Är min förbrukning verkligen normal?

FC600
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 11:41
Ort: Skåne

Är min förbrukning verkligen normal?

Inlägg av FC600 »

Hej!

Det känns som om min förbrukning är på tok för hög, och att alla kalkyler bara är grundlösa säljargument.

Jag har svårt att komma under två 16-kilos säckar/dygn.

Grunddata:
Thermia BeQuem 20D brännare
Egor Duplomat från -83
Agrol pellets
Utetemp: Ca: 8 grader plus
Rumstemp: 19-20 grader (d.v.s. på gränsen till ruggigt kallt)
Framledningstemp: 33 grader
Returtemp: 30 grader
Cirkpump: läge 1 av 3
Installatören av brännaren sa att rökgastempen var "perfekt" vid installationen. Minns inte siffran, och fick tyvärr inget protokoll.

Förbrukningen vid ovanstående setup är 1,8 säckar a´16 kilo per dygn.

Huset är inte särskilt välisolerat, byggt för 100 år sedan och på cirka 160 kvadrat.

Är det här okej med mina förutsättningar eller är det helt på tok för högt och något som borde kunna lösas med lite finlir av grejerna?

undrar
/joakim....nybörjarbrännare
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

låter inte konstigt alls.

Prova med elpatron några dar och dra en slutsats.

Elpatronen är den bästa energiförbruknings-mätaren som finns för oss vanliga dödliga.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
FC600
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 11:41
Ort: Skåne

Inlägg av FC600 »

Okej.

Men om jag höjer framledningstempen till närmare 45 grader så att min innetemperatur ligger på behagligare 20-21 grader sticker min förbrukning iväg till 2,5x16kg/dygn.

Är det fortfarande inga skrämmande siffror?

Själv tycker jag att det verkar mycket (vilket kanske märks ;-))

/joakim
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Isolering

Inlägg av pannlover »

Kan vara dåligt isolerat. Drygt en säck om dan just nu. 145 kvm+källare 4 pers.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Att höja innetempen 1 grad och få 40% ökad förbrukning låter inte bra. Eftersom temperaturskillnaden inne-ute är ca 12 grader, borde ca 10 % förväntas.

Har förbrukningen stabiliserats på den högre nivån? Väggar och ledningar suger en del initialt när deras temperatur höjs.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

En intressant siffra för att hjälpa dig med beräkningarna är vid vilken utetemperatur som huset börjar kräva uppvärmning.
För mig är det cirka 10-12 grader beroende på Sol och vind.

8 grader ute borde ju inte kräva någon stor uppvärmning, dock kan du ha mycket förluster via skorsten, har du draglucka på din installation?
Denna förlust skall dock inte variera med förbukningen utan vara ganska konstant. Du kan kolla detta genom att stänga shunten och stänga av cirkulationspumpen, då ska det ta flera timmar innan du behöver starta brännaren igen.

Din rökgastemperatur är oxo intressant för förlusterna, är den hög kanske du borde sätta in flera turbulatorer eller stänga spjället... eller vad nu din panna kan åstadkomma. Observera att omkalibrering av brännaren troligen behöves efter att man pillat på systemet.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Är min förbrukning verkligen normal?

Inlägg av Krister »

FC600 skrev:Installatören av brännaren sa att rökgastempen var "perfekt" vid installationen. Minns inte siffran, och fick tyvärr inget protokoll.
Jag hoppas det inte var allt han gick på. Rökgastemperaturen ger ju en fingervisning på hur mycket av värmen från förbränningen som pannan tar upp men den beror ju på många faktorer.

Vad han borde sagt var att koldioxidhalten var perfekt. Fick du anläggningen justerad med rökgasinstrument? Det brukar man dessutom göra efter att man kört några veckor för att vara säker på att matningen är hyffsat jämn.

Kolla följande när brännaren är i full gång:

- Färgen på lågan. Skall vara ljusgul. Är det vit eller rödaktig så kan det vara fel luft/bränsle blandning.

- Kolla röken från skorstenen. Den skall vara i princip osynlig. Inte vid uppstarten naturligtvis men när brännaren är i full gång så skall den knappt synas. Mest som ett värmedaller men vid kall väderlek kan det synas lite vit rök (vattenånga) om det är bra förbränning.

Lite andra saker du bör göra:

Montera en rökgastermometer och en motdragslucka (om du inte har någon). Rökgastermomentern skall monteras "innan" dragluckan så att du mäter temperaturen på rökgaserna innan de spätts ut av kall pannrumsluft.

Notera rökgastemperaturen vid nysotad panna och använd termometern för att se när det är dags att sota pannan. Rökgastemperaturen stiger när pannan får mer och mer sot på väggarna eftersom pannan då tar upp mindre värme från rökgaserna och således sjunker verkningsgraden. Man brukar säga att man skall sota pannan när rökgastemperaturen stigit 50 grader från nysotad nivå men man kan naturligtvis göra det oftare om man hålla en lägre förbrukning.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du betalat för justering av brännaren och inte fårr något protokoll så be honom komma tillbaka och göra om det igen, minikravet om du betalat pengar för att få brännaren justerad är att du får ett protokoll som visar hur det hela funkar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
FC600
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 11:41
Ort: Skåne

Inlägg av FC600 »

micke_932 skrev:Om du betalat för justering av brännaren och inte fårr något protokoll så be honom komma tillbaka och göra om det igen, minikravet om du betalat pengar för att få brännaren justerad är att du får ett protokoll som visar hur det hela funkar.
Nu har jag fått siffrorna från installatören. De som mätes i princip direkt efter uppstart.
Rökgastemp: 161 grader
Co2: 12,4%
Co: 10,9%

Är de värdena jättebra, bra, halvbra eller dåliga?

Borde jag beställa en mätning till nu när grejerna varit i drift 2 veckor?

/joakim
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

FC600 skrev:
micke_932 skrev:Om du betalat för justering av brännaren och inte fårr något protokoll så be honom komma tillbaka och göra om det igen, minikravet om du betalat pengar för att få brännaren justerad är att du får ett protokoll som visar hur det hela funkar.
Nu har jag fått siffrorna från installatören. De som mätes i princip direkt efter uppstart.
Rökgastemp: 161 grader
Co2: 12,4%
Co: 10,9%

Är de värdena jättebra, bra, halvbra eller dåliga?

Borde jag beställa en mätning till nu när grejerna varit i drift 2 veckor?

/joakim
Jag har ju själv inte gjort någon mätning på min anläggning än men 12.4% Co2 är nog att betrakta som bra och 161grader rökgastemp låter också bra.

Men det normala är, vad jag förstått, att man brukar köra några veckor innan man justerar för att man skall vara säker på att matningen är jämn.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Krister skrev:
Men det normala är, vad jag förstått, att man brukar köra några veckor innan man justerar för att man skall vara säker på att matningen är jämn.
Det beror nog vad det är för brännare..

Då bequemen har internförråd i brännaren o matar via sluss så är det rätt mängd redan då brännaren startat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

CO: 10% måste vara en missuppfattning, det brukar handla om storleksordningen 100 ppm.

Eftersom du måste höja framledningstempen från 33 till 45 för att få ut 1 grad mer i huset verkar det som pannan är OK, och du har förlusten/värmeavgivningen i radiatorkretsen.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

en sak som jag funderar över om ditt radiatorsystem är den lilla skillnaden
"Framledningstemp: 33 grader
Returtemp: 30 grader
Cirkpump: läge 1 av 3 "
har du nån radiator som är lika varm i framledningen som returen :?:
eller är nån radiator bort tagen å det är nån ihopkoppling på fram/returen :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
FC600
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 11:41
Ort: Skåne

Inlägg av FC600 »

ingemar_o skrev:en sak som jag funderar över om ditt radiatorsystem är den lilla skillnaden
"Framledningstemp: 33 grader
Returtemp: 30 grader
Cirkpump: läge 1 av 3 "
har du nån radiator som är lika varm i framledningen som returen :?:
eller är nån radiator bort tagen å det är nån ihopkoppling på fram/returen :?:
Fråga 1 har jag ingen aning om.
Fråga 2. Ja, det finns en bortkopplad radiator. Två rör som sticker upp och möts i ett vred som inte ser ut som ett termostat.

Jag provar att stänga den ventilen/vredet inatt för att se om diffen ökar. Det var så du menade va?

/joakim
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ja stäng den
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar