Dyrt elda på sommaren !

freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Dyrt elda på sommaren !

Inlägg av freij.j »

Har mätt och provat och jag har kommit fram till att det kostar ca 350:- mer i månaden att elda för tappvarmvatten än att köra med elpatronen.
Någon annan som provat eller har resonerat över detta ?
/Freij
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Kalixtus
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 19:38
Ort: Ringarum

Inlägg av Kalixtus »

Det var intressant att få veta även om jag har haft på känn att det skulle vara så. Jag har alltså inte gjort någon mätning, men i brännarinstruktionen står det att verkningsgraden på pannan blir nedsatt vid långa intervaller.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

350:-/mån mer med pellets :shock:

Du gör alltså av med ca 300 kg pellets/mån enbart för vv.. :?
Eller glömde du att det går el då du har på elpatron.. :wink:

När jag kollat med elpatron så gick det 10-12 kWh el/dygn o med pellets går det ca 3 kg/dygn viket 7-8,5:-/dygn med el o pellets 4,50:-/dygn.. :D

Men det beror på hur väl pannan är isolerad oxå så det går inte säga varken de ena el andra utan var o en får testa själv för att veta..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

André skrev:350:-/mån mer med pellets :shock:

Du gör alltså av med ca 300 kg pellets/mån enbart för vv.. :?
Eller glömde du att det går el då du har på elpatron.. :wink:

När jag kollat med elpatron så gick det 10-12 kWh el/dygn o med pellets går det ca 3 kg/dygn viket 7-8,5:-/dygn med el o pellets 4,50:-/dygn.. :D

Men det beror på hur väl pannan är isolerad oxå så det går inte säga varken de ena el andra utan var o en får testa själv för att veta..
Jag får inte heller ihop hans uträkning...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Juli månad hade jag enbart VV produktion med pellets, det gick åt 125Kg. Om vi säger 2,20/Kg blir det 125 * 2,20 = 275:-

275:- minus 350:- ger att du får betalt 75:- för att ha elpatron-VV.
Låter ganska osannolikt för mig, det skulle betydat att du får ca: 12,5 öre per KW du förbruker, en bit matte som inte riktigt håller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Freij. j kan du redogöra för hur du mätt och räknat?
Rent principiellt går det att få dina resultat, men då ska pelletsbrännaren alt. vedpannan brinna med mycket låg verkningsgrad.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Dyrt elda på sommaren !

Inlägg av lp75 »

freij.j skrev:Har mätt och provat och jag har kommit fram till att det kostar ca 350:- mer i månaden att elda för tappvarmvatten än att köra med elpatronen.
Någon annan som provat eller har resonerat över detta ?
/Freij
He he, du måste ha helkass verkningsgrad på din panna ?
Jag gjorde av med 5kg/dygn x 1,5kr x 30dagar = 225kr totalt(lite dyrare pellets nu...mitt avtal går ut snart).
El i min panna är nog inte så effektivt...men även om jag haft en fristående elberedare av nyare modell, så tvivlar jag att det blivit billigare.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Det är nu inte alla förunnat att alltid lyckas räkna rätt, eller för den delen alltid konstruera en försöksuppställning som inte ger metodfel.

Vi andra får förlita oss på att andra kommer på bristerna och påpekar dem.

Är det så att freij.j har dessa värden även efter en granskning av metoden så har han katastrofalt dålig panna/brännar kombination, eller inställning.
Å andra sidan så har han kanske kompenserat för någon faktor som ni andra missat.

Så frågan kvarstår, hur har du mätt och räknat?
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

Vet ej hur jag mätte men fel måste det ju blivit tyvärr. eller så har jag ingen koll. måste ju försöka kolla en gång till vad jag förbrukar i min panna. har bott i huset nu i 3 år men aldrig direkt mätt upp och kollat förbrukningen.
Men om jag inte mätt fel så kanske det är nåt fel i min anläggning. Man är ju ny husägare och ej så kunnig inom detta.
Pannan är en kombipanna fokus TMW -96 på 65 liter som är kopplad i serie med en gammal förrådsberedare från -65 på105 liter där vv beredare finns i. på denna sitter en Ecotech A3 från -96 15kw. allt är ju installerat 1996 och sedan finns inga uppgifter om hur den har justerats och kontrollerats sedans dess.

Vad borde förbrukningen av pellets ligga på i ett hus på ca 100m2 från 1937 med 75 mm tillägsisolering utvändigt.
Nån som har nån uppfattning ??
Hur ska man komma fram till om pannan är effektiv eller inte ??
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ett sätt att mäta effektiviteten är väl att mäta rökgastemperaturen, det är inte hela sanningen men en stor del iaf.

Jag märkte en ganska påtaglig skillnad i förbruk då jag stängde av cirkulationspumpen och satte shunten till 0.

Så det kan vara en del faktorer och dina tal kan faktisk vara rätt om man ser till mängden pellets men att det spillas en del värme i cirkulationen.

Jag har, då jag jobbar med vad jag gör, en Excel-logg där varenda pelletssäck, vikt, energiinnehåll, tidspunkt osv. är noterat, detta gör att jag kan se mitt förbruk tydligt och klart.

Hade jag haft bulk hade situationen varit en del annorlunda men nu har jag benhårt koll.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

freij.j skrev:Vet ej hur jag mätte men fel måste det ju blivit tyvärr. eller så har jag ingen koll. måste ju försöka kolla en gång till vad jag förbrukar i min panna. har bott i huset nu i 3 år men aldrig direkt mätt upp och kollat förbrukningen.
Men om jag inte mätt fel så kanske det är nåt fel i min anläggning. Man är ju ny husägare och ej så kunnig inom detta.
Pannan är en kombipanna fokus TMW -96 på 65 liter som är kopplad i serie med en gammal förrådsberedare från -65 på105 liter där vv beredare finns i. på denna sitter en Ecotech A3 från -96 15kw. allt är ju installerat 1996 och sedan finns inga uppgifter om hur den har justerats och kontrollerats sedans dess.

Vad borde förbrukningen av pellets ligga på i ett hus på ca 100m2 från 1937 med 75 mm tillägsisolering utvändigt.
Nån som har nån uppfattning ??
Hur ska man komma fram till om pannan är effektiv eller inte ??
Är huset varmt,du skriver 75mm tilläggsiso.sitter det treglasfönster??
tycker inte att det skall gå mer än 5-600kilo/månaden vintertid.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

varmt och varmt vi brukar ligga på 19-20 grader inomhus, nej det är gamla 2 glas 2 luft fönster, dock är aldrig vinden omisolerad, ligger bara ett kompackt lager av sågspån där sedans 1937.
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

freij.j skrev:varmt och varmt vi brukar ligga på 19-20 grader inomhus, nej det är gamla 2 glas 2 luft fönster, dock är aldrig vinden omisolerad, ligger bara ett kompackt lager av sågspån där sedans 1937.
Har du någon hum om årsförbrukningen ?
Antar att du har bulkförråd?
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

freij.j skrev:varmt och varmt vi brukar ligga på 19-20 grader inomhus, nej det är gamla 2 glas 2 luft fönster, dock är aldrig vinden omisolerad, ligger bara ett kompackt lager av sågspån där sedans 1937.
Du har bara ett lager kompakt spån på vinden,undrar hur tjockt,har du mätt??
Förmodar att du har kalla dragiga golv då kanske med den vinden??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

tror att jag ca gör åt med 4-5 ton pellets om året.
nej jag har kört med småsäck 8mm.
spån på vinden nej har ej mätt men skulle tro på ca 15-17 cm och jag det är kalla golv och inte tala om vilket kallras jag har nerför trappan från ovanvåningen, och säkert genom den oisolerade vindsluckan.
golven på undervåningen är väl ok, under den del där pannrummet är men den halvan som har torpargrund låter vi inte barnen krypa runt och leka på inte, uhhh så kalla dom golven är.
gör det nån skillnad o lägga på lite mer på vinden ??
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Skriv svar