För er som är intresserade av energiförbrukning.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
För er som är intresserade av energiförbrukning.
Hej alla som är intresserade av energiförbrukning på en vanlig villa ca:140 kvadratmeter uppvärmd boyta.Vedeldning Baxi samt 1500 liter acktankar.
Jag har energimätare placerad på retur ledningen från husets radiator system.
Nu mäter denna flödet på vattnet i liter/timme eller om man vill kubik/timme.Samt att den mäter temperaturen till elementena samt returtempen från elementena =tempskillnad.
Som läget är nu, har jag en utomhustemperatur på -4grader ,då registrerar mätaren ett flöde på 701 liter/timme med en framledningstemperatur på 35 grader och en returtemperatur på 33 grader allstå 2 graders temp diff.Då är min förbrukning på huset ca 1,6Kw just för stunden.
Jag åter kommer på samma tråd som denna.Kommer då att visa energiförbrukningen på min fastighet vid olika temperaturer.Hoppas på kallare väderlek för att denna visning skall bli möjlig.
Att tillägga är att jag kör jag radiatorpumpen på läge 1.Samt som tidigare text får jag ett flöde på 701 liter/timme.Detta flöde är för mycket därför bör man strypa kranen från returen för att få ned flöderna.Då hinner mera varmt vatten att tillkomma huset i stället för att man få tillbaka för varmt returvatten till pannan eller acktankarna.
Detta vatten är ju redan uppvärmt en gång,man skall väl inte värma detta vatten en gång till???
Uträknings formel är. Flödet i liter/timme gånger temperatur skillnad mellan fram och returen gånger 1.163 dividerat med 1000 för att få detta i Kw.
Alltså i mitt fall. 701*2*1,163/1000=1.6kw.
Som sagst jag åter kommer ang detta.....
Ved Profilen........
Jag har energimätare placerad på retur ledningen från husets radiator system.
Nu mäter denna flödet på vattnet i liter/timme eller om man vill kubik/timme.Samt att den mäter temperaturen till elementena samt returtempen från elementena =tempskillnad.
Som läget är nu, har jag en utomhustemperatur på -4grader ,då registrerar mätaren ett flöde på 701 liter/timme med en framledningstemperatur på 35 grader och en returtemperatur på 33 grader allstå 2 graders temp diff.Då är min förbrukning på huset ca 1,6Kw just för stunden.
Jag åter kommer på samma tråd som denna.Kommer då att visa energiförbrukningen på min fastighet vid olika temperaturer.Hoppas på kallare väderlek för att denna visning skall bli möjlig.
Att tillägga är att jag kör jag radiatorpumpen på läge 1.Samt som tidigare text får jag ett flöde på 701 liter/timme.Detta flöde är för mycket därför bör man strypa kranen från returen för att få ned flöderna.Då hinner mera varmt vatten att tillkomma huset i stället för att man få tillbaka för varmt returvatten till pannan eller acktankarna.
Detta vatten är ju redan uppvärmt en gång,man skall väl inte värma detta vatten en gång till???
Uträknings formel är. Flödet i liter/timme gånger temperatur skillnad mellan fram och returen gånger 1.163 dividerat med 1000 för att få detta i Kw.
Alltså i mitt fall. 701*2*1,163/1000=1.6kw.
Som sagst jag åter kommer ang detta.....
Ved Profilen........
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Nej det är inte så enkelt ....Andreas Hansson skrev:Vad har du för cirk pump?
Om jag har samma pump som dig borde ju jag kunna räkna ut vad mitt hus drar?
Kan det vara så enkelt?
Även om du har samma pump som honom så skiljer sig kanske motståndet i radiatorslingan å du får således ett annat flöde ...
kan vara högre eller lägre

Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Njaa Nejj!Andreas Hansson skrev:Vad har du för cirk pump?
Om jag har samma pump som dig borde ju jag kunna räkna ut vad mitt hus drar?
Kan det vara så enkelt?
Jag har en Grundforspump Type UPS-25-40.
Det är som BG skrev.Du måste ha en mätare som mäter flödet i ditt hus.
Du kan inte jämföra mitt system med ditt system,flödena är olika..från hus till hus.Även framledningstemperaturen är naturligvis olika.
Men enligt mina tester kör dom flesta med allt för hög hastighet på framlednings pumpen till elementena. Den skall iaf gå på läge 1 i dom flesta fall av fastigheter.
Att tillägga är som texten ovan så är alltså energiförbrukningen från villan inte så stor ,om man jämför med exempel vis om man fyller ett badkar som förbrukar kanske 30Kw..
Som sagt åter kommer jag om detta..
Skall även kolla temperaturer vid olika flöden.Dvs strypning på returen från radiatorsystemet.............. kontra värmen i huset..Samt även temp diff..
Ved Profilen
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: För er som är intresserade av energiförbrukning.
Det va ruskigt lite må jag säga på ett hus på 140 m2..Ved Profilen skrev: Som läget är nu, har jag en utomhustemperatur på -4grader ,då registrerar mätaren ett flöde på 701 liter/timme med en framledningstemperatur på 35 grader och en returtemperatur på 33 grader allstå 2 graders temp diff.Då är min förbrukning på huset ca 1,6Kw just för stunden.
Ved Profilen........

Mera normalt brukar det ligga runt 3 kW vid 0° ute på ett hus av din storlek, Dina acktankar räcker alltså i 2-3 dygn nu då??
Om du laddar tanken/arna till 95° o låter dom sjunka till 35° (60° diff) rymmer du ca 105 kWh i 1500 l
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Re: För er som är intresserade av energiförbrukning.
Ja i princip!Mitt värmesystem är injysterat med micrometer om jag får uttala mig så.André skrev:Ved Profilen skrev: Som läget är nu, har jag en utomhustemperatur på -4grader ,då registrerar mätaren ett flöde på 701 liter/timme med en framledningstemperatur på 35 grader och en returtemperatur på 33 grader allstå 2 graders temp diff.Då är min förbrukning på huset ca 1,6Kw just för stunden.
Ved Profilen........
Det va ruskigt lite må jag säga på ett hus på 140 m2.. :shock:
Mera normalt brukar det ligga runt 3 kW vid 0° ute på ett hus av din storlek, Dina acktankar räcker alltså i 2-3 dygn nu då??
Om du laddar tanken/arna till 95° o låter dom sjunka till 35° (60° diff) rymmer du ca 105 kWh i 1500 l
Obs! Att energimätaren mäter bara husets förbrukning jag får inte med mig varmvatten förbrukningen.Då blir det naturligt vis mera.
Ved Profilen..
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Profilen.....
Radiatorshunten blandar återkommande vatten från elementen (gissningsvis i ditt fall runt 90-95% av returen) med precis så mycket hett vatten som behövs för att nå dina 35 grader ut så man värmer faktiskt större delen av detta vatten en gång till. Detta gör att det endast är en väldigt liten mängd ljummet vatten som går in i botten på tankarna.
För att du ska få alla element någorlunda lika i temp behöver du ett hyffsat stort flöde, naturligtvis med reservation för hur just ditt hus ser ut men om inte alla element har precis samma rörlängd och antal krökar så kommer du att få kallt i vissa vid för lågt flöde.
Om du vill få in "kallt" vatten i returen från elementen så måste du endera;
1) ha väldigt kallt i huset, returen kan ju aldrig bli kallare än huset!
2) ha extremt effektiva element, stoooooora saker byggda för lågtemp
3) köra väldigt sakta så botten på elementen verkligen håller rummets temperatur, tveksamt om du får till temperaturen i rummen då?
4) leda om radiatorslingan så att retur från boyta går via kallare rum (källare, garage) där fläktkonvektorer drar ur all energi ur det svala vattnet
5) en blandning av ovanstående
/Jörgen
Förhoppningsvis skickar du inte in radiatorreturen rakt in botten på tankarna utan den ansluter även i botten på radiatorshunten.. rätt?"Detta vatten är ju redan uppvärmt en gång,man skall väl inte värma detta vatten en gång till?"
Radiatorshunten blandar återkommande vatten från elementen (gissningsvis i ditt fall runt 90-95% av returen) med precis så mycket hett vatten som behövs för att nå dina 35 grader ut så man värmer faktiskt större delen av detta vatten en gång till. Detta gör att det endast är en väldigt liten mängd ljummet vatten som går in i botten på tankarna.
För att du ska få alla element någorlunda lika i temp behöver du ett hyffsat stort flöde, naturligtvis med reservation för hur just ditt hus ser ut men om inte alla element har precis samma rörlängd och antal krökar så kommer du att få kallt i vissa vid för lågt flöde.
Om du vill få in "kallt" vatten i returen från elementen så måste du endera;
1) ha väldigt kallt i huset, returen kan ju aldrig bli kallare än huset!

2) ha extremt effektiva element, stoooooora saker byggda för lågtemp
3) köra väldigt sakta så botten på elementen verkligen håller rummets temperatur, tveksamt om du får till temperaturen i rummen då?
4) leda om radiatorslingan så att retur från boyta går via kallare rum (källare, garage) där fläktkonvektorer drar ur all energi ur det svala vattnet
5) en blandning av ovanstående
/Jörgen
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Jag kör inte ens in returen i botten på acktankarna.joeri91942 skrev:Profilen.....Förhoppningsvis skickar du inte in radiatorreturen rakt in botten på tankarna utan den ansluter även i botten på radiatorshunten.. rätt?"Detta vatten är ju redan uppvärmt en gång,man skall väl inte värma detta vatten en gång till?"
Radiatorshunten blandar återkommande vatten från elementen (gissningsvis i ditt fall runt 90-95% av returen) med precis så mycket hett vatten som behövs för att nå dina 35 grader ut så man värmer faktiskt större delen av detta vatten en gång till. Detta gör att det endast är en väldigt liten mängd ljummet vatten som går in i botten på tankarna.
För att du ska få alla element någorlunda lika i temp behöver du ett hyffsat stort flöde, naturligtvis med reservation för hur just ditt hus ser ut men om inte alla element har precis samma rörlängd och antal krökar så kommer du att få kallt i vissa vid för lågt flöde.
Om du vill få in "kallt" vatten i returen från elementen så måste du endera;
1) ha väldigt kallt i huset, returen kan ju aldrig bli kallare än huset! :-)
2) ha extremt effektiva element, stoooooora saker byggda för lågtemp
3) köra väldigt sakta så botten på elementen verkligen håller rummets temperatur, tveksamt om du får till temperaturen i rummen då?
4) leda om radiatorslingan så att retur från boyta går via kallare rum (källare, garage) där fläktkonvektorer drar ur all energi ur det svala vattnet
5) en blandning av ovanstående
/Jörgen
Jag kör in den på returen till pannan då får laddomaten kylning från radiatorsystemets retur.
Med denna koppling kan jag även få acktankarna nästan till 100 grader i botten utan att pannan kokar.Dessutom stänger laddomaten snabbare efter eldning.Då slipper jag rundpumpning som förstör skiktningen i acktankarna vid en högre temperatur.
Min skiktning i acktankarna börjar vid ca 95 grader i stället för i dom flesta andra fall vid 80 grader.
P.s Jag har inte kallt i ett enda rum.Men däremot mycket energisnålt
injysterat.
Det kanske är därför mitt värmesystem fungerar så j-a bra!!!
Ved Profilen.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Oavsett jur bra justerat system du har så måste huset få den energi det kräver för att hålla en viss temp o då måste ditt hus va energisnålt/bra isolerat som f-n..Ved Profilen skrev:
P.s Jag har inte kallt i ett enda rum.Men däremot mycket energisnålt
injysterat.
Det kanske är därför mitt värmesystem fungerar så j-a bra!!!
Ved Profilen.
Ditt hus bör inte behöva mer än 3-3,5 kW vid -15° o ca 4,5-5 kW vid -28°

11,4 W/m2 är inte illa då det är -4° ute..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Du har alldeles rätt i vad du skriver just nu +5 grader ute 20 grader inneAndré skrev:Oavsett jur bra justerat system du har så måste huset få den energi det kräver för att hålla en viss temp o då måste ditt hus va energisnålt/bra isolerat som f-n..Ved Profilen skrev:
P.s Jag har inte kallt i ett enda rum.Men däremot mycket energisnålt
injysterat.
Det kanske är därför mitt värmesystem fungerar så j-a bra!!!
Ved Profilen.
Ditt hus bör inte behöva mer än 3-3,5 kW vid -15° o ca 4,5-5 kW vid -28° :shock:
11,4 W/m2 är inte illa då det är -4° ute.. :wink:
elementen har nu ingen temp diff alls dom är kalla.
Flödet är det samma 701 Liter /timme.
Obs ännu en gång att när jag avläser Kw förbrukningen så är det en ögonblicksförbrukning för stunden. Kw förbrukning nu 0.Mätaren mäter naturligt vis även timmar.
Jag skriver mera om detta när det blir kallare.
Vid- 10 grader har jag ca 2,5 kw i förbrukning.
Ved Profilen
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Vad fan har du för hus??Ved Profilen skrev:
Jag skriver mera om detta när det blir kallare.
Vid- 10 grader har jag ca 2,5 kw i förbrukning.
Ved Profilen
Nu blir man både nyfiken o riktigt avis fast jag ändå har ganska låg förbrukning sett till många andra, Men det går iaf 2,5-3 kW för att hålla värmen nu då det ligger runt 0°

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Jaa duu! Det kanske inte beror på huset utan av husägarens kunskaper på värmesystem.André skrev:Vad fan har du för hus??Ved Profilen skrev:
Jag skriver mera om detta när det blir kallare.
Vid- 10 grader har jag ca 2,5 kw i förbrukning.
Ved Profilen
Nu blir man både nyfiken o riktigt avis fast jag ändå har ganska låg förbrukning sett till många andra, Men det går iaf 2,5-3 kW för att hålla värmen nu då det ligger runt 0° :(
Jag håller på med en test just nu jag håller på att ladda ut systemet totalt för eran skull. he he hee..
Skall försöka sänka inomhus tempen till 17 grader under dagen.
När jag eldar i kväll kommer nästa del rapport då kommer du förstå vad jag menar.
Shunten kommer då att stå helt öppen för att huset kallar ju på värme.Shunten är placerad före acktankarna jag prioriterade värmen före varmvattnet.
Sedan när jag tänder pannan och när laddningen kommer till shunten
går all värme ut på elementena före innan acktankarna laddas. Då jä..ar skall du få se på temp diff mellan framledning och retur kanske hamnar på diff på uppskattat 16 till 20 grader ,då er det ett jä..la effektbehov, innan inomhus givaren känner att huset har fått sina 20 grader igen tiden vet jag ej ännu.Kanske redan nu taga bort ev nattsänkning på era hus.Ni som har det.Det är energisnålare att erhålla jämn temperatur i huset.
Nu förstår du vad jag menar . När huset har fått sina 20 grader inne igen då har shunten stängt igen då är tempdiffen mellan fram och retur åter igen ca 2grader. Diffen kan ligga på 3 till 5 graders skillnad vid -30 ute
Är du med???
P.s Åter kommer med mera info när laddningen är igång.
Ved Profilen.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Återkom gärna med info..Ved Profilen skrev:
Är du med???
P.s Åter kommer med mera info när laddningen är igång.
Ved Profilen.
Men jag är nog inte med riktigt..

För oavsett hur väl justerat systemet är så behövs ju ändå en viss effekt för att värma huset, Huset måste va riktigt bra isolerat för att få låg förbrukning för det hjälper inte att bara justera.. Då kan man ju skippa isolering o bara justera..

Nu har jag ingen aning om flödet i mitt system men vid 0° har jag xoå en diff på 2-3° men då det är -20° så är det ca 10° diff..
Vid -28° så va då diffen 15°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd