Tips om stektermometer

iwabomagnus
Späd planta

Tips om stektermometer

Inlägg av iwabomagnus »

Halloj,

Köpte en trådlös stektermometer med 1m givarkabel på jula igår. Bra pris 99 spänn inkl batterier.
Var uppe på skorstenen och hann pula ner givaren i röret och klämma fast kabeln mellan slang och stos samt gömma sändaren i en plastpåse under stosen innan det började störtregna igen. . Så nu har jag något vettigt att titta på i tv-soffan 8). Den mäter 84grader som max.

Tänkte bara tipsa andra som vill ha koll på tempen i skostenen.
Enda abret: ingen max/min på stektermometern!

/Magnus
Focus jämä junior -72, shuntst. ladis&gyr nattsänkning, Iwabo villa s med veckof., 110kvm+källare (ej fullt uppvärmd) 1929 tilläggsisolerat, tidigare förbrukning: ca 2kbm olja nu: ska bli kul å se.. kör sydpellets på småsäck
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

Jag har en digital stektermometer som jag kollar rökgasen eften pannan med.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382833

99 spänn.. vilket fynd! Har den inte i permanent utan mäter lite då och då.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
christer72
Ungskog

Inlägg av christer72 »

Gissa om sambon skulle gå i spinn om det kom in ännu en trådlös-fjärrstyrd-batteridriven sak i huset!! Men ett bra tips är det!
px 21-06
Ulma 2000 120m2+70m2 kall o dragig 20-tals kåk
Kulvert mellan husen.
iwabomagnus
Späd planta

Inlägg av iwabomagnus »

christer72 skrev:Gissa om sambon skulle gå i spinn om det kom in ännu en trådlös-fjärrstyrd-batteridriven sak i huset!! Men ett bra tips är det!
Jo jag känner igen det. Hon där hemma försöker städa bort mina prylar ibland men jag är bra på att argumentera! Och denna behövs ju eller hur?
Focus jämä junior -72, shuntst. ladis&gyr nattsänkning, Iwabo villa s med veckof., 110kvm+källare (ej fullt uppvärmd) 1929 tilläggsisolerat, tidigare förbrukning: ca 2kbm olja nu: ska bli kul å se.. kör sydpellets på småsäck
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

christer72 skrev:Gissa om sambon skulle gå i spinn om det kom in ännu en trådlös-fjärrstyrd-batteridriven sak i huset!! Men ett bra tips är det!
Dom kan ju även börja spinna av andra batteridrivna saker :lol: :lol: :lol:
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
christer72
Ungskog

Inlägg av christer72 »

lennart wiklund skrev:
Word!!
px 21-06
Kulvert mellan husen.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag är rätt svag för såna där prylar och har full förståelse för er som har fruar och sambo som kan tänkas ha synpunkter på vissa inköp... :wink:

Själv har jag en trådlös stektermometer köpt på Kjell & Co, tanken var att mäta tempen i toppen på skorstenen men den passade så bra där den vanliga rökgastemometern var placerad så jag satte den där i stället :D

Så här ser den ut.
Bild
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Iden har slagit mig att göra en sån installation, men jag har lite dålig erfarenhet av trådlöst för tillfället...
Tänkte vara lat och köpte en trådlös överföring till TV:n (för att slippa dra antennkable i halva kåken, det funkade skit!
Mitt trådlösa nätverk störde bilden på TV:n och bildöverföringen släckte nätverket. Det störde dessutom grannens nätverk lite. Och ja, jag ändrade så att nätverket låg i ena änden av bandet och bildsändaren i andra men det hjälpte inte.
Ligger trådlösa termometrar ochså i 2.4HGHz bandet?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
lennart wiklund
Lärjunge!

Juggernaut skrev:Iden har slagit mig att göra en sån installation, men jag har lite dålig erfarenhet av trådlöst för tillfället...
Tänkte vara lat och köpte en trådlös överföring till TV:n (för att slippa dra antennkable i halva kåken, det funkade skit!
Mitt trådlösa nätverk störde bilden på TV:n och bildöverföringen släckte nätverket. Det störde dessutom grannens nätverk lite. Och ja, jag ändrade så att nätverket låg i ena änden av bandet och bildsändaren i andra men det hjälpte inte.
Ligger trådlösa termometrar ochså i 2.4HGHz bandet?
ligger väl på 430mhz nånstans va??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

lennart wiklund skrev:
Juggernaut skrev: Ligger trådlösa termometrar ochså i 2.4HGHz bandet?
ligger väl på 430mhz nånstans va??
Ja 433,92 som är ett riktigt "skräputrymme". På samma frekvens ligger även fjärrkontolls-signalen i den trådlösa tv-överföringen, trådlösa larm, strömbrytare, dörrklockor, bildörrar, garageportsöppnare, brandvarnare, leksaker osv. Men i och med att ingenting får sända kontinuerligt brukar det sällan vara problem.
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

christer72 skrev:
lennart wiklund skrev:
Word!!
Lite OT men denna kanske duger utan batterier?
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=370228
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
christer72
Ungskog

Inlägg av christer72 »

JohanKD skrev:
christer72 skrev:
lennart wiklund skrev: Dom kan ju även börja spinna av andra batteridrivna saker :lol: :lol: :lol:
Word!!
Lite OT men denna kanske duger utan batterier?
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=370228
Slutsåld! Synd
px 21-06
Kulvert mellan husen.
lennart wiklund
Lärjunge!

Ja,de va synd att den var slut!!! :P
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Men nästa vecka skall den åter vara i lager :D :lol: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Tror ni man skulle man kunna använda en trådlös stektermomenter för att mäta framledningstempen och returen trådlöst genom att använda den som en form av annliggningsgivare?
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Skriv svar