Mitt system tappar vatten!

Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Mitt system tappar vatten!

Inlägg av Toobster »

Hej,

Jag funderar på om jag har en läcka i min radiatorsystem. Det är nämnligen så att jag tappar tryck. När jag fyller elementen kan jag fylla till 1.5 bar. Därefter sjunker det väldigt fort till 0.5. Det är där den röda visaren står. Det är inte jag som satt den där så det kanske är där den "bör" vara enligt dom som installerade allt 1999?

Nu den sista tiden (veckorna) så sjunker trycket ytterligare. Nu är trycket som på bilden och då känns det som det är kass verkningsgrad. Dvs blir inge temp i elementen.

Vad beror dettta på? Länkad bild visar mätaren på expansionskärlet samt hur det är kopplat ovan pannan.

Jag testade också att fylla upp systemet så expansionsmätaren stod på 1.5 och då började släppa ut lite vatten. Min beräkning på vattenmätaren säger att det var 11 liter i diff mellan 0,3 och 1,5 bar. Kan det stämma?!?!

Hjääälp! :cry:

Bild
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
PolarnPer
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 12:45
Ort: Hälsingland
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Hej Toobster,

Det verkar som om du har en läcka, ja.

Vad menar du med "väldigt fort"? Är det en vecka eller pratar vi timmar? Om det går väldigt snabbt måste du kunna se att det fuktar nånstans!

Jag ser att du har en CTC 1100. Jag har samma modell som du, och jag har läst att många har problem med läckande packningar runt elpatronerna på den modellen. Det gör att det börjar rosta runt dem och sen kan det gå illa....
Då kan du få byta ut pannan.
Du kan kolla under plåten uppe på pannan på vänstersidan (framifrån sett). Slå av all ström till pannan innan du börjar på att skruva så att du inte får dig en stöt!
Luckan sitter med 6 eller 8 skruvar om jag minns rätt. Lyft på isoleringen och kolla hur det ser ut runt elpatronerna.

Jag antar att du har kollat runt i huset i övrigt så att det inte läcker nån annanstans?

Detta med läckaget bör du åtgärda fortast möjligt eftersom du tillför syrerikt vatten i ditt radiatorsystem. Det leder i sin tur till att ledningarna kommer att rosta. Ett tätt system som blir syrefattigt efter ett tag rostar i princip inte.

Att du får "dålig verkningsgrad" beror nog på att du får in luft i systemet, och luft leder värme mycket sämre än vatten...

Huruvida 11 liter kan stämma i ditt system kan jag inte svara på, men det låter inte helt orimligt.
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Hej och tack för svar.

Från påfyllning till 1.5 bar tills att det har sjunkit till 1 tar det väl kanske en timme. (då droppar det sakta ur exp-kärlet)

Sist fyllde jag bara till 0.5 och då var det väl 0.3 efter en knapp vecka kanske.

Jag gick nyss på jakt och hittade 2 eller 3 element där det var fuktigt kring termostaten (vredet på elementet). Jag har dragit åt dom men jag kan inte tänka mig att det kommer mer än nån droppe i timmen från den av dom som var fuktigast. Jag har också kollat rören som går från pannrummet till alla element på övervåningen (dom går ytligt i kattvindarna och där är det torrt.

Rören till elementen i bottenvåningen går i plattan så dom kan jag inte kolla.

11 liter på en vecka är väl 6,5 centiliter i timmen (en lagom nubbe i mängd) så det är ju en del. Det borde i alla fall synas om det är vid ett element.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Visserligen kan trycket bete sig väldigt knasigt om blåsan har för högt eller för lågt tryck, då får man väldigt stora tryckändringar vid temperaturändringar.
Men i ditt fall verkar det ju vara en läcka eftersom det trycket sjunker efter nån timme då borde ju vattnet i elementslingan vara varmt...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Mitt system tappar vatten!

Inlägg av Shakespeare »

Jag har själv samma problem med trycket men jag vet var det läcker ut. I mitt fall är det expkärlet som är för litet eller eventuellt bara fel förtryckt. När brännaren eldar på så stiger tempen och trycket men sedan sjunker panntempen 10-15 grader innan den tänder nästa gång. Vid tändning har jag kanske 0,5 bar och om jag fyller på då så stiger trycket så pass mycket att säkerhetsventilen öppnar. Den öppnar visserligen vid 1,5 bar men sedan verkar det som om den inte stänger helt igen förrän vid ca 1,2. Med oljebrännaren hade jag inte samma temperatursvängningar så då märkte jag inget.

Kan det vara din säkerhetsventil som läcker? Har du ett kärl som samlar vattnet eller går det rakt ut i avloppet? Om du inte har det så tycker jag du ska sätta dit ett och kolla.

Kommer det vatten eller luft om du öppnar "bilventilen" på exp-kärlet?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

tack för svaren folk!

Jag ska testa den där luftningsgrejen på exp kärlet när jag kommer hem ikväll.

Röret från expkärlet går ner på golvet och vattnet rinner sen ner i en brunn. Jag har haft ögonen öppna och det brukar inte vara blött där. Jag ska dock ta ett litet fat med pellets och lägga där. Om det kommer ett par droppar så sväller ju pelletsen upp på en gång.. (såg det på pellets som låg på backen igår när jag fyllde.)

Nu imorse hade jag ett tryck på ca 0.75 eller så.


Återkommer ikväl med aktuellt status på trycket och åtgärder.

Hade man inte haft detta forum hade man varit fattig. :)

Jag kan annars inte haja hur det kan börja läcka. Jag renoverar ju mycket men har itne spikat nått i plattan så jag vette fasiken.

Man kanske kan använda en rejäl fuktmätare och kolla runt där elementrören går ner i golvet och kolla om det är nå fuktigt där?
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Visst ska det vara ett förtryck i expantionskärlet men som du skriver så fyller du på pannan med en massa liter vatten stup i ett och då är det omöjligt att expantionskärlet skulle vara den som tar trycket men visst kan det vara så att säkerhetsventilen på kärlet kan läcka och det bör man kolla upp och även kolla så att det inte finns vatten i expantionskärlets gummiblåsa där förtrycket ska finnas (att det bara finns luft i den delen där bilventilen sitter).
En stark ren gissning är att det läcker runt elpatronerna och att allt är sönderrostat kring patronerna, jag tycker oxå att du ska stänga av strömen till pannan och skruva bort plåten till vänster om rökröret och ta kniven lite försiktigt och skära bort isoleringen så att du ser kablar och patroner och troligen ser du vatten med.
Att läckan inte syns utåt på pannan beror på att all vatten som läcker ut förångas innan det rinner ner på golvet för att pannan är varm.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

notti skrev:Visst ska det vara ett förtryck i expantionskärlet men som du skriver så fyller du på pannan med en massa liter vatten stup i ett och då är det omöjligt att expantionskärlet skulle vara den som tar trycket men visst kan det vara så att säkerhetsventilen på kärlet kan läcka och det bör man kolla upp och även kolla så att det inte finns vatten i expantionskärlets gummiblåsa där förtrycket ska finnas (att det bara finns luft i den delen där bilventilen sitter).
En stark ren gissning är att det läcker runt elpatronerna och att allt är sönderrostat kring patronerna, jag tycker oxå att du ska stänga av strömen till pannan och skruva bort plåten till vänster om rökröret och ta kniven lite försiktigt och skära bort isoleringen så att du ser kablar och patroner och troligen ser du vatten med.
Att läckan inte syns utåt på pannan beror på att all vatten som läcker ut förångas innan det rinner ner på golvet för att pannan är varm.
hej,

Är det luckan som kopplingsschemat sitter på som ska skruvas bort och kollas massa i? Den med pilen?

EDIT. Pannan är från 1999. Ska den har kunna rostat sönder redan nu? Pannor ska ju hålla i 20+ år :(
Bild
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En panna kan börja läcka nästan när som helst, speciellt om den stått oanvänd länge med vatten i, om den kokat ordentligt några gånger osv, men en 99:a borde ju hålla längre tycker man i normala fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Toobster skrev:
Är det luckan som kopplingsschemat sitter på som ska skruvas bort och kollas massa i? Den med pilen?

