Pelletsförbrukning, november.
Förbrukning nov
464 kg, klart mer än oktober trots ungefär samma utetemp. dock har jag stängt av återvärmaren på mitt mekaniska fläktsystem efter halva månaden sisådär, det gjorde 5-7 Kwh el per dygn mindre och det drar ju upp förbrukningen något kilo per dygn vid given innetemp.
Vilket ger 2,83 kg/m2
Vilket ger 2,83 kg/m2
Senast redigerad av jode den fre 15 dec, 2006 11:25, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Total 83 med PX21
Det blir 2.03 kg/m2....Dave skrev:Det blev 264 kg pelletsoch 264 Kwh...
Väntar fortfarande på min draglucka,kan nog spara några Kg till, ett djvla drag i min 10-metrsskorsten!!

CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Något måste ju vara fel här...
kör ca 2 småsäckar om dagen vilket ger 30*2*16 = 960 kg... och då bor jag i Limhamn på ynka 120 kvm. Systemet helt nytt.

KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Jag var lika orolig som du innan. Dock så är inte mitt system nytt. Det e 4 år gammalt. Men förra ägare körde allt för fullt, och när jag sen köpte huset tyckte jag att det var lite mycket jag också.xabre skrev:Något måste ju vara fel här...kör ca 2 småsäckar om dagen vilket ger 30*2*16 = 960 kg... och då bor jag i Limhamn på ynka 120 kvm. Systemet helt nytt.
Då gick det nästan två säckar per dag. Men att experimentera lite med spjället på pannan (mycket hjälp härifrån forumet, TACK säger jag bara) och att sänka tempen inne från 23-24 till 20-21 plus att jag har sänkt framledningstempen från

Skall installera en dragregulator och en automatshunt senare.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Hej Byggsmén! ... vi simmar alla i samma båt...
kör dock redan bara 20.5 grad på Thermomaticen men har ändå den här förbrukningen. Skall lägga till extra isolering på rören i källaren (virar mineralull och silvertejpar) och köpa en draglucka... får se om det gör någon skillnad. Sänkte också framledningstempen från ca 60 till 50 för några veckor sedan och det hjälpte lite grann...

KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Det här börjar bli oöverskådligt. Jag föreslår att nästa gång någon drar igång en månadsförbrukningstråd, starta den som en omröstning med lämpliga intervaller <300, 300-399, 400-499 osv. De som har stödvärme kan räkna om till ungefärlig pelletsförbrukning.
Det blir staplar som man lätt kan jämföra, visserligen utan möjlighet att se husstorlek eller ort, men ändå.
Det blir staplar som man lätt kan jämföra, visserligen utan möjlighet att se husstorlek eller ort, men ändå.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Bra ide!Furetör skrev:Det här börjar bli oöverskådligt. Jag föreslår att nästa gång någon drar igång en månadsförbrukningstråd, starta den som en omröstning med lämpliga intervaller <300, 300-399, 400-499 osv. De som har stödvärme kan räkna om till ungefärlig pelletsförbrukning.
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.