Pellets eller luft/vatten värmepump

TobiasJ
Ungskog

Pellets eller luft/vatten värmepump

Inlägg av TobiasJ »

Hej!! :D

Jag har funderat på att skaffa en pelletsbrännare till min kombipanna, men så finns det vissa bekanta som tycker det vore bättre att skaffa en luft/vatten värmepump.. Jag har hört en del negativt om värmepumpar så jag är lite osäker.. Vilket skulle ni ha valt och vilka erfarenheter har ni om luft/vatten värmepumpar? :?:

MVH//Tobbe
snillet
Pannrumstomte!

njae. eller båda ?

Inlägg av snillet »

Pellets i pannan kombinerat med luft/luft vp som stöttar till uppvärmningen vår/höst och som dessutom kan kyla enstaka HETA sommarnätter.

Mer prisvärt...

Du får både pelletsbrännaren och en luft/luft pump för pengarna som en luft/vatten pump kostar !!!!!

Men jag är skeptisk till värmepumpar i vissa former pga driftsäkerhetsproblem jag sett hos vänner och bekanta, personlig åsikt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Jag sitter i en likande sits. Nästan ny kombipanna som inte kan kastas ut än på några år...
De lite finare luft/vatten pumparna, typ Nibe Fighter 2010 & CTC Ecoair osv stoltserar med ganska fina värden även vid -10 grader. Åtminstånde om man jämför med en del luft/luft pumpar som brukar tappa en hel del, då värmen faktsikt behövs som bäst.
Nackdelen är ju som snillet skriver priset. Räkna med ca 45000:- plus installation.
Att låta en luft/luft ta hand om uppvärmningen när mildväder råder och elda pellets när det blir kallare är nog ingen dum ide. Dessutom kan man använda värmepumpen som A/C på sommaren, och det är ju trevligt. Av andras erfarenhets ska man nog satsa på högkvalite typ Toshiba mm...

Hemma hos mig ska det börja brännas pellets till nästa sässong, men jag är som sagt inte helt främmande för en L/L VP oxå...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag kör med en Panasonic inverter som ger 5 kw som mest. Drar max 1,4 kw. Denna håller värmen större delen av den kalla årstiden (sep-apr) + stöd från en insats i öppnaspisen i källaren. Jag brukar shunta ut värme när det blir -5 grader eller kallare. Den här vinterna har det inte blivit många gånger. Värmepumpen drar mellan 10-20 kw per dygn beroende på ute temperatur.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Glömde tillägga att även jag funderade på luft/vatten men tyckte det inte var prisvärt. Bytte istället ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

Vill bara tillägga att utedelen på en stor luft/vatten värmepump faktiskt låter en del. Jag har lyssnat på en CTC Ecoair (-5 ute), största modellen med kolvkompressor - de två mindre modellerna har scroll-kompressor och kanske låter mindre? I alla fall inget jag skulle vilja ha att placera utanför sovrumsfönstret. CTC vågar inte nämna några dB tal i databladet men säger att den är tyst. Fast allt är ju relativt...
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag själv hade planerat L/V-pump sedan i somras, och jagade alla som finns på marknader. alltså 7 stycker olika. Och närmare tid började jag offert, medan en kille (alltså min kusin som e teknikprojekt på en välkända fariken i markaryd) sade att jag kunde gärna vänta med det att investera, eftersom det finns mycket bättre om ett-två år. Han har fördjup intressen på värmepump och läst hela världen. Så han tro vet säkert på att det kommer bättre. att L/F kan funger ner -25, finns i tyskland som håller på labb. Och så tycker att det är bäst att köra pellets fast min panna är som ny tills den tiden är i nån form bästa värmepump, och om inte elpris är lång ifrån pellets eller tvärtom, vem vet om 2 eller 5 år. Och dom kommer att förändra elproduktion någon år 2010, så vet vi ingenting.

Jaha så hade jag inte trott på pellets eftersom har läst att folk klagade mkt på pellets störst problem.
Men då frågade jag hos de som har pellets i befinlig och inspekterade. så då jag blev imponerade på pellets och billigt att lägga dvs 20 lakar för allt och blais pau.( skånska = kör på)
Så köpte jag brännare och bytt dit mot olja och har kört snart 2 månader.
Vilken skit snack, det var såå... enkel att ha pellets och billigt ännu
billigare kan det bli.

Men jag rekommendera mig att vänta med värmepump eller inte, nu de idag populär hos svensson har beställt som är gamla modell. Dom tillverkar har bakom sig som vi inte vet hur ser ut, som de ska bygga en helt annat form än idag om 1-2 år.

Det pellets är roligast jag upplev just nu än förut som haft vedeldad och olja samt el. vilka jag fick alltid blev bekymde över olja och el när räkning kommer, medan vedelda är alltid glad och gott med plånbok, men jobbigt och slit. var det.

Jag ångrar ingenting och gärna kör hur många år, bara de mitt pellets och panna håller sig frisk. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

L/V värmepumpar håller inte på långa vägar samma klass tekniskt som L/L gör.Anledningen är att utvecklingen leds av de stora Japanska företagen,och L/V är i huvudsak Svenska som i jämförelse med Jappsen är små "källarfirmor"utan resurser.Nej av egen erfarenhet rekommenderar jag pellets som grund,och en bra Japansk L/L av invertertyp och med twin-rotary kompressor,som komplement.Det framgår av råd&röns test vilka som är bäst,och har bra pris. :D
Topsi
Prima virke

Inlägg av Topsi »

En l/l värmepump med inverter har klart bättre driftsäkerhet än en l/v pump pga L/V brukar ha en scrollkompressor det blir många start och stopp med sådan och sliter rätt hårt på kompressorn medan L/Lpumparna brukar ha inverterkompressor som reglerar varvtalet efter värmebehovet.Och inte tala om priset som klart går till L/L pumpens fördel.Men en l/l pump kräver en relativt öppen planlösning och kan bli kallras närma väggarna när det är riktigt kallt ca-5c.

Har själv en toschiba L/L pump som jag har kört med i 3år och har sparat in ca 7000kwh per år med den (Har kört hela vintrarna pga direkt-el)

Ska snart flytta och då blir det pelletsbrännare :P :P :P
TobiasJ
Ungskog

Tack för alla svar

Inlägg av TobiasJ »

Tack för alla svar!! :D Jo jag tycker det verkar vettigt att i såna fall kompletera med en l/l värmepump.. Jag ska fundera på det.. Det lutar i alla fall mycket åt pellets i första hand istället för en l/v värmepump..

Har ni några fler synpunkter får ni gärna skriva..

MVH//Tobbe
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Test av pumpar i råd o rön. Kan vara bra och läsa
http://www.radron.se/templates/test____5117.asp
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
manin
Pannrumstomte!

Re: Tack för alla svar

Inlägg av manin »

TobiasJ skrev:Tack för alla svar!! :D Jo jag tycker det verkar vettigt att i såna fall kompletera med en l/l värmepump.. Jag ska fundera på det.. Det lutar i alla fall mycket åt pellets i första hand istället för en l/v värmepump..

Har ni några fler synpunkter får ni gärna skriva..

MVH//Tobbe
Jag blev så lutade åt pellets efter min tanke L/V. Du kommer att bli nöjd, och :lol: , men beror på vilka brännare du tänker köpa, så att inte få bli missnöjd. Läsa lite noga här omkring, och anlitar dig själv vilka brännare tycker du är problemfri, så köpa den till rimlig rätt pris.

Ha 3ligt helg !!!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
TobiasJ
Ungskog

Vilket är billigast?

Inlägg av TobiasJ »

Vilket är billigast? Pellets eller L/L värmepump om man tidigare eldat med olja??

MVH//Tobbe
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Tobias.De kompletterar varandra.Båda är alltid billigare än olja.Men pelletseldning har högst verkningsgrad vid låga temperaturer,och en luft/luft-VP är effektivast vid mildare klimat.Brytpunkten med de bästa luft/luft ligger någonstans runt -5C.En bra l/l har COP 2 vid runt -15 grader.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) :?: gick själv och funderade länge o väl på L/V-pump valet blev pelletsbrännare istället rätt eller fel ? rätt tror ju jag iallafall, kollade på alla möjliga kända märken vad gällde L/V-pump och fastnade för komfortbyråns 7,5 kw:pump verkade bäst,men kom sedan somsagt i pelletstankar så det blev en ecotec A-4 funkar bra,har man acktank och plånbok kan man ju köra L/V ochså, tror tvärsemot en del andra att L/V-pump är klart bättre än
L/L:pump men så kan det va! har läst mycket om alternativen har hämtat info hos släkt o vänner som har olika anläggningar samt grannen(röris)osv,, såå: 1:a pellets. 2:a L/V. 3:a L/L om planlösning tillåter .
Bergvärme ekonomiskt roulett , svårt att kamma hem investeringen.
de va mitt lilla bidrag i debatten.(kolla på www.komfortbyran.se om det finns någon bra info!)
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar