Men det funkar inte i praktiken med vissa pannor tex. min panna som varierar ganska mkt i effekt över inläggningstiden (tiden mellan full till tomt magasin).
Jag har provat med låga flöden men det slutar med övertemp efter en 6-7 inlägg

Mvh Kent
En perfekt beskrivning av funktionen.joeri91942 skrev:Endera har jag helt missförstått hur laddomaten funkar eller så fins det en massa varianter.... laddomatens pump går väl hela tiden med full fart?
Det som händer är ju att den pumpar runt vattnet i pannan tills att termostaten når sitt inställda värde, då börjar den ta in kallt vatten från tanken för att späda så att invattnet i pannan ligger fast på inställt värde, allt "överskottshetvatten" kommer ju då att tryckas in i tanken..
När spädningsvattnet från tanken är kallt så kommer det att bli lite hetvatten som går in i tanken eftersom att det behövs lite spädning för att nå ner till inställd temp. När sen temperaturen på det vatten som kommer från tanken stiger så behövs det mer och mer spädning för att hålla inställd temp och då blir det ju oxå mer och mer flöde av hetvatten in i tanken... eller?
/Jörgen
apersson850 skrev:Jo, jag har inte jobbat med elsystem för industriell automation i 25 år utan att bli klok på det. Men om du inte råkar ha gratis frekvensomriktare liggande i någon låda finns det väl ingen anledning att köpa en sån, och ny motor, när du kan köpa en 72-057-35 på Elfa?
Den fungerar tillräckligt bra på en pumpmotor i den här tillämpningen. Kostar drygt hälften, i listpris, gentemot ett hyfsat volympris på en liten frekvensomriktare.
Hej Kent jag har skrivit om detta förut.Kwc skrev:Jag funderar hur man skall LADDA tankarna optimalt, man pratar om låga flöden i endel topics här.
Men det funkar inte i praktiken med vissa pannor tex. min panna som varierar ganska mkt i effekt över inläggningstiden (tiden mellan full till tomt magasin).
Jag har provat med låga flöden men det slutar med övertemp efter en 6-7 inlägg :roll: ,skall man på något sätt kolla tempökningen i pannan över en viss tid och räkna fram en effekt/min som man sedan styr varvtalet på pumpen med? är det nån som har tänkt så? eller nått annat smart för jag tror på något sätt så funkar det inte bra med en hastighet på laddpumpen.
Mvh Kent