EDIT. Pannan är från 1999. Ska den har kunna rostat sönder redan nu? Pannor ska ju hålla i 20+ år :(
Japp det är den luckan, där läckte min panna, har/hade en exakt likadan och under den luckan hade det rostat sönder, mellan de två elpatronerna. Min panna installerades -98 :( Tydligen så har någon av packningarna läckt så att vatten runnit ut. Under luckan ligger det isolering och plast så vattner har ingen chans att dunsta bort utan ligger och rostar sönder pannan.
Dock verkar det inte som detta är ditt problem, min panna tappade och tryck rätt fort, men de rann ju vatten ur den så det går ju inte att missa, om du inte har en brunn under pannan.
OBS var försiktig och stänga av strömmen då du skruvar bort locket, kablarna till elpatronern oskyddade (iallafall flatstifklämmorna).
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Toobster skrev:
notti skrev:Visst ska det vara ett förtryck i expantionskärlet men som du skriver så fyller du på pannan med en massa liter vatten stup i ett och då är det omöjligt att expantionskärlet skulle vara den som tar trycket men visst kan det vara så att säkerhetsventilen på kärlet kan läcka och det bör man kolla upp och även kolla så att det inte finns vatten i expantionskärlets gummiblåsa där förtrycket ska finnas (att det bara finns luft i den delen där bilventilen sitter).
En stark ren gissning är att det läcker runt elpatronerna och att allt är sönderrostat kring patronerna, jag tycker oxå att du ska stänga av strömen till pannan och skruva bort plåten till vänster om rökröret och ta kniven lite försiktigt och skära bort isoleringen så att du ser kablar och patroner och troligen ser du vatten med.
Att läckan inte syns utåt på pannan beror på att all vatten som läcker ut förångas innan det rinner ner på golvet för att pannan är varm.
hej,

Är det luckan som kopplingsschemat sitter på som ska skruvas bort och kollas massa i? Den med pilen?

EDIT. Pannan är från 1999. Ska den har kunna rostat sönder redan nu? Pannor ska ju hålla i 20+ år :(
Bild

Jo det är den luckan du ska skruva upp men stäng av strömmen till panna och för säkerhets skull skruva ur säkringarna med i ditt proppskåp.

Jo då jag vet en som hadde sin läck där fast pannan var monterad 2001 och just denna läcka är ett kännt probem på den pannan och när det börjat läcka där brukar det inte vara lätt att reparera för att allt runt patronerna är helt sönderrostat vet någon som fick kapa bort all rostig plåt och ersätta det med ny plåt (svetsa) med nya hål för patroner och givetvis nya packningar.
Men om nu pannan läcker där så tycker jag att du ska ta kontakt med CTC och hävda att det är en konstruktionsfel på pannan och att dom får stå för det ..dom vet på CTC att just denna panna har just detta problem och jag tror inte att dom vill att kunder ska vända sig till reklamationsnämnden för att få rätt ..som sagt så bör ju en panna hålla mer än 10 år.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Kan det inte va expansionskärlet som är trasigt, sitter en gummiblåsa i som brukar börja läcka efter ett tag. Bytte mitt förra året,fick fylla på lite då och då, + att trycket varierade. Vet ej hur många våningar du har, men mitt ligger på ca 0,9. 1 1/2 plan m källare.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

vatsug skrev:Kan det inte va expansionskärlet som är trasigt, sitter en gummiblåsa i som brukar börja läcka efter ett tag. Bytte mitt förra året,fick fylla på lite då och då, + att trycket varierade. Vet ej hur många våningar du har, men mitt ligger på ca 0,9. 1 1/2 plan m källare.
Mvh Vatsug
men i sådana fall så skulle trycket öka ibland oxå och trycka ut via säkerhetsventilen....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Nu är jag nyfiken ..har du lättat på luckan och kikat ? :roll:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Hej,

Jag har inte kikat ännu. Trycket ligger kvar på 0,75. Ska se om jag får tid över ikväll.

Jag la också lite pellets under utloppet från expansionskärlet igår kväll. Får se ikväll om trycket är lägre och pelletsen är uppsvällda. :?
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Skriv svar