Dyrt elda på sommaren !

Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

freij.j skrev:.
gör det nån skillnad o lägga på lite mer på vinden ??
Det finns de som sagt så, högljutt, de senaste 30 åren... naturligtvis har de rätt. Värmen stiger uppåt. Därifrån stiger den ut!

Nåja, är man nybliven husägare, ung och har småbarn är ju även isolering en utgift, och då kanske man inte kommer till skott med tilläggsisolering direkt.

Se till att du har en spalt för luftning mot yttertaket, styv våtstark kartong eller masonitskivor mellan takstolarna tex. Sen krattar du ut en halvmeter lösull eller pappersfiber över sågspånen. De som säljer pappersfiber säger att sånt klarar sig utan ångspärr, bör funka bra ihop med spån.
Det behövs relativt lite snickerijobb på vinden. Jämfört med att byta fönster eller tilläggsisolera fasaden går det alltid att räkna hem att lägga på ett normalt (50cm) nybyggnadstjockt lager på vinden.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Ja,Du får varma golv av att isolera vinden!!!
Det blir skillnad som natt och dag!
Min kåta är byggd 57,när vi tog över efter farsgubben var ingenting gjort på kåken.Det regnade in,en takkupa belaggd med tegel hade bara trasiga tegelpannor osv osv..
Isoleringen på vinden var ca 20cm hårt packad sågspån,dvs ingenting..
Golven kalla som faan rent ut sagt.
Ringde en firma som blåser ekofiber.Han förklarade detta med kalla golv kontra dåligt isolerad vind.Huset blir som en skorsten sade han,drar all luft utifrån rakt upp o ut via vinden.Jag ville idiotförklara honom,tänkte detta stämmer nog inte,han vill bara sälja ekofiber :twisted:

Men gisses så rätt han hade.Numera har vi varma goa golv.förvisso fick vi blåsa bra med ekofiber 70cm uppe på spånen. Fick ett mycket bra "rätt ner i fickan pris" jag betalade 4000kr för detta.Han ångrade sig lite sedan det var klart......det skulle på papper gått på 7500kr,han hade räknat för lite....glad vart jag.
Kan även nämna att efter denna isolering så gick det 11 kilo pellets mindre i dygnet när det var -20c ute.Detta vet jag säkert då jag mätte vintern innan dygnsvis med dessa utetemperaturer.

Blåser du ekofiber behöver du inte göra luftspalter mot takfoten,detta behövs endast om du använder mineralull.Dock skall du montera rejäla gavelventiler.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

freij.j skrev:tror att jag ca gör åt med 4-5 ton pellets om året.
nej jag har kört med småsäck 8mm.
spån på vinden nej har ej mätt men skulle tro på ca 15-17 cm och jag det är kalla golv och inte tala om vilket kallras jag har nerför trappan från ovanvåningen, och säkert genom den oisolerade vindsluckan.
golven på undervåningen är väl ok, under den del där pannrummet är men den halvan som har torpargrund låter vi inte barnen krypa runt och leka på inte, uhhh så kalla dom golven är.
gör det nån skillnad o lägga på lite mer på vinden ??

Jag har blandat ihop trådarna lite så tog bort min kommentar som inte riktigt passa in här :oops:
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

Tänk på ventilationen och ångspärr när du tilläggsisolerar vinden. Hus med självdrag får ofta mögelproblem på vinden pga att fukten stiger uppått och kondenserar mot det nu betydligt kallare vindsutrymmet. Jag tror dock att ekofiber kanske hjälper något då det verkar kunna hålla fukt ett tag utan att skadas. Men det är framförallt takspånten som riskerar att mögla. Besiktningsmännen älskar att skriva ordet "mikrobiell tillväxt". Jag tycker i alla fall att du ska installera sugfläktar från badrum, tvättstuga och kök. Men tänk på radonrisken vid undertryck inomhus. Finns det radon i marken behövs det kanske även mekanisk tillluft för att slippa radon.

Har inte A3 underhållseldning, alltså att den måste pytsa i pellets för att inte slockan? Någon som vet vad det ger i ökad förbrukning jämört med en brännare som startar när det behövs?
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
karlmagnus
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 15:35
Ort: Norrahammar - Jönköping

Pellets även på sommaren.

Inlägg av karlmagnus »

Jag kör pellets även på sommaren, om man endast tar hänsyn till ekonomi och inte tittar på husets välmående så vill jag ge ett tips till forumet.
El nät leverantören har olika matarsäkringklasser för fast nätavgift, min nät leverantör har tex 25A,20A,16A samt 16A lägenhet. Med löfte om att inte använda el för någon uppvärming annat än som backup så fick jag klassa mitt hus som lägenhet och får därmet den lägsta kostnaden för el distributionen.
Sparar 1200kr per år vid bytet 20A säkring till 16A lägenhet, per år.
Vid byte från 16A villa till 16A lägenhet så halveras kostnaden, spara ca 500kr per år.
Självklart står elpatron på vid lägre termostat temp än brännaren, i fall....
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Hallå!!

Inlägg av Kwc »

Skaffa en acctank och kör alltid pelletsbrännaren på högsta effekt=bästa verkningsgraden. Så kommer du ha ca: samma förbrukning på året..
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Var det en teknisk rekommendation eller ekonomisk ?

Ur ekonomiskt perspektiv så kan acktank till pelletspanna aldrig löna sig.
Tar ju en stund att tjäna in de där 15 000 - 20 000 kronorna det kostar att hyssta in en tank med VV-beredning.
Det får man många ton pellets för.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

fel!!

Inlägg av Kwc »

En tank kostar 1000:- på blocket!!
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Re: fel!!

Inlägg av Bassman »

Kwc skrev:En tank kostar 1000:- på blocket!!
Är det inkl installation? :mrgreen: :wink:
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: fel!!

Inlägg av elvis »

Kwc skrev:En tank kostar 1000:- på blocket!!
Ska vi råda folk att göra sina installationer med blocketprylar så blir ju diskusionen löjlig.
Bergvärme kostar 120 000 kr, men en panna brännare och tank på från blocket kostar 10 000. Då blir det jättebilligt med pellets. ! :shock:

Bara för att jag köpte min bergvärmepump för 5000 kr på blocket och fick borrningen för 28 000 behöver det ju inte betyda att det alltid kostar 45 000 kr att ha komplett färdig begvärme.

Sen om man ska se det krasst, tanken du får för 1000 kr på blocket är en hög skit.
Ska du ha en välisolerad tank med VV-beredning så får du räkna med 5000 och upp där också. Sen, rör, laddomat, rörmokare osv.
Det blir inte långt från 15000 i alla fall.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Besservisse!!

Inlägg av Kwc »

Jag står för det jag skriver och tekniken om man gjör jobbet själv ,vad menar du med löjlig diskution???? Här håller väll alla på och pular mer eller mindre själv vad jag kan förstå. :cry:
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

:idea: Är väl skit bra om vi kommer med billiga tips som typ blocket.
Kan då även säga att jag nånstans läste att man kan bygga om före detta oljetankar till acctankar (var säkert här jag läste det) något jag funderat på. blir ju många såna över nu när fjärr och berg börjar värma istället.

alla har ju inte råd med nya saker och framförallt inte att be yrkesfolk om hjälp ! och vad ska vi då har forumet till förresten ? då är väl det injusterat och klart och man behöver inte fundera.....
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Acctank

Inlägg av Kwc »

Öppen acctank typ oljecistern har många fördelar tycker jag billig är den man slipper expansionkärl och stor är den.
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Nej,

Alla här installerar inte själva.
Skulle vilja påstå att de flesta medlemmar har haft rörmokare.

Visst kan man köpa nått billigt på blocket om man hittar det.

Men det är inget jag tycker man ska utgå ifrån när man planerar eller rekommenderar andra till vad de ska göra och göra sin kostnadsbedömning efter.

Folk som använder ex oljetankar till acktankar bör göra det på eget initiativ. Det är inget jag skulle uppmuntra någon till som inte kommit på det själv och förstår innebörden av det.

Men vi är alla olika.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

hej

Inlägg av Kwc »

Villken tur att VI är olika!!!

Mvh Kent
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Skriv svar