För er som är intresserade av energiförbrukning.
-
- Pannrumsnisse!
Många mäniskor på detta forum (vilket är det bästa forumet) Tar nog vara på en del råd som alla ger eller tar åt sig. Många förstår saker och ting ,vissa andra förstår INGENTING.
Jag tror att allting kanske bottnar i okunskap redan från början från många.
Vad vet jag????? Ved vet du?????
Vedus Profilus....
Jag tror att allting kanske bottnar i okunskap redan från början från många.
Vad vet jag????? Ved vet du?????
Vedus Profilus....
-
- Pannrumstomte!
Bägge råkar också ha samma värmesystem:André skrev:Är du Ved profilen bekant med logaritmen el är ni bara kollegor o han tipsade om detta forum..
Tänkte bara att du uppstod 2 dagar efter att han skrev sitt sista inlägg, För ni har ju exakt samma talesätt o teorier om värmesystem..
Baxi Solo+30 2st Acktankar på 750 Liter med termovar laddning.
Bägge råkar i sin profil ha angivit Bioenergi som intresse och Ingenjör som yrke.
Sen att logaritmen skrev detta inlägg i mars och undrade om hur man loggar temperatur gör ju inte saken mindre misstänkt.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=loggar
Är det någon som vet var man kan köpa ett temperatur mätningsprogram för PC??
Alltså kunna mäta eller övervaka temperaturer med hjälp av 8 givare hällst mera, för att kunna övervaka laddningstemperaturer / panntemperaturer samt ev skiktningstemperatur på acktankar??
Kan även tillägga att ev,mäta framledning samt retur på radiatorsystemet.
Log.
Eller vad säger du Logaritmen - Ved profilen ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumsnisse!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja trodde väl inte riktigt på hans teorier heller..
Men det är klart om det skulle funka med att sänka energiförbrukningen med 30-40% bara genom att justera/sänka flödet så skulle det nog vara det första som rekomenderades som energispartips..
Men med sänkt flöde så borde du ju fått större diff..
Att du inte börjar åka runt o justera system, Du kan lätt få x antal tusen av mej om det du påstår stämmer o kommer hit o justerar in systemet...
För vem vill inte få samma resultat som du..
Men det är klart om det skulle funka med att sänka energiförbrukningen med 30-40% bara genom att justera/sänka flödet så skulle det nog vara det första som rekomenderades som energispartips..
Men med sänkt flöde så borde du ju fått större diff..

Att du inte börjar åka runt o justera system, Du kan lätt få x antal tusen av mej om det du påstår stämmer o kommer hit o justerar in systemet...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
André skrev:Nja trodde väl inte riktigt på hans teorier heller..
Men med sänkt flöde så borde du ju fått större diff.. :wink:
Jag har 2 st tester kvar att redovisa på denna tråd sen lägger jag ner.
Nästa test kommer i morgon ang helt urladdat system.
Den andra kommer jag att visa vad som händer när jag stryper returen från husets returledning.Inte med hjälp av sänkt pump hastighet utan strypa på kranen och sänka flödet den vägen.
Ved Profilen
-
- Pannrumstomte!
Sen köper du en Tunab "blueflame" och sänker förbrukningen med ytterligare 30%-40%. Och sen köper du "uppfinnarens" pelletsrens och får askintervaller 4-faldigt förbättrat. Fattar du vilket grymmesystem !André skrev:Nja trodde väl inte riktigt på hans teorier heller..
Men med sänkt flöde så borde du ju fått större diff..![]()
citat Tunabs sida:
Detta faktum indikerar på en ca 35 % högre årsverkningsgrad vilket i sin tur skulle betyda en bränslebesparing med ca 1/3 av årsbehovet, vid en jämförelse med de traditionella pelletsbrännarna.
Du minskar förbrukningen med 60-80% jämfört med din nuvarande anläggning och minskar skötseln. Såg hej då till österrikiska superpannor och bergvärmepumpar. Det är bara skit jämfört med dessa tre enkla steg.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Framför allt så kan man skratta gott åt prishöjningarna på pellet då det kommer att ta lång tid innan det blir samma kostnad som idag...elvis skrev:Sen köper du en Tunab "blueflame" och sänker förbrukningen med ytterligare 30%-40%. Och sen köper du "uppfinnarens" pelletsrens och får askintervaller 4-faldigt förbättrat. Fattar du vilket grymmesystem !André skrev:Nja trodde väl inte riktigt på hans teorier heller..
Men med sänkt flöde så borde du ju fått större diff..![]()
citat Tunabs sida:
Detta faktum indikerar på en ca 35 % högre årsverkningsgrad vilket i sin tur skulle betyda en bränslebesparing med ca 1/3 av årsbehovet, vid en jämförelse med de traditionella pelletsbrännarna.
Du minskar förbrukningen med 60-80% jämfört med din nuvarande anläggning och minskar skötseln. Såg hej då till österrikiska superpannor och bergvärmepumpar. Det är bara skit jämfört med dessa tre enkla steg.

Skulle bara förbruka melan 1-2 ton då...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Bra skrivet av Karla1.
När jag ändå är i gång kan jag ge ett exempel på Effekt också på Ved pannor när det gäller vedeldning.Och inte bara skriva om energi förbrukning.Detta kommer många att fatta,men tyvärr inte alla!!
Enkelt uttryckt är Effekten på en panna lika med Energi per tidsenhet. En viss mängd ved innehåller en viss mängd lagrad energi- låt oss säga 100 kWh. När du sedan tänder pannan blir Effekten beroende på den tid det tar att elda upp ditt lager. Om det tar 2 timmar blir den tillförda effekten 100 kWh / 2 h = 50 kW, om det tar 4 timmar blir effekten 100 kWh / 4 h = 25 kW osv.
Bra björkved innehåller ungefär 1,4 kWh / liter travad ved i eldstaden. 150 liter innehåller ungefär 210 kWh vilket med en pannverkningsgrad på 80 % ger c:a 170 kWh i färdig värme. Det är tillräckligt med energi för att värma 2 900 liter vatten drygt 50 grader, eller om man räknar som producerad Effekt då brinntiden är t ex 3,5 timma; 170 kWh / 3,5 h = 48,6 kW.
Ved Profilen
När jag ändå är i gång kan jag ge ett exempel på Effekt också på Ved pannor när det gäller vedeldning.Och inte bara skriva om energi förbrukning.Detta kommer många att fatta,men tyvärr inte alla!!
Enkelt uttryckt är Effekten på en panna lika med Energi per tidsenhet. En viss mängd ved innehåller en viss mängd lagrad energi- låt oss säga 100 kWh. När du sedan tänder pannan blir Effekten beroende på den tid det tar att elda upp ditt lager. Om det tar 2 timmar blir den tillförda effekten 100 kWh / 2 h = 50 kW, om det tar 4 timmar blir effekten 100 kWh / 4 h = 25 kW osv.
Bra björkved innehåller ungefär 1,4 kWh / liter travad ved i eldstaden. 150 liter innehåller ungefär 210 kWh vilket med en pannverkningsgrad på 80 % ger c:a 170 kWh i färdig värme. Det är tillräckligt med energi för att värma 2 900 liter vatten drygt 50 grader, eller om man räknar som producerad Effekt då brinntiden är t ex 3,5 timma; 170 kWh / 3,5 h = 48,6 kW.
Ved Profilen
-
- Pannrumshärskare!
Nja det är väl inte vara därför jag har satt max framledningstemp till 55 grader.Ved Profilen skrev:Har man element som barnen bränner sig på då har jag flyttat till ett annat hus.elvis skrev:Jo, om man har ex. ett 55/70 eller ett 80/60 system så kan det ju bli 70 resp 80 grader och då bränner sig både barn och korkade vuxna.Ved Profilen skrev:
Jag förstår inte vad du menar?? Har du shunt automatik?
Menar du att barnen kan bränna sig på elementena vinter tid??
Ved Profilen.
Mvh
Eller justerat värmesystemet,går inte detta då bor man i ett tält.
Ved Profilen.
Det finns ju liksom ingen andledning att shunta ut mer än man behöver..
Jag tror jag aldrig varit över 55 grader inte ens vid svinkyla.Eftersom jag natt sänker får jag lite trögare system om jag begränsar framledningstempen.
TJO
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumsnisse!
-
- Pannrumshärskare!
Huset är på ca 90kvm + ca 50 källare.
Kass isolerat-10cm spån på vinden. Timmer stomme från sent 1800 tal brädklätt på 60talet. 2 glas fönster.Öppet läge rätt blåsigt.
Har stora sektionsradiatorer under alla fönster
Eldar nu när det är typ några minus varannan dag.
Ska isolera vinden mera,Skulle tro att det blir en jäkla skilnnad då.
Sitter man i trappen upp till övervåningen känner man kallras
Kass isolerat-10cm spån på vinden. Timmer stomme från sent 1800 tal brädklätt på 60talet. 2 glas fönster.Öppet läge rätt blåsigt.
Har stora sektionsradiatorer under alla fönster
Eldar nu när det är typ några minus varannan dag.
Ska isolera vinden mera,Skulle tro att det blir en jäkla skilnnad då.
Sitter man i trappen upp till övervåningen känner man kallras

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Stor entusiast!
-
- Pannrumsnisse!