Mitt system tappar vatten!

notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Toobster skrev:Hej,

Jag har inte kikat ännu. Trycket ligger kvar på 0,75. Ska se om jag får tid över ikväll.

Jag la också lite pellets under utloppet från expansionskärlet igår kväll. Får se ikväll om trycket är lägre och pelletsen är uppsvällda. :?
Med den stora mängd vatten borde du se läckan om det läcker från säkerhetsventilen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

notti skrev:
Toobster skrev:Hej,

Jag har inte kikat ännu. Trycket ligger kvar på 0,75. Ska se om jag får tid över ikväll.

Jag la också lite pellets under utloppet från expansionskärlet igår kväll. Får se ikväll om trycket är lägre och pelletsen är uppsvällda. :?
Med den stora mängd vatten borde du se läckan om det läcker från säkerhetsventilen
Ja det var blött nedanför som jag torkade upp. Frågan är om det var vatten som låg kvar sedan påfyllningen eller om det var färskt. Ikväll vet jag :)
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

Hej!

Kolla så att du har rätt förtryck i kärlet! http://tacat.tourandersson.com/1/produc ... m?random=1, gå in under Expansionssystem/TA Flex/Installation.


Per
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

PerS skrev:Hej!

Kolla så att du har rätt förtryck i kärlet! http://tacat.tourandersson.com/1/produc ... m?random=1, gå in under Expansionssystem/TA Flex/Installation.


Per
Hej Per,

Jag skrev ut installationsanvisningarna för kärlet men hajar inte riktigt vad förtrycket är ? Är det vad kärlet ska ha för tryck helt utan vatten i? Dvs tomt? Eller måste hela systemet vara tomt?
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Passar på att skriva allmänt svar i tråden också. :)

Pelletsen som låg nedanför utblåsningsröret (verkar heta så) är blöta och uppsvällda. Ska det komma vatten från utblåsningsröret /expansionskärlet ifall trycket ej är över 1.5 bar?

Trycket är strax under 0.75 nu så det verkar ju går ner sakta. :?
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Toobster skrev:Passar på att skriva allmänt svar i tråden också. :)

Pelletsen som låg nedanför utblåsningsröret (verkar heta så) är blöta och uppsvällda. Ska det komma vatten från utblåsningsröret /expansionskärlet ifall trycket ej är över 1.5 bar?

Trycket är strax under 0.75 nu så det verkar ju går ner sakta. :?
Det ska inte komma någon vatten från säkerhetsventilen förän vid 1.5 bar ..men hur som så rekomenderar jag att du kikar under plåten för hur det än är så brukar CTC1100 läcka där och om du säger CTC1100 till en rörmokare som jobbar mot privatkunder så säger han säkert att det är ett känt problem med den pannan med läckande elpatroner.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Säkerhetsventiler kan läcka om man inte motionerar dem någorlunda regelbundet. Något ytterst få verkligen gör.
Ja, jag är också skyldig. Motionerar bara SYR-ventilen, när jag eldar och det plötsligt blir strömavbrott...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

jag ska ta och aska ur pannan i kväll. Passar på att titta in under luckan då också. Känns lite risigt om man måste skära sönder isoleringen bara.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

Hej!

Förtrycket är det tryck man ska ha i "luftblåsan" på kärlet då det är tomt på vatten eller rättare sagt då vattensidan i kärlet är trycklöst. Innebär att om man ska vara noggrann så plockar man bort kärlet när man kollar upp detta, alternativt monterar en sådan här (http://www.armatec.se/ftp-webbase/files/bfr_AT_3635.pdf) mellan kärl och samlingsröret. OBS!!! Ventilen får inte monteras mellan pannan och säkerhetsventilen!!!. Med ventilen monterad kan prova förtrycket utan att tappa ner värmesystemet. Man stänger förbindelsen mellan kärlet och värmesystemet med kulventilen och släpper på trycket på vattensidan i kärlet m.h.a. avtappningsventilen. Sedan är det bara att kontrollera förtrycket.

Per
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

PerS skrev:Hej!

Förtrycket är det tryck man ska ha i "luftblåsan" på kärlet då det är tomt på vatten eller rättare sagt då vattensidan i kärlet är trycklöst. Innebär att om man ska vara noggrann så plockar man bort kärlet när man kollar upp detta, alternativt monterar en sådan här (http://www.armatec.se/ftp-webbase/files/bfr_AT_3635.pdf) mellan kärl och samlingsröret. OBS!!! Ventilen får inte monteras mellan pannan och säkerhetsventilen!!!. Med ventilen monterad kan prova förtrycket utan att tappa ner värmesystemet. Man stänger förbindelsen mellan kärlet och värmesystemet med kulventilen och släpper på trycket på vattensidan i kärlet m.h.a. avtappningsventilen. Sedan är det bara att kontrollera förtrycket.

Per
oj oj oj.. tooo advanced för min del. Hur som helst så droppar det från exp-kärlet även vid lågt tryck och då får jag väl ringa en rörmokare som kan kolla på det antar jag.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Toobster skrev:
PerS skrev:Hej!

Förtrycket är det tryck man ska ha i "luftblåsan" på kärlet då det är tomt på vatten eller rättare sagt då vattensidan i kärlet är trycklöst. Innebär att om man ska vara noggrann så plockar man bort kärlet när man kollar upp detta, alternativt monterar en sådan här (http://www.armatec.se/ftp-webbase/files/bfr_AT_3635.pdf) mellan kärl och samlingsröret. OBS!!! Ventilen får inte monteras mellan pannan och säkerhetsventilen!!!. Med ventilen monterad kan prova förtrycket utan att tappa ner värmesystemet. Man stänger förbindelsen mellan kärlet och värmesystemet med kulventilen och släpper på trycket på vattensidan i kärlet m.h.a. avtappningsventilen. Sedan är det bara att kontrollera förtrycket.

Per
oj oj oj.. tooo advanced för min del. Hur som helst så droppar det från exp-kärlet även vid lågt tryck och då får jag väl ringa en rörmokare som kan kolla på det antar jag.
Droppar det från säkerhetsventilen eller från bottenventilen i botten (bilventilen) eller var ?

En säkerhetsventil kan du säkert byta själv genom att stänga av radiatorkretsarna tillupp och retur med kranarna du har ..en på den ledningen du har pumpen på och den andra har du till höger om pumpen och nu kan du vrida på säkerhetsventilen på toppen så släpper du ut det tryck som finns i pannan ..och nu tar du fram ett par skiftnycklar och skruvar bord skvallerröret ..och nu är det bara att skruva loss säkerhetsventilen ..återmontera ny säkerhetsventil med gängtätning lin och pasta eller gängtejp ..du kan ju fråga röris om han lindar åt dig på den nya när du köper ..montera tillbaka allt som det var innan och öppna kranarna som du stände och nu är det bara att fylla systemet igen och hoppas att det håller tryck ..

När du ändå har systemet trycklöst så kan du prova om du har förtryck i expantionskärlet ta bort ventilhatten i botten av kärlet och peta med ex en penna och lyssna om det pyser ..om det inte pyser så ta fram en bilpump med manometer och pumpa upp den till typ 0.8 på bilpumpsmanometern och därefter så släpper du ut tryck så att du har en 0,3-0,5 så har du en grund att gå på och som sagt så är ju förtrycket bestämt av höjden från panna till översta element men det bör duga med 0,3-0,5 till att börja med så att du inte har helt tomt på förtryck.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

En uppdatering.

JAg kollade ner på elpatronerna eller vad det var under den där luckan.

Det var dock inte direkt blött där. Det så lite "fett" ut om man säger så, oljigt.

Jag antar att det blir att kolla säkerhetsventilen från expkärlet här näst då.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Toobster skrev:En uppdatering.

JAg kollade ner på elpatronerna eller vad det var under den där luckan.

Det var dock inte direkt blött där. Det så lite "fett" ut om man säger så, oljigt.

Jag antar att det blir att kolla säkerhetsventilen från expkärlet här näst då.
Var plåten runt patronerna grå till färgen eller rödbrun
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

notti skrev:Var plåten runt patronerna grå till färgen eller rödbrun
Kanske åt det rödbruna hållet. Ska kolla igen och ta bilder. Fotona jag tog blev inte med blix så jag ska kolla.

Återigen till säkerhetsventilen. Det droppar ju hela tiden ur expationskärlets utlopp, inte mycket och inte snabbt men det är hela tiden en blöt fläck stor som en 50-öring nedanför röret.

Jag vred ett varv på säkerhetsventilen och den hoppar ju liksom till och släpper ut massa vatten då.

Fick fylla på systemet igår då det var under 0.5 och elementen var kalla. Fyllde bara på någa deciliter upp till 0.75.
Dock var röret från pannan till expantionskärlet stekhett.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Röret till expanstionkärlet brukar bli varmt,helt normalt. Som sagt så brukar blåsan i botten börja läcka, coh då får man fylla på lite då och då, men i ditt fall verkar det som att säkerhetsventilen är trasig, Den ska öppnas lite snabbt ca 1 gång om året för att "gymnastisera" den. Har du tur, så funkar det igen nu. Hur gammalt är exp.kärlet ? dom är inte så dyra. Fick mitt bytt för ca 600:- det var då ca 10 år.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar