jag tycker det känns som lite för mycket
Ser ut likadant här + el liten vv beredare till köket, men den kan väl inte dra 6000 kWh/år.kenhje skrev:Hej,
det beror väl på vad ni använder el till, hur många personer ni är oxå vidare.
Vi har en förbrukning mellan 4000-5000KWh/år.
I detta ingår belysning, tvätt, matlagning, radioTV, dator mm, inte varmvatten.
Det låter mycket! Det är inte så att pannan går på el i perioder? Eller att du kör kupevärmaren dynget runt?Joachim A skrev:11 400 kWh/år Är det normalt![]()
jag tycker det känns som lite för mycket
Borde bli mindre än så, du gör ju av med mer el på både belysning och på att driva pannan och motorvärmare under vintermånaderna än under sommaren.Toobster skrev:jag har snittat på 20 kwh om dagen under december. Blir runt en 7000 på ett år då antar jag
Hur mäter du det? Har du hijackat direkt efter elmätaren eller?ABSO skrev:Borde bli mindre än så, du gör ju av med mer el på både belysning och på att driva pannan och motorvärmare under vintermånaderna än under sommaren.Toobster skrev:jag har snittat på 20 kwh om dagen under december. Blir runt en 7000 på ett år då antar jag
Jag kommer snart att ha graf timme för timme på min elförbrukning, då lär nog motorvärmaren gå mindre.
Håller på med en liten dosa som läser av elmätaren, pelletsförbrukningen, temperaturer osv. automatiskt och skickar värdena till en webbsida. Tanken är att det ska bli ett öppet projekt som vem som helst kan nyttja. Bara att säga till om det finns intresse.Toobster skrev:Hur mäter du det? Har du hijackat direkt efter elmätaren eller?ABSO skrev:Jag kommer snart att ha graf timme för timme på min elförbrukning, då lär nog motorvärmaren gå mindre.
Vitvarorna är väl -90talABSO skrev:Vad har du för vitvaror och annat som går? Ingen urgammal frys? Jättestor strömslukande plasma-tv? Massor av datorer? El-element i garaget?
Du får gärna skicka info till migABSO skrev: Håller på med en liten dosa som läser av elmätaren, pelletsförbrukningen, temperaturer osv. automatiskt och skickar värdena till en webbsida. Tanken är att det ska bli ett öppet projekt som vem som helst kan nyttja. Bara att säga till om det finns intresse.![]()
Köp en liten elmätare o testa dina vitvaror o övrig utrustning..Joachim A skrev:Vitvarorna är väl -90talABSO skrev:Vad har du för vitvaror och annat som går? Ingen urgammal frys? Jättestor strömslukande plasma-tv? Massor av datorer? El-element i garaget?
ingen plasma
värmen i garaget går på pellets![]()
en data som snittar 200w när den är igång. så en äldre snålare variant ska ta den platsen.
ett litet el element finns i friggeboden för att hålla temperaturen över nollan (boden är isolerad)