag inte längre kan hitta inlägget själv. Jag skulle vilja ha en konventionell Laddomat, med ganska lågt flöde, upp till 90°C. Sen skulle pumpen öka varvtalet till full fart vid 95°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Endera har jag helt missförstått hur laddomaten funkar eller så fins det en massa varianter.... laddomatens pump går väl hela tiden med full fart?

Det som händer är ju att den pumpar runt vattnet i pannan tills att termostaten når sitt inställda värde, då börjar den ta in kallt vatten från tanken för att späda så att invattnet i pannan ligger fast på inställt värde, allt "överskottshetvatten" kommer ju då att tryckas in i tanken..

När spädningsvattnet från tanken är kallt så kommer det att bli lite hetvatten som går in i tanken eftersom att det behövs lite spädning för att nå ner till inställd temp. När sen temperaturen på det vatten som kommer från tanken stiger så behövs det mer och mer spädning för att hålla inställd temp och då blir det ju oxå mer och mer flöde av hetvatten in i tanken... eller?

/Jörgen
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

joeri91942 skrev:Endera har jag helt missförstått hur laddomaten funkar eller så fins det en massa varianter.... laddomatens pump går väl hela tiden med full fart?

Det som händer är ju att den pumpar runt vattnet i pannan tills att termostaten når sitt inställda värde, då börjar den ta in kallt vatten från tanken för att späda så att invattnet i pannan ligger fast på inställt värde, allt "överskottshetvatten" kommer ju då att tryckas in i tanken..

När spädningsvattnet från tanken är kallt så kommer det att bli lite hetvatten som går in i tanken eftersom att det behövs lite spädning för att nå ner till inställd temp. När sen temperaturen på det vatten som kommer från tanken stiger så behövs det mer och mer spädning för att hålla inställd temp och då blir det ju oxå mer och mer flöde av hetvatten in i tanken... eller?

/Jörgen
En perfekt beskrivning av funktionen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Min pump går inte hela tiden utan startar när tempen är över 90 grader.
Kanske är fel kopplat men det fungerar väldigt bra, har både rökgastermostat och vattentermostat
/Mattias
Kwc
Fröträd

Hej och tack

Inlägg av Kwc »

Jag har laddomat, men det är inte riktigt så enkelt utan det är ju flödesberoende efter effekt (tyvärr) funderar på att bygga en egen 3-fas pump med frekvensriktare nu. och göra en energi uppskattnig som jag nämnde tidigare och använda enheten watt/s som är ganska standard :lol: jag läste nån topic här att någon hadde hela tanken med 100 gradigt vatten och det är dit jag vill komma för att utnyttja anläggningen max villket är omöjligt med standard grejjer.

kan man ta bort nån vinge i dessa pumpar?, för att få ett annat område, för pumparna verkar alldeles för häfftiga.
Mvh Kent
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du måste tänka på attg en laddomat har TVÅ flöden, ett som cirkulerar inne i pannan och ett som späder från tanken. Dessa två skapas i samma pump och förhållandet mellan dom styrs av hur varm panncirkeln är och hur kallt spädningsvatten som kommer från tanken. Även om du har ett högt flöde genom pannan så kan du ha ett lågt flöde till tanken.

Om du drar ner cirkulationen genom pannan och har en panna med hög effekt så finns det stor risk att du får punktkokning i pannan... obra då det blir rätt så mycket ånga som ska ut plus att du kan få chockvågor i systemet.

Om du vill tvinga ut riktigt hett vatten ur laddkretsen så ska du kanske titta på endera styrpatron i laddomaten med högre temp alternativt ett externt tempstyrt strypkoppel som begränsar flödet från laddomat till tank.

Ta bort en vinge i en pump tror jag är en riktigt dålig plan..... lär bli rejält med vibrationer när du får obalans :-)

/Jörgen
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Varför 3-faspump? Styr den du har, om du vill variera farten på den.

Vitsen med att ändra farten på pumpen är att man får möjlighet till att utnyttja ett förhållandevis stort temperaturspann mellan in och ut ur pannan, utan att jaga på flödet genom tankarna. Dessutom gör man inte av med energi i onödan, genom att pumpa fortare än man behöver.
Men vid de tillfällen då lägre fart inte räcker, skulle pumpen kunna öka tempo, just för att undvika bubbeleffekt i pannan.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Tänk bara på att inte ta in för kallt vatten i pannan..... inte bra att hela tiden få in så kallt vatten så att man får kondens i botten på eldstaden.

Finns ju en anledning till att laddkoppel är gjorda på det sätt dom är.

/Jörgen
Henrik G
Ungskog

Inlägg av Henrik G »

apersson850 skrev:Varför 3-faspump? Styr den du har, om du vill variera farten på den.
Finns bara frekvensare för 3-fas motorer.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jo, jag har inte jobbat med elsystem för industriell automation i 25 år utan att bli klok på det. Men om du inte råkar ha gratis frekvensomriktare liggande i någon låda finns det väl ingen anledning att köpa en sån, och ny motor, när du kan köpa en 72-057-35 på Elfa?

Den fungerar tillräckligt bra på en pumpmotor i den här tillämpningen. Kostar drygt hälften, i listpris, gentemot ett hyfsat volympris på en liten frekvensomriktare.
Henrik G
Ungskog

Inlägg av Henrik G »

apersson850 skrev:Jo, jag har inte jobbat med elsystem för industriell automation i 25 år utan att bli klok på det. Men om du inte råkar ha gratis frekvensomriktare liggande i någon låda finns det väl ingen anledning att köpa en sån, och ny motor, när du kan köpa en 72-057-35 på Elfa?

Den fungerar tillräckligt bra på en pumpmotor i den här tillämpningen. Kostar drygt hälften, i listpris, gentemot ett hyfsat volympris på en liten frekvensomriktare.

:oops:
Kwc
Fröträd

Hmm

Inlägg av Kwc »

Wilopumpen fick en mångledare in till sig och med 4 relän ställer jag nu farten med skillnaden från börvärdet. Har kört så i tre dagar nu och det funkar mkt bra. men anslutningarna i pumpen vart inte vacker 8)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: FLÖDEN VID LADDNING

Inlägg av Ved Profilen »

Kwc skrev:Jag funderar hur man skall LADDA tankarna optimalt, man pratar om låga flöden i endel topics här.
Men det funkar inte i praktiken med vissa pannor tex. min panna som varierar ganska mkt i effekt över inläggningstiden (tiden mellan full till tomt magasin).
Jag har provat med låga flöden men det slutar med övertemp efter en 6-7 inlägg :roll: ,skall man på något sätt kolla tempökningen i pannan över en viss tid och räkna fram en effekt/min som man sedan styr varvtalet på pumpen med? är det nån som har tänkt så? eller nått annat smart för jag tror på något sätt så funkar det inte bra med en hastighet på laddpumpen.
Mvh Kent
Hej Kent jag har skrivit om detta förut.

Den smartaste lösningen på detta är att placera shuntgruppen till radiatorsystemet direkt på laddningsledningen före acktanken eller acktankarna,alltså prioritera värmen till huset före varmvattnet.Acktankarna har ofta lite varmvatten kvar trots att dom är urladdade.
Med denna lösning får huset sin värme direkt före innan acktankarna laddas.
Med denna koppling kommer även returledningen från radiatorkretsen att också hamna före acktanken,men till bottenröret (returen från tanken) till pannan före Laddomaten.

Med denna lösning får pannan/Laddomaten kylning från radiatorsystemets retur som blandas med acktankens retur .

Detta gör att jag kan uppnå en temperatur på mina tankar i toppen ca105 grader,i mitten 100 grader och i botten 95 grader utan att pannan kokar.

Ett litet tips.Skaffa flödes mätare då ser man allt.
Någon skrev att flödena ändras vid blandning osv.Detta är fel.
Det beror på pump hastigheter Osv.

Man måste ha laddomat samt beredare i acktanken för att detta skall fungera.

Ved Profilen
Skriv svar