Behöver jag annan draglucka ?/placering rökgasterm?

Skriv svar
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Behöver jag annan draglucka ?/placering rökgasterm?

Inlägg av Paddington »

Jag har en befintlig "draglucka" till min kombipanna. Se länk:

*länken borttagen*

Måste jag byta denna i samband med konvertering till pelletsbrännare ?
(har ju läst mycket på forumet om hur viktig motdrgdslucka är...?)

En fråga till om placeringen av rökgastermometer... :)

Som jag kan få det till kan jag inte få plats med termometern mellan pannan och det vinklade rökröret. Blir det helt fel att placera den på det vinklade röret, d v s efter lufttillskottet...?
ALternativ placering ?

Nybörjare tackar på förhand !!! :wink:
Senast redigerad av Paddington den fre 02 mar, 2007 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Torgny Björk
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 06 okt, 2005 12:40

Draglucka

Inlägg av Torgny Björk »

Hej !

Jag har en snarlik draglucka, - fungerar utmärkt i min miljö...
Torgny B Stockholm
Roslagsbrännare-panna Aquator från -64
Vämepump luft/luft
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Som jag kan få det till kan jag inte få plats med termometern mellan pannan och det vinklade rökröret. Blir det helt fel att placera den på det vinklade röret, d v s efter lufttillskottet...?
Japp, tempen visas ju på rökgaserna utspädd med luft från pannrummet, så den kommer att visa för låg temperatur.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Snälla....

Någon mer som vill tycka något ang min nuvarande motdragslucka.

Min brännarleverantör vill byta ut den mot en Tigex, eftersom min gamla inte kan justeras och har ett relativt litet insläpp...

Någon som vet om jag kan spara en tusenlapp och använda den gamla ?

Tack !

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

motdragslucka

Inlägg av Orchard »

Det du har är inte vad jag skulle kalla en riktig motdragslucka.
visst är den bättre än att inte ha någon alls! men satsa på en mordern lucka med vikt så den går att justera med instrument.

tigex är bra grejjor. Bara det är rätt storlek på den i förhållande till skorstenen.

Orchard
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Paddington skrev:Snälla....

Någon mer som vill tycka något ang min nuvarande motdragslucka.

Min brännarleverantör vill byta ut den mot en Tigex, eftersom min gamla inte kan justeras och har ett relativt litet insläpp...

Någon som vet om jag kan spara en tusenlapp och använda den gamla ?

Tack !

/Paddington
Du bör nog lyssna på installatören.. :wink:

Bara en Tigex 25 räcker till för din skorsten så är det ett bra köp, Dinvvs butik tar drygt 600:- för den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

André skrev:
Du bör nog lyssna på installatören.. :wink:

Bara en Tigex 25 räcker till för din skorsten så är det ett bra köp, Dinvvs butik tar drygt 600:- för den..

Vad vinner jag på det... :?: :? , ex förbrukning, verkningsgrad.

Spelar det någon roll vad för skorstensmodell det är ?

Mycket tacksam för synpunkterna. :P :lol:
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Paddington skrev: Vad vinner jag på det... :?: :? , ex förbrukning, verkningsgrad.
Verkninggraden blir bättre, du får också en upptorkande effekt av skorstenen med uppvärmd pannrummsluft.
Paddington skrev:Spelar det någon roll vad för skorstensmodell det är ?

Mycket tacksam för synpunkterna. :P :lol:
Skorstensmodellen har nog en mindre betydelse, det är snarare skorstenens area och framför allt längden som styr behovet av storlek på dragbegränsare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Dragbegränsaren:

Om du inte vill ta kostnaden nu, kan du vänta och sätta dit en bättre dragbegränsare senare. I samband med installationen ska installatören mäta undertrycket i rökröret, och då vet du hur det ligger till.

Installerar du en tigex ska hävarmen justeras till vågrätt läge och fjädrarna som håller motvikten ska också vridas till vågrätt läge.

Det finns andra dragbegränsare också som är lättare att justera till rätt tryck (KW tex.)

Rökgastermometer:

Om du skaffar en digital stektermometer behöver du bara borra ett litet hål (diameter 3-4 mm) före dragbegränsaren, så att givaren precis passar i hålet. Det brukar finnas något läge för hålet, gärna någon dm före dragbegränsaren.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Tack för alla kloka synpunkter.

Just nu är jag lite sugen på Furetör´s lösning med att avvakta och använda den befintliga.

Skorstenen är diameter 200 (SEM-skorsten), längd knappt 7 meter.

God Jul !

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Paddington skrev:Tack för alla kloka synpunkter.

Just nu är jag lite sugen på Furetör´s lösning med att avvakta och använda den befintliga.

Skorstenen är diameter 200 (SEM-skorsten), längd knappt 7 meter.

God Jul !

/Paddington
Då behöver du en KW012 till din skorsten, Tigex 25 blir för liten
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

André skrev:
Paddington skrev:Tack för alla kloka synpunkter.

Just nu är jag lite sugen på Furetör´s lösning med att avvakta och använda den befintliga.

Skorstenen är diameter 200 (SEM-skorsten), längd knappt 7 meter.

God Jul !

/Paddington
Då behöver du en KW012 till din skorsten, Tigex 25 blir för liten
Hej André !

Tack för synpunkterna. Vad har du för "teori" bakom rekommendationen....Nyfiken....Bara för att kunna snacket med installatören.

En annan fråga - Finns det rek om att sätta motdragsluckan direkt i samband med rökutsläppet från pannan (i början på rökröret) alternativt sätta den i motsatt sida av skorsten, där sotluckan finns ?
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Paddington skrev:
André skrev:
Paddington skrev:Tack för alla kloka synpunkter.

Just nu är jag lite sugen på Furetör´s lösning med att avvakta och använda den befintliga.

Skorstenen är diameter 200 (SEM-skorsten), längd knappt 7 meter.

God Jul !

/Paddington
Då behöver du en KW012 till din skorsten, Tigex 25 blir för liten
Hej André !

Tack för synpunkterna. Vad har du för "teori" bakom rekommendationen....Nyfiken....Bara för att kunna snacket med installatören.

En annan fråga - Finns det rek om att sätta motdragsluckan direkt i samband med rökutsläppet från pannan (i början på rökröret) alternativt sätta den i motsatt sida av skorsten, där sotluckan finns ?
En kompis monterade in en tigex 25 i rökrörsluckan till sin 6,5 m skorstens pipa på 120 mm o den öppnar fullt rätt ofta med luckan ställd på 15 pa vilket betyder att den är för liten.. Du har ju 200 mm pipa vilket gör att du har ändå mer drag..

Sätt luckan ndär du tycker det blir bäst, KW 012 ska sitta i lod så om den ska sitta på rökröret måste du ha en adapter för det..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Tack !

Ovärdelig hjälp ! :P :P :P :P :P

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har själv en Tigex 25 som tydligen är väldigt vanligt att man rekommenderar, fick den själv på det sättet. Men efter att ha installerat och kört med den ett tag så har jag insett att den nog är lite för liten för mig. Kommer inte ihåg den exakta skorstenslängden men den ligger kring 7-8 m.

Om du går in på dessa sidor och läser så får du lite mer kött på benen när det gäller att hitta "rätt" storlek på sin dragbegränsare.
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... luckor.pdf
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf

Nu var detta länkar till en tillverkare men det finns nog fler.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar