Är min förbrukning verkligen normal?

Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Elvis skrev: Vid en förbrukning om 20 000 kwh tar det ca 10 år att gå jämnt upp mot en ren elpanna. Detta om elpannan kostar 20 000 installlerad och pelletsanläggningen 100 000.
Är förbrukningen i en "normalvilla" 20 000 kwh?

Vilken elpanna får du installerad för 20 000 :- ?

Ligger en genomsnittlig pelletsinstallation på 100 000:- ?

Med samma resonemang skulle man kunna säga att det tar 11,5 år att gå jämt upp för en värmepump.
Detta om elpannan kostar 20 000:- installerad och värmepumpen 160 000:- med COP 2,5 och elen kostar 1,00 kr/kwh.
Har inte räknat med att köldbärarpumpen drar energi plus minst ett kompressorbyte.
Detta bör lägga till ett år eller två på break even kalkylen.
Räntan på den dyrare anläggningen .............


Varför????
CTC EcoFlex.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Flurken skrev:
Elvis skrev: Vid en förbrukning om 20 000 kwh tar det ca 10 år att gå jämnt upp mot en ren elpanna. Detta om elpannan kostar 20 000 installlerad och pelletsanläggningen 100 000.
Är förbrukningen i en "normalvilla" 20 000 kwh?

Vilken elpanna får du installerad för 20 000 :- ?

Ligger en genomsnittlig pelletsinstallation på 100 000:- ?

Med samma resonemang skulle man kunna säga att det tar 11,5 år att gå jämt upp för en värmepump.
Detta om elpannan kostar 20 000:- installerad och värmepumpen 160 000:- med COP 2,5 och elen kostar 1,00 kr/kwh.
Har inte räknat med att köldbärarpumpen drar energi plus minst ett kompressorbyte.
Detta bör lägga till ett år eller två på break even kalkylen.
Räntan på den dyrare anläggningen .............


Varför????

1. 20 000 kwh värme är en tämligen normal förbrukning.

2. En Nibe EVC 13 är en värmepanna på el som kostar 11,500 kr på rinkaby, tar nån timme att installera. Således 20 000 kr.

En pelletsinstallation ligger på 100 000 och uppåt om du ska ha ett bulkförråd också.
Du kan se nåt inlägg ovan om "Xabre" som betalt 100 000 för detta.
Han beklagar sig över lönsamheten och detta är ett inlägg som svar på hans, därav siffran 100 000.

80 000 och uppåt är mer normalt utan förråd .
Men då detta tillkommer skall det räknas också.
Då har du inte en total entrepenad.
Om du räknar med att göra den biten själv så bör du även räkna med att göra motsvarande timmar för bergvärmen själv.
Då blir det avsevärt billigare där också.

Varför räknar du med COP på 2,5 plus cirkpumpar ?
Energimyndigheten och SP har kommit fram till att det är ett genomsnitt på total COP dvs inkl pumpar och eltillskott osv. för äldre installationer.

Nu förtiden borrar man avsevärt djupare och har bättre COP.

Varför skulle bergvärmen kosta 160 000 ?
Det är en installation för en kåk som förbrukar 50 000 Kwh.

Prova Såbis kalkyl så får du bättre perspektiv på det hela.
Betänk att de ändå är partiska till pelletsens fördel.
Lägg in rätt piser på el och pellets.
Ränta och avskrivning är med.
Bergvärmepumar som ex. Nibe får du 10 års garantiförsäkring på.

Mvh

http://www.neova.se/index.php?id=191
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
En pelletsinstallation ligger på 100 000 och uppåt om du ska ha ett bulkförråd också.
Du kan se nåt inlägg ovan om "Xabre" som betalt 100 000 för detta.
Han beklagar sig över lönsamheten och detta är ett inlägg som svar på hans, därav siffran 100 000.
Man ser det man vill.. :roll:

Xabre anläggning innehåller ju acktank (kanske finns solfångare oxå)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Lyfta luren och be om offert för att sedan vrida på strömmen för en pelletspanna med ett bulkförråd ligger kring 100´ och uppåt.

Det ligger i den häraden.
Bara att kolla vad folk på forumet fått betala.
75-80 utan förråd är en vanlig summa.
20 - 25 för ett förråd driftsatt kan man räkna med.

Klart det finns billigare. man kan ju välja billigaste panna, billigaste brännaren, Billigaste förrådet, osv. men då blir det inte särskilt bekvämt och då ska man inte jämföra med bergvärme.

Man jämför inte bergvärme med ved heller.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Hej,

Jag gav 120 kSEK för nedanstående utrustning inklusive skorstensrep, men tank/laddomat är ej inkopplade och solfångare har ej inhandlats ännu. Måste få lite bättre ordning på de här sakerna först. Jämför man med övriga pelletseldares konsumtion här på tråden jämte verkar min panna vara inställd helt åt helv* ... har ingen draglucka och jag misstänker att vi har alldeles för bra drag. Något sätt att verifiera det på?
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

André skrev:
elvis skrev:
En pelletsinstallation ligger på 100 000 och uppåt om du ska ha ett bulkförråd också.
Du kan se nåt inlägg ovan om "Xabre" som betalt 100 000 för detta.
Han beklagar sig över lönsamheten och detta är ett inlägg som svar på hans, därav siffran 100 000.
Man ser det man vill.. :roll:

Xabre anläggning innehåller ju acktank (kanske finns solfångare oxå)
Jo man ser det man vill se. :roll:

Läs Xabres innehållsdeklarering.
100´verkar rimligt för pelletsanlägningen utan acken å laddomaten som ändå inte är installerade och kostar kring 15´ annars.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

xabre skrev: Jämför man med övriga pelletseldares konsumtion här på tråden jämte verkar min panna vara inställd helt åt helv* ... har ingen draglucka och jag misstänker att vi har alldeles för bra drag. Något sätt att verifiera det på?
Mäta med en dragmätare är effektivt, kostar inte mycket en sådan.
Sotaren kan mäta åt dig annars.
Men det borde installatören sett till tycker man.
Men om han mätte en ljummen dag precis efter installation så blir det inget överhäftigt drag.
Därför är det bra att alltid sätta en dragbegränsare.
Vissa tillverkare skickar med en bra lucka, det ingår i pannans pris.

Jag rekommenderar att du sätter en på ex. sotluckan.
Kan vara bökigt att komma åt skorstenen när pannan är i vägen.
"Olle45" på frumet bygger stosar till alla tänkbara pannor och luckor.
Han driver firman Transtemp och detta är det enda han gör i princip.
De levererade åt Koolman tidigare.
Kika under "säljes" på forumet.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Elvis skrev: 1. 20 000 kwh värme är en tämligen normal förbrukning.

2. En Nibe EVC 13 är en värmepanna på el som kostar 11,500 kr på rinkaby, tar nån timme att installera. Således 20 000 kr.
1. De flest hushåll i Sverige använder varmvatten också!

2. En Nibe EVC 13 är en elpanna utan VV-beredare, en elpanna med beredare kostar mellan 18 000 - 25 000 + installation.

Jag tycker det är oseriöst att jämföra en elpanna utan varmvattenberedare med en förhållandevis dyr pelletsanläggning och sen med en energiförbrukning (värme & varmvatten) som ett fåtal hushåll har.

Lika oseriös var min jämförelse med värmepump.

Vi kan väl i alla fall fösöka att vara objektiva.

MVH
CTC EcoFlex.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

1. Medveten om det, men det varierar såpass kraftigt beroende på om man är ensamstående äldre eller en familj på 6 pers.
Därmed är värme och varmvatten ett flummigt begrepp.

2. Medveten om det också, men om man har elpanna är det också inte alldeles ovanligt med separat beredare. Vissa vill ha det så.

Anledningen till att jag tog 20 000 kwh var att Xabre har ett hus på 120m2. Därför räknade jag på den summan.

Hade han haft ett hus på 315m2 som jag har så hade jag inte jämfört med el. Då hade jag valt annat alternativ.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Elvis skrev: 1. Medveten om det, men det varierar såpass kraftigt beroende på om man är ensamstående äldre eller en familj på 6 pers.
Därmed är värme och varmvatten ett flummigt begrepp.

2. Medveten om det också, men om man har elpanna är det också inte alldeles ovanligt med separat beredare. Vissa vill ha det så.

Anledningen till att jag tog 20 000 kwh var att Xabre har ett hus på 120m2. Därför räknade jag på den summan.

Hade han haft ett hus på 315m2 som jag har så hade jag inte jämfört med el. Då hade jag valt annat alternativ.

Mvh
Du tycker att begreppet värme och varmvatten är flummigt, alltså räknar du inte in någon VV förbrukning????

Du relaterar kostnaden för pelletsanläggningen till Xabres (100 000:-).
Du uppskattar Xabres årsförbrukningförbrukningen till 20 000kwh, ett hus som enligt honom själv är byggt 1915 och är halvdåligt isolerat, som förbrukar 2 säckar pellets/dygn eller 120 kwh/dygn???

För att vissa enl dig vill ha en separat VV-beredare betyder väl inte att du kan glömma bort den i ditt räkneexempel.

Jag är helt på det klara med att pellets i många fall inte är det bästa alternativet ur ekonomisk synvinkel.
Men jag måste säga att jag tycker ditt räknexempel är flummigt och jag föstår inte syftet med det.
Det enda syfte jag kan komma på är att du vill skrämma bort så många som möjligt från pellets så att inte priserna går upp ännu mer!

MVH
CTC EcoFlex.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Flurken skrev: Jag är helt på det klara med att pellets i många fall inte är det bästa alternativet ur ekonomisk synvinkel.
Men jag måste säga att jag tycker ditt räknexempel är flummigt och jag föstår inte syftet med det.
Det enda syfte jag kan komma på är att du vill skrämma bort så många som möjligt från pellets så att inte priserna går upp ännu mer!

MVH

Syftet är att påvisa att den nya prisnivån på pellets inte gör det till det självklara val det var när de flesta här bestämde sig för att köpa en anläggning för 80-90-100-110 tusen kronor.
Den ekonomiska kalkylen är fett spräckt och många hade förmodligen tittat på andra alternativ om de kunnat förutspå detta prisrally.

För min del står alternativen i att köpa ett lufttransportystem och bulkförråd för ca 45´ eller borra för bergvärme som kompletterar pelletsen. Jag har valt bergvärme alternativet till en kostnad av ca: 65´ tusen. (28`för borrning 110 meter, 32 000 för pumpen, 5´för rör och minigrävare)

Hade jag kunnat borra fler hål så hade det blivit det men nu blir det ett något dyrare kombisystem.

Jag tror inte att min röst i cyberrymden gör att pelletspriserna sjunker som du verkar tro. Ditt anklagande är rent löjligt.

Det vi inte köper kommer någon annan köpa i resten av Europa så det gör varken till eller från.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar