Sota samt aska ur pannan hur ofta gör ni det?

Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Enligt Themiras broshyr så ska deras Biomatic 20+ rymma 50Liter aska vilket ska enligt dom räcka till Ca 2 TON pellets.. :shock:

Dock bör man nog aska ur den oftare hur/vart ska man göra av 50 liter aska :?

Fick en offert från dom på 110 tusen kr ink moms.. fast då platsbygger dom ett Bulkförråd åt mig. +all installation, bort koppling av Elpannan osv..

dyrt tycker jag (som vanligt) ska se om jag kan få ner priset... = bygger pelletsförådet själv.. vilket jag ändå hade tänkt göra men när dom erbjöd sig så... :roll:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

:shock: 8) Andre menar du verkligen 2liter aska på 23 kg pellets eller hajar jag detta dåligt..på 400 kg pellets fick jag ut ca:3,5 kg aska.
23dag= 25 säck x 16 kg= 400kg pellets = ca:3,5 lit aska
(1,1 säck/dygnet i förbrukning)
har du räknat fel eller ?????? menar du inte 23 säck istället för kilo??

8) PerErik 50 liter aska att annvända som gödning i trädgården/komposten
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ub skrev:8) PerErik 50 liter aska att annvända som gödning i trädgården/komposten
Enligt "komposteliten" så skall man vara försiktig med aska i komposten.
Den lär störa balansen eller nåt vid felaktiga mängder.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ub skrev::shock: 8) Andre menar du verkligen 2liter aska på 23 kg pellets eller hajar jag detta dåligt..på 400 kg pellets fick jag ut ca:3,5 kg aska.
23dag= 25 säck x 16 kg= 400kg pellets = ca:3,5 lit aska
(1,1 säck/dygnet i förbrukning)
har du räknat fel eller ?????? menar du inte 23 säck istället för kilo??

8) PerErik 50 liter aska att annvända som gödning i trädgården/komposten
Precis som jag skrev 2 liter aska på 23 KG pellets på ett dyngn & då hade jag tryckt ihop aska de som gick (packat)
Brukar få 13-15 Liter på en vecka... De ä ju därför ja klagat som f-n på bionan..
Kompisen som köpte min gamla janfire fick en ful grovis på 2 ton pellets..
Jag har fått fram 3,5 grovisar på ca 1600-1700 kg pellets =ca 70 liter aska som varit ihop packad...
Askan från janfire´n har inte samma konsistens som denna som ä som ett mjöl/pulver...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

André, hur går bionan? Brinner den med låga hela tiden heller sprutar den bara glöd?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ztz skrev:André, hur går bionan? Brinner den med låga hela tiden heller sprutar den bara glöd?
Den brinner med ljus gul låga.. ser ok ut... Men de flyger ut små eldklot (inte mycke) de ser rätt normalt ut inte värre än när man ser dom som fotat lågan iaf.
Förbrukningen verkar kanske lite hög... :? Svårt att jämföra med tidigare pga denna extremt milda vintern o bulkförådet...
Har nu en låda över skruvöppningen o väger pellets mängden/dyngn samt att jag gräver ut askan varje dyngn o kollar askmängden...
Har då inte märkt någon skillnad på pelletsförbrukningen el askmängd efter hålen som ja borrat som Jörgen bad mej kolla innan jag returnerar brännaren... Enda skillnaden som blivit med dessa hål är att matningen minskat från 45% till 37% med 3 hål och att driftstiden/dyngn ökat med 2 timmar... Så de enda som blivit med dessa hål är att effekten på brännaren minskat...
Kan inte fatta va de ä som är fel här.. Pratade ju med en som har en likadan panna som mej o han hade riktigt dåligt drag så hans slang va oxå svart... Men han kunde kör 200 timmar med sin innan de blev 13-15 liter aska... De får jag på 45-50 timmars drift...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Var och sotade pannan i Karlholm idag. Den har gått 14 dygn sedan förra sotningen, 20 skr á 16 kg = 320 kg pellets. Det var ca 3 liter aska i pannan. Mycket litet aska i brännaren. Brännare Bio-Nordic Viking B16 monterad i Calmarpannan B2 (det är egentligen en olje/el panna). Jag kör på Bio-Norr 6 mm pellets.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Andre, har du beskrivigt hålen Jörgen bad dig borra på "biona" sidan?

Jag är nyfiken.. :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tobben skrev:Andre, har du beskrivigt hålen Jörgen bad dig borra på "biona" sidan?

Jag är nyfiken.. :)
Jo nån stans men var.. :D Håller på att bli många trådar... :?
Hur som helst de ä på profilröret som sitter bak på brännaren... Där ögat sitter..Där gjorde ja 2 hål, Vardera hålet minskade matningen med 2,5%..
Jag borrade ett 7 mm hål längst upp på gaveln på röret mellan fläkten o brännaren de hålet minskade matningen med 5%..
Du kan ju prova för de ä ju bara att gänga upp till M8 om de inte blir bra..
Efter som att dom skulle börja me att göra hål med M8 bultar så man kan laborera med fläktblåset...
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Hmm, jag tror jag ska göra en styrning till fläkten istället :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:Hmm, jag tror jag ska göra en styrning till fläkten istället :)
Låter mer förtroendeingivande än att perforera ett rör med en massa hål till höger och vänster...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jo, jag gillar att labba med olika inställningar ....

Men jag vill alltid kunna gå tebax till ruta 0 när jag skruvat bort mig :shock:

Man borde kunna få en effekt styrning inom vissa gränser med hjälp av en fläkt styrning.. men mer om det i biona avdelningen :)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

En ny ämne samma här tråden fast sommar är här, så kan man se jämföra med vinter tid.

Jag har kört nu 21 dagar och gjorde bara kolla o rensa aska två gånger. Dvs var 10 dagar, då det visade så lite aska, ca en tredje del av "vinters aska" att jämföra.

Nån skulle undrar hur var Vikingbio, så här:
Så jag har haft det sedan december 04. och till idag ser allt som ny. Roster såg helt som i början, jag borstade med mjuk stålborsta. Inga har förändring nån på sätt inom vikingbio ex roster eller brännrör mm, förutom i början var då fläkten problem trots var felet av tillverkad.
Idag är varm ute och använder bara varmvatten, så det visade inte nån påverkad eller skillnad med rökgastemperatur och rök. Tydlig jag att den går fint och rent. Visade att aska färg var likadan som vintertid. och inga skillnad sotning på turbulator. Alltså det här körning var likadan som vinter förutom att pelletsförbrukning blev mindre och mindre just nu halvera. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manin skrev:En ny ämne samma här tråden fast sommar är här, så kan man se jämföra med vinter tid.
Sotade ur pannan 1 april o rökgas tempen har nu stigit med 10 grader så om de fortsätter va samma förbrukning så blir de om 4 veckor nästa gång.. 8) Men förhoppningsvis blir de varmare ute så då får sotarn ta de i mitten på juni.. :D
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Ang sotnig: Har inte sotat än sedan 1 mars. Gjorde av med ca. 1,2 ton pellets under ca. 400 drifttimmar. Rökgastemp steg 5 grader. Enligt anvisning har jag 100 drifttimmar kvar till sotning och plats för aska finns.

Ecotec econom, Statoil pellets i småsäck.
Skriv svar