Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!

ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

lennart wiklund skrev:Fick till svar att de som har spånen säljer till de som betalar bäst...
Elbolag med fjärrvärmeverk betaalar tydligen mycket bra för spånen.Kartellbildning????Ja vad faan skall man tro???
Jadu... även om pelletsen inte är tillverkad av guld så tror jag att pelletstillverkarna skär guld med fällkniv. Klart det är tacksamt för dom att skylla på uppdrivna spånpriser, men jag undrar just.

Nån borde rota i den här soppan, till att börja med kunde man ringa runt till sågverken och kolla upp faktiska priser...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
Nån borde rota i den här soppan, till att börja med kunde man ringa runt till sågverken och kolla upp faktiska priser...
Bra ide :D

Kanske skulle låtsas att man ska starta en pelletsfabrik oxå o höra vad man får för pris, Fast de ä klart man kanske inte vill veta.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev: Kanske skulle låtsas att man ska starta en pelletsfabrik oxå o höra vad man får för pris, Fast de ä klart man kanske inte vill veta.. :?
Jo fast jag tror man vill veta det, skulle man får fram de uppgifterna kanske man kunde sätta lite press på girigbukarna i pelletsfabrikerna. :wink:

Pelletsbranschen är ju faktiskt värre än elbranschen på så sätt att det är mycket lättare att smyghöja pelletspriset eftersom ingen verkar granska det, dessutom finns det lite större valfrihet på el eftersom kan man köpa el varifrån som helst i landet, pellets får man oftast bara från närområdet.
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

lennart wiklund skrev:Jag ringde åter Bio Norr i Härnösand idag igen.Jag frågade om deras pellets var gjord av 18 karats guld :twisted: .
Fick till svar att de som har spånen säljer till de som betalar bäst...
Och det komiska är att det är Tunadalssågen som förser BioNorr med spån, båda ägs av SCA...
:evil:
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

lage skrev:
lennart wiklund skrev:Jag ringde åter Bio Norr i Härnösand idag igen.Jag frågade om deras pellets var gjord av 18 karats guld :twisted: .
Fick till svar att de som har spånen säljer till de som betalar bäst...
Och det komiska är att det är Tunadalssågen som förser BioNorr med spån, båda ägs av SCA...
:evil:
Fy Faan,blåst igen då.... :twisted: :twisted:
Osar ju kartellbildning lång väg.Mycket vill ha mer samt fan vill ha fler och helvetet blir aldrig fullt.Så tycker jag man kan sammanfatta pelletsbranschen just nu :evil:

Tror att jag skall börja bränna arabguld iallafall i ren protest!!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Elpriserna för fast 3-årigt avtal sjönk idag och ligger numera på 43.0 öre...sen tillkommer ju alla andra otrevliga avgifter.
blindh
Gallringsobjekt

Inlägg av blindh »

salmon
Prima virke

Inlägg av salmon »

Vad ni gnäller, köp olja istället då. Alla som driver ett företag vill väl tjäna pengar. Tror inte att dom vill bedriva någon hjälpverksamhet.
Baxibrännare i en Focus PE 20
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

salmon skrev:Vad ni gnäller, köp olja istället då. Alla som driver ett företag vill väl tjäna pengar. Tror inte att dom vill bedriva någon hjälpverksamhet.

Tycker du att det är gnäll att folk uttrycker sitt missnöje med prisökningar som gör att investeringskalkyler skiter sig totalt ?

Att bränslet är ojämn kvalitet som gör att injustering blir svårt och måste göras vid byte av fabrikat gör ju inte lönsamheten bättre heller.
Antingen får man sämre verkningsgrad eller dyrare underållskostnader på sin anläggning med ständiga justeringar.
Många leverantörer klarar inte av att leverera så man måste köpa annat.
Jag förstår folks missnöje.
Samtidigt tror jag fler väljer en Värmepump istället.
Elen har man ännu behövt ringa runt som en dåre för att få tag på.

Mvh

Ang: pelletskvalite och prishöjningar.

http://www.arbetarbladet.se/feature1.ph ... VRvinj.gif
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
salmon
Prima virke

Inlägg av salmon »

elvis skrev:
salmon skrev:Vad ni gnäller, köp olja istället då. Alla som driver ett företag vill väl tjäna pengar. Tror inte att dom vill bedriva någon hjälpverksamhet.

Tycker du att det är gnäll att folk uttrycker sitt missnöje med prisökningar som gör att investeringskalkyler skiter sig totalt ?

Att bränslet är ojämn kvalitet som gör att injustering blir svårt och måste göras vid byte av fabrikat gör ju inte lönsamheten bättre heller.
Antingen får man sämre verkningsgrad eller dyrare underållskostnader på sin anläggning med ständiga justeringar.
Många leverantörer klarar inte av att leverera så man måste köpa annat.
Jag förstår folks missnöje.
Samtidigt tror jag fler väljer en Värmepump istället.
Elen har man ännu behövt ringa runt som en dåre för att få tag på.

Mvh

Ang: pelletskvalite och prishöjningar.

http://www.arbetarbladet.se/feature1.ph ... VRvinj.gif
Jag har bara använt Agrol och har inte haft någon anledning att klaga, tvärtom. Sen tror jag att dom flesta problem beror på handhavandefel. Till exempel så tror jag inte att någon leverantör levererar fuktskadad pellets utan den har kunden lagrat fel. Finfraktion beror många gånger på felaktigt byggda förråd. Och vad gäller priserna så måste dom nog höja när råvaran har gått upp med över 40%. Dom kan väl inte skänka bort pellets eller? Det är nog bara att gilla läget. Det är fortfarande mindre än halva priset jämfört med olja. Det klagas inte lika mycket när oljan eller elen höjs så varför detta hackande på pelletsbranchen? Du får nog sätta dig ner och räkna en gång till:-)
Baxibrännare i en Focus PE 20
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Till exempel så tror jag inte att någon leverantör levererar fuktskadad pellets utan den har kunden lagrat fel
Det är väl klart att man kan få fuktskadad pellets, detta betyder ju inte att leverantören gör det avsiktligt, olyckor händer ju, jag har fått säckar med hål i, och där hade det kommit in fukt fast plasten runt pallen var hel, så fukten måste ha kommit i innan den levererades till mig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag har räknat.
Men jag undrar hur det står till med din räkning när du får det till att det är mindre än halva priset mot olja och el.
Det kalkylen vill jag och förmodligen många andra se.

Olja kostar i dagsläget 9450kr /m3 hemlevererat, innehåller 10 000 kwh.
Årsverkningsgrad på modern oljepanna är 90-95 %
(Kravet på att märkas med vita svanen är 91% årsverkningsgrad)

Pellets från ex. Agrol 2600kr/ ton vid fyra pallar levererat.
(2750 efter 1/12 dvs igår). Energiinnehåll 4800 kwh/ton, det behövs således 2083 kg för att få 10 000 kwh. 2083 kg pellets kostar 5728 kr.
En modern pelletspanna har en årsverkningsgrad på ca: 85% som max.

Ur oljeanläggningen får man således ut 9500 kwh som max av sina 10 000 kwh dvs 1m3.
Ur pelletsanläggningen får man således ut 8500 kwh som max av sina 10 000 kwh dvs 2083 kg.
Du behöver alltså 245 kg pellets till för att ersätta oljans utvunna energimängd.
Total 2083 +245 = 2328 kg pellets vilket kostar 6154 kr

6154 kr pellets ersätter 9450 kr olja.

Jag kan hur jag än bär mig åt inte få pellets till att bli mindre än halva priset mot olja.
El är ungefär som olja i pris.

Klagas det inte när el eller olja höjs i pris ?
Läser du inte svenska dagstidningar eller ser på TV nyheter ?
Var inte dessa två stora debattfrågor för partierna till Riksdagsvalet ?

Pellets skall jämföras med värmepumpar då dessa är två exempel på moderna uppvärmningsalternativ.
Investeringkostnaden och bränslepriser är det som avgör vad uppvärmningen kostar.
I dagsläget är pellets det dyrare av dessa två.
Elen kommer ha samma pris de kommande fem åren om man låser sitt pris.

Du kan prova Såbis kalkyl och byta bränslepriserna mot dagsaktuella och korrekta sådana.

Fortfarande intresserad av din kalkyl.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Salmon skrev:
Vad ni gnäller, köp olja istället då. Alla som driver ett företag vill väl tjäna pengar. Tror inte att dom vill bedriva någon hjälpverksamhet.
Nej, men det är fler än jag som misstänker kartellbildning.
Det är ju knappast obekant i det här landet.
Någon orsak måste det ju finnas till att pellets är dyrast i Sverige som har mycket skog, för att citera ur en annan tråd.
Marknadspris kan jag klaga över om jag tycker det är dyrt, men acceptera. Riggade priser däremot är något helt annat.
Och när det är samma bolag som säljer till sig själv via olika dotterbolag, som beskrivs i exeplet ovan så .....

Grund felet är en feg konkurenslagstiftning och en samling f*k*s*r som övervakar den. Krossa bolag som pris sammarbetar. HD och Standard Oil borde vara förebilden! :D

Salmon skrev:
Det klagas inte lika mycket när oljan eller elen höjs så varför detta hackande på pelletsbranchen? Du får nog sätta dig ner och räkna en gång till
Läser man trådarna under en längre tid så klagas det allt på oljepriset, och inte fan är det många på det här forumet som eldar pellets av ideella skäl.
Nu har jag inte följt VPforum så noga, men det har klagats friskt på elpriset där.
Och folk är i allmänhet ganska missnöjda, vilket säkert bidrog till MPs val förlust.

Jag tror inte Elvis behöver räkna en gång till. :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

salmon skrev: Finfraktion beror många gånger på felaktigt byggda förråd.
Jag brukar inte bygga om mitt förråd mellan påfyllningarna.

När det nu ser exakt lika ut från gång till gång (förrådet) så är det "bara" leverantören och/eller produkten som varierar.

Och när mängden finfraktion ökar så är det pelletstillverkaren och/eller leverantören som har gjort en "dålig" produkt/jobb.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Ja det är väl klart att man gnäller!!
skulle du inte göra det då om maten gått upp 100% på 7år??
Men har man obegränslat med pengar som dej då kan man ju torka sej i arselet med dom och sedan elda dom i pannan. :twisted:
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar