Var kan man köpa Sprinkler/Smältsäkring ?
Var kan man köpa Sprinkler/Smältsäkring ?
Har en Junselebrännare, men vid detta varm klimat som är just nu så får den ofta bakbrand och sprinkler löser ur...........
Var finns de att köpa till ett rimligt pris eller kan någon en annan lösning som är inte så dyr? Typ smälsäkring ?
Var finns de att köpa till ett rimligt pris eller kan någon en annan lösning som är inte så dyr? Typ smälsäkring ?
Junsele brännare.....
Infraheat brännaren har väl smältsäkring och vattenflaska om jag minns rätt ? kanske detta går att anpassa till din brännare, fast det kanske är dyra delar där också, smältsäkringen är väl bara en vaxpropp som smälter så det borde ju gå att lösa till en rimlig peng tycker man.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Var kan man köpa Sprinkler/Smältsäkring ?
byggis skrev:Har en Junselebrännare, men vid detta varm klimat som är just nu så får den ofta bakbrand och sprinkler löser ur...........

En bakbrand är en förmycket kolla upp din anläggning tycker det låter farligt att bara byta smältsäkring.
Thermia Biomatic 20+
Hej!
Jag har en infraheat men tyckte vatten & smältsäkring var kasst. Bytte ut det hela mot en brandvarnare med relä. Börjar det ryka drar reläet och bryter strömmen till brännaren. Finns på Clasohlson för 369 kr:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382956
Jag har en infraheat men tyckte vatten & smältsäkring var kasst. Bytte ut det hela mot en brandvarnare med relä. Börjar det ryka drar reläet och bryter strömmen till brännaren. Finns på Clasohlson för 369 kr:
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
Bor i Halland.
Men tyvärr är det så att Junselebrännaren är bygger på en simpel teknikelbe skrev:Hej!
Brännarfläkt och omrörare går bara när panntermostat kallar på värmning.
Har provat köra omrörare separat med hyfsat resultat.
Alltså, jag har inget att stänga av precis
//byggis
Junsele brännare.....
Min flisbrännare har en SYR-ventil som löser ut om det skulle bli bakbrand. Den återställer väl sig själv vid rätt temperatur. Nu har den iofs aldrig behövt lösa ut så jag vet inte om det funkar, men brännaren är ju godkänd så det borde ha blivit testat.
Enda lösningen för dig, som jag kan komma på, är att elda mot acktank. Fyll brännaren med lämplig mängd pellets så att det räcker att ladda tanken, låt sedan elden dö ut.
Enda lösningen för dig, som jag kan komma på, är att elda mot acktank. Fyll brännaren med lämplig mängd pellets så att det räcker att ladda tanken, låt sedan elden dö ut.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Nja, en junselebrännare är konstruerad som en vedförugn. Man fyller ett magasin ovanpå brännaren/ugnen med pellets. Sedan blir det en glödbädd som det ramlar ner pellets på eftersom. Vid lågt effektutag kan det bli bakbrand upp i magasinet. Då spelar det ingen roll om man bryter strömmen, det brinner ändå, så vatten måste till.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
-
- Frö
Jo det har jag förstått... det är ju så varmt nu för tiden.raptgbil915 skrev:du har för lågt effekt uttag eller för hög effekt inställd om de blir bak brand
hade samma prblem med min junsele innan jag kom på vad som gällde för min panna
Men det blir dyrt med sprinklar, så var köper man sådan billigt?
Har beställt från"Junsele" + att jag fick lite tips på kontroll och justering av lockets planhet/tätning samt att ha bra grunddrag genom pannan/brännaren.
Junsele brännare.....
-
- Frö