Mitt utomhusförråd - byggbeskrivning och bilder.

Skriv svar
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Mitt utomhusförråd - byggbeskrivning och bilder.

Inlägg av zeylon »

Jag har lovat flera personer på forumet att jag skulle berätta mer om hur jag har byggt mitt förråd så här kommer det:

Alla bilder finns här: (I inlägget minns det bara miniatyrer)
http://www.zeylon.se/bulk/index.html

Eftersom jag ville ha förrådet utomhus och på andra sidan uppfarten så var jag tvungen att gräva ner skruven. Detta löste jag (eller rättare sagt en håltagningsfirma) genom att borra ett 120mm hål i källarväggen:
Bild

Som kulvert använde jag ett 110mm markavloppsrör som syns på bilderna.

Utanför grävde jag ett dike fram till där jag skulle placera förrådet.
Jag grävde ett hål på sisådär 2x2 meter och omkring 70cm djupt samt murade upp stödmurar i leca:
Bild

Det nedersta skiftet är 19x19x59 och övriga är 19x9x59. På det sättet fick jag en kant att ställa mina golvreglar på.
Golvreglarna är tryckimpregnerade 2tum4.

I golvreglarna fäste jag stående 2tum3 reglar som ska bli väggar:
Bild

Jag snickrade till en lutande botten genom att fästa reglar mellan golvreglarna och väggreglarna. Jag lämnade en ränna i mitten för skruven som ska hamna under golvet och skruvade upp golvspånskivor som väggar och lutande golv:
BildBild

Jag fortsatte med att göra takreglar i 2tum3 som fick sticka ut lite åt alla håll så att jag skulle på en takfot:
BildBild

Inblåset gjorde jag genom att montera en koppling för djurfoder genom ett borrat hål i väggen och skruva ihop den med en hängränna med en rejäl slangklämma.
Utblåset lade jag bredvid inblåset för att minimera att det ska blåsas ut pelletar. Utblåset är ett 160mm spirorör:
Bild

Jag gjorde en balja av plåt och lade den i rännan i bottnen så att den stack ner lagom långt för att skruven som jag stack in genom avloppsröret från källaren skulle hamna i bottnen av den. Ovanpå spånskivegolvet och ända fram till rännan lade jag på masonit för att få lite bättre glid:
BildBild

Yttertaket är papp ovanpå råspont. (Bild saknas)

Väggarna utvändigt är fjällpanel:
BildBildBild

Jag placerade in och utblås så att de stack ut tillräckligt lite för att jag skulle kunna göra en lucka som täckte dom:
Bild
Vid påfyllningen fick jag inga klagomål på att utrymmet bakom flänsen var för litet på kopplingen. (Jag frågade t.o.m.)

Inspektionsluckan gjorde jag genom att såga av två spånskivor mellan två reglar och göra ett fönster av plexiglas i den övre:
Bild

Jag har ytterluckor i fjällpanel över de två öppningarna för inspektion och påfyllning som gör att när de är stängda ser förrådet ut som en bod utan dörrar och fönster.

Slutligen laserade jag det brunt och monterade plåtdetaljer:
BildBild

Jag måse nog säga att jag blev ganska nöjd över resultatet. :D
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Snyggt!

Jag ångrar, nu när jag ser dina bilder, att jag placerade mitt i garaget. Så här i efterhand hade det inte varit dumt att få det extra utrymmet som förrådet ändå tar i garaget till annat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Precis så tänkte jag också. Jag hade tänkt att göre ett enkelt förråd i källaren men tyckte att det utrymmat kunde vara användbart till något annat.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Riktigt snyggt! :D

Hur lång skruv har du?
Är den rak?
Mellanförråd?
Vilka motorer? osv.
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Skruven är ca 12-13m
Jag har en 90 graders böj i pannrummet.
Inget mellanförråd, den går direkt till pannan. (Biomatic 20+)
Motorn är Thermias "stora". (Hela skruven är från Thermia)
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
libi
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 aug, 2006 18:12
Ort: Österrike
Kontakt:

Inlägg av libi »

Very nice!
Tack for skildring this jobb!

It´s very informative.

Did you use a PP-pipe as matning-rör at the bottom of your förrad?
Bild
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Hi Libi! Nice to have you back!

The pipe used in the feeding system is a regular plastic pipe with an outer diameter of 75mm. I beleive it is commonly used as cable ducts.

I got the entire kit as a compensation from Thermia for a 1 month standstill during which time i was forced to use (expensive) electricity.

I had the same troble as many others with the upper screw in my burner. I finally have it sorted out after three exchanges of the upper part of the burner.

Some pictures here: http://www.zeylon.se/thermia/bilder.html
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Inlägg av Fredrik Theander »

hejsan är det inga problem emd att det blir kondens elel rlikannde i ett oisolerat pelltsförråd? antar att det inte borde bli det då det bör vara samma temperatur inuti förrådet som utanför.
uffe66
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 09:25
Ort: jokkmokk

kondens

Inlägg av uffe66 »

-32.6 grader.undrar om det blir kondens i matarröret,om man har pelletsförrådet utomhus??,tänkte att det blir ju en hel del värme som leds från brännare och genom fallröret??.menar då att man har förrådet stående på backen,så att mataröret kommer in under taket,till pannan.har nu byggt i tvättstugan/bastun,men skulle vilja bygga ett uteförråd.
biomatic 20+
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jädrar anåda, det där var inte kattskit, hade jag bara haft lite större tomt hade jag piratkopierat dig direkt. Hoppas allt funkar till belåtenhet.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Hur mycket ökar fukthalten i pellets som har legat någon månad i ett kallförråd?
Har haft egna ideer om kallförvaring av pellets men lagt dom på is. Fuktiga pellets minskar ju verkningsgraden.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Holger skrev:Hur mycket ökar fukthalten i pellets som har legat någon månad i ett kallförråd?
Har haft egna ideer om kallförvaring av pellets men lagt dom på is. Fuktiga pellets minskar ju verkningsgraden.
Hur tror du dom förvarar pelletsen på fabrikerna.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:
Holger skrev:Hur mycket ökar fukthalten i pellets som har legat någon månad i ett kallförråd?
Har haft egna ideer om kallförvaring av pellets men lagt dom på is. Fuktiga pellets minskar ju verkningsgraden.
Hur tror du dom förvarar pelletsen på fabrikerna.. :wink:
Men så brukar det också vara rena skiten som man får nu för tiden .......

Fullt med spån och en himla massa damm ..... :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:
Holger skrev:Hur mycket ökar fukthalten i pellets som har legat någon månad i ett kallförråd?
Har haft egna ideer om kallförvaring av pellets men lagt dom på is. Fuktiga pellets minskar ju verkningsgraden.
Hur tror du dom förvarar pelletsen på fabrikerna.. :wink:
Men så brukar det också vara rena skiten som man får nu för tiden .......

Fullt med spån och en himla massa damm ..... :cry:
Det beror inte på att pelletsen lagras ute under tak, Tror hellre att det är fabrikerna som börjat pressa lösare pellets nu..
Hörde bara kompisen som kör till nya värmeverket i Umeå där det sitter en träpulverbrännare hur den pelletsen ser ut, Dom har även bättre pressad pellets men den som ska dit är bara pressad tillräckligt mycket för att dom ska kunna få fullt last/40 ton... Pelletsen är så löspressad att det ser ut som spån som är lite klumpar i men den kräver lite energi för att göra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar