HJÄLP - Det stinker!

ABSO
Energiprofet!

Re: HJÄLP - Det stinker!

Inlägg av ABSO »

saabstefan skrev: Idag stinker det kraftigt i hela huset. Och jag har hittat källan. Det är pelletsen. Den luktar fränt. Lite som lösningsmedel. Lite som damm, Lite som gödsel. Lite surt. Mycket svårt att definiera. Men det är en mycket genomträngande doft.
Det du känner kan vara aldehyder som du ska vädra bort.
http://jannebergskvarn.bwm.se/pr01.htm

Hur ligger pelletsförrådet i förhållande till resten av huset? Har du ingen möjlighet att öka ventilationen i utrymmet med pellets?
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

vrid halsen ta grannkatta!!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Jag fick hemlevererat 5pall Laxå från guddeby gård i November.
De var ca 2veckor gamla (tillverknings datumet var tryckt på plast säckarna)
Men vad jag har känt så har pelletsen inte luktat någonting.
Luktar enbart trä vad jag kan känna. :P
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

ABSO;

Förrådet har inte kontakt med någon yttervägg, så den enda vägenatt ventilaer förrådet är genom påfyllnings och avluftningsrören. Ska prova att sätta i en kanalfläkt i avluftningen. MEn det är ju inte så kul att dra in kalluft i huset. Dessutom är det ju en rätt fuktig uteluft nu som jag då får in i förrådet.

Lukten har som väl är avtagit något. Den är fortfarande påträngande och irriterande, men det sticker inte längre i ögonen av den.

Mailade Laxå om problemet i början på veckan, men jag har inte fått något svar. Ska ringa återförsäljaren i morgon. Återkommer med resultat.

Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
ardbeg
Prima virke

Inlägg av ardbeg »

Fick mina 2 pallar från Guddeby igår. De luktar bara trä... puh...

De är lite mörkare än de Statoil-pellets som jag hade tidigare, men det spelar väl förhoppningsvis ingen roll. Men Statoils såg "godare" ut... :wink:
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

saabstefan skrev:Förrådet har inte kontakt med någon yttervägg, så den enda vägenatt ventilaer förrådet är genom påfyllnings och avluftningsrören. Ska prova att sätta i en kanalfläkt i avluftningen. MEn det är ju inte så kul att dra in kalluft i huset. Dessutom är det ju en rätt fuktig uteluft nu som jag då får in i förrådet.
Nävisst, inte alls roligt att behöva dra in uteluft, men sticker det i ögonen är det nog det bästa. Försök varvtalsreglera fläkten, det kanske inte behövs speciellt stor luftomsättning för att det ska bli bättre.

Hur tätt är förrådet förresten, finns springor - har du möjlighet att täta bättre mot övriga huset?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
Hur tätt är förrådet förresten, finns springor - har du möjlighet att täta bättre mot övriga huset?
Mmmm föråddet kan ju inte va helt tätt för då kommer ingen lukt ut ut förrådet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
delDiablo
Prima virke

Inlägg av delDiablo »

Det pågår forskning kring fenomenet, bl a på SLU som branschen är med och finansierar, och det finns en del rapporter framme. Vet dock inte exakt var dessa finns att hämta.

DD
Kwc
Fröträd

hallå

Inlägg av Kwc »

du skall väll inte blåsa in luft i förådet utan blåsa ut... undertryck!!
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
saabstefan
Stor entusiast!

Nästan tätt

Inlägg av saabstefan »

Förrådet är nästan helt tätt. Det kom in lite damm i garaget (det är i garaget jag har byggt förrådet) när det fylldes. Det finns bara en liten springa som jag hade missat. Den är ca 2mm gånger 40cm.
Lukten kommer ut där eller diffunderar genom golvspånet jag har byggt med.
Eftersom förrådet är tätt, så kommer jag ju att suga in kall, fuktig uteluft genom påfyllningsröret när jag suger ut genom avluftningen.

Lukten har avklingat ganska beydligt nu

Tack för alla svar så länge// Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Nästan tätt

Inlägg av André »

saabstefan skrev:Förrådet är nästan helt tätt. Det kom in lite damm i garaget (det är i garaget jag har byggt förrådet) när det fylldes. Det finns bara en liten springa som jag hade missat. Den är ca 2mm gånger 40cm.

Tack för alla svar så länge// Stefan
Täta den springan med byggsilicon innan nästa fyllning.
Ett annat tips är att du sprayar med en blommspruta (vatten) på alla skarvar innan nästa fyllning då fastnar dammet som sen tätar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
saabstefan
Stor entusiast!

Nu är lukten helt borta

Inlägg av saabstefan »

Det tog alltså knappt tre veckor. Fast de sista tio dagarna har det bara luktat i källaren.

Är det vanligt med sådan här lignin/aldehyd/terpentin stank?

vänligen
//
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Nu har jag bara skummat igenom tråden och kan ha missat något avgörande, men jag reagerar på att du ska dra in kalluft med en kanalfläkt. Varför inte i stället låta kanalfläkten skicka ut luften som finns i förrådet? Gärna med varvtalsreglering. För att vara på säkra sidan så kanske man då även borde försäkra sig om att det finns tillräckligt med tilluft så att det inte påverkar brännaren.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Jag fick hem laxå och reagerade jag oxå...min gissning är att laddning verka innehålla en hel del fur och där av den starka doften av terpentin som fur kan innehålla enligt uppgift.!?

Se även http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5769
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Flöjto
Gallringsobjekt

Inlägg av Flöjto »

Pelletsen behöver ligga i ca 2 veckor efter tillverkningen för att lukten ska försvinna innan den levereras. men ibland går det inte att lagra pelletsen av olika orsaker, T.ex. lite pellets i lager tvungna att leverera färsk pellets.
Sen är furuspånet den troliga orsaken till lukten men varför det luktar är det ingen som kan säga i dagsläget vad jag vet. Men det forskas på området.
Skriv svar