Nybörjare och osäker på val av brännare + panna.

timor
Ungskog

Nybörjare och osäker på val av brännare + panna.

Inlägg av timor »

Som rubriken lyder är jag Nybörjare med stort N, har nyligen köpt ett hus på 140 kvm med vattenburen värme.

I källaren står det en gammal panna som ska bytas ut, men till vad vet jag inte, hade tänkt köra pellets. Behöver inte vara en som klarar av att elda ved eftersom vi har vedspisar i huset. Men det bör vara något som är driftsäkert. Takhöjden i källaren är dessutom ett problem, höjden är 175 - 180 cm.

Dessa alternativ har jag grubblat på:
-Nibe Pellux med PB10 brännare

-Janfire integral (enligt ÅF här i Sundsvall var det samma som att ha en NH och pellets pannan)

Vet inte ens om pannorna får plats, tror jag läst att man bör ha minst 2 meter i tak. Stämmer det ?

Vilken panna samt brännare ska jag välja ?
Har ni några länkar till billiga online butiker, i stil med rinkabyror.se (synd bara att dom inte har janfire)

Som ni märker är jag helt virrig och vilsen, HJÄLP ! :) :wink:
Har en gammal panna med kokplattor ! , skall bytas ut. Men mot vad ? :)
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Vad är det för en gammal panna som behöver bytas ut?
Är den helt slut?Kanske läge att kolla om det räcker med
brännare först,om inte pannan är helkörd så klart
Vad beträffar val av ny utrustning verkar du redan hittat
bra alternativ.

Wepe
Senast redigerad av wepe den ons 29 nov, 2006 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Nybörjare och osäker på val av brännare + panna.

Inlägg av Krister »

timor skrev:Som rubriken lyder är jag Nybörjare med stort N, har nyligen köpt ett hus på 140 kvm med vattenburen värme.

I källaren står det en gammal panna som ska bytas ut, men till vad vet jag inte, hade tänkt köra pellets.
Är det något fel på den? Jag var själv inne på ny panna när jag köpte mitt hus då pannan är från 1963 men det slutade med att jag monterade en pelletsbrännare i den. Lika bra att köra med den gamla så länge den fungerar och då blir investeringen inte så stor.
Behöver inte vara en som klarar av att elda ved eftersom vi har vedspisar i huset. Men det bör vara något som är driftsäkert. Takhöjden i källaren är dessutom ett problem, höjden är 175 - 180 cm.
När jag kikade var jag inne på en Värmebaronen Star eller Joker, mycket pga av det ligger rätt bra i pris. Värmebaronen Star är hyffsat låg då den har plattvärmeväxlare istället för beredare men då får man tänka på att det inte är lämpligt om man har mycket kalk i vattnet.

-Janfire integral (enligt ÅF här i Sundsvall var det samma som att ha en NH och pellets pannan)

Vet inte ens om pannorna får plats, tror jag läst att man bör ha minst 2 meter i tak. Stämmer det ?

Har ni några länkar till billiga online butiker, i stil med rinkabyror.se (synd bara att dom inte har janfire)

http://www.dinvvsbutik.se/ har bra priser. Jag köpte min brännare där. Jag vet dock inte om de har de fabrikat du är ute efter.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
timor
Ungskog

Inlägg av timor »

Det är kokplattor på den panna som står i källaren, vågar inte ens gissa hur gammal den är. :oops:

tack för alla svar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

timor skrev:Det är kokplattor på den panna som står i källaren, vågar inte ens gissa hur gammal den är. :oops:

tack för alla svar.
:oops: då är den nog några år.. :wink:

Kanske en biocomfort panna med lamda styrning http://www.biocomfort.se/
Just nu har dom ett erbjudande fram till nyår på 43600:- inkl moms o lamdastyrning för 16 kW pannan o 45800:- för 24 kW, Fri frakt upp till S-holm
Veckoförråd 2400:-

Du måste då ha en dubbelmantlad vv beredare för vv

Pannan är rätt liten 70x70x100 cm (1 meter hög)

Beroende på husets effekt behov så kan det bli bra med en thermia bionet 12/20 med exter förrådsskruv o t.ex Sfinx tappvarmvatten beredare på 250 liter.. Den är 120 cm hög http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id507.pdf
Senast redigerad av André den ons 29 nov, 2006 15:07, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

timor skrev:Det är kokplattor på den panna som står i källaren, vågar inte ens gissa hur gammal den är. :oops:
Det var värst... helt plötsligt känns det som om min 43 år gamla panna är hyffsat modern trots allt. ;)

En sån här kanske? http://www.dinvvsbutik.se/star-pelletso ... 10542.html
21.286,25kr inkl moms. 120cm hög. Men har du mycket kalk i vattnet så skall du välja en annan.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Men det måste vara parktiskt med kokplattor på panna vid strömavbrott.... fast det blir väl en del förluster via plattorna förstås...

Om det är en ren vedpanna så kanske den inte är så lämplig för pellets, det beror lite på rökgasvägarna, om rökgaserna går rätt ut i skorstenen så är det inte så lämpligt, vad sitter i pannan idag ? eldar du med olja ?

Om du kör med olja idag så bör det gå att köra med en pelletsbrännare också, dvs om pannan är frisk i övrigt.

Jag kan tänka mig att utbudet begränsas lite av takhöjden, det enklaste är nog att ringa runt till några försäljare och höra vad som kan passa med din takhöjd.

Kolla runt på deras hemsidor också, ibland brukar det finnas måttskisser som visar måtten på pannorna så kan du ju se själv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Börja med att ta reda på hur mycket energi du förbrukar till värme (eller om det är el totalt) på ett år.
Kan du sedan tala om vad du behöver för effekt så är det jätte bra, men beskriv annars huset, storlek, isolering osv och var du bor så gör ngn från den trakten en uppskattning.

Sedan kan man lättare bedömma vad du kan använda för panna. Det finns tex små låga som kopplas mot acctank. Tankar går att beställa måttsydda. Det blir ju ingen billig lösning.

Hur stor plats har du i yta till installationer?
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

timor skrev:Som rubriken lyder är jag Nybörjare med stort N, har nyligen köpt ett hus på 140 kvm med vattenburen värme.

I källaren står det en gammal panna som ska bytas ut, men till vad vet jag inte, hade tänkt köra pellets. Behöver inte vara en som klarar av att elda ved eftersom vi har vedspisar i huset. Men det bör vara något som är driftsäkert. Takhöjden i källaren är dessutom ett problem, höjden är 175 - 180 cm.

BAXI bonus 30 + eurofire hos Rinkaby rör. Liten och nätt, klarar halvmetersved, hög verkningsgrad.
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

timor skrev: Har ni några länkar till billiga online butiker, i stil med rinkabyror.se (synd bara att dom inte har janfire)

http://www.lundbergsvarme.se/index.htm i Björna utanför Ö-vik har bra pris på Ctc ecoflex 41000:- inkl moms o frakt men exkl skruv
Senast redigerad av André den ons 29 nov, 2006 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

Köp en ecoflex, det går att sota den med din takhöjd ( har samma själv ) men det lite bökigt med långa viskan.
Och andra sidan behöver man ju inte göra det speciellt ofta 4-5 ggr/år.
Annars har jag bara gott att säga om den pannan fungerar kanon och har bara sugit i sig c:a 500kg sedan starten 22/9

Här finns lite bilder på min installation om du är nyfiken!

https://lagring.storegate.se/user/Share ... 818415d926
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

timor skrev: Dessa alternativ har jag grubblat på:

Hej,

Jag tycker de två alternativen är väldigt bra pannor.
Pellux och PB10 är en trevlig kombination som med skruv kostar ca 39´.
Janfire med NH brännaren får du med skruv för 50´.
Tycker du att det är värt 11´med ökad bekvämlighet tar du Janfire.
Vill du spara 11 tar du Nibe.

Takhöjden är en helt klart begränsande faktor.
Janfire har den trevliga fördelen att du inte behöver sota om du inte vill.
Du drar bara i spaken så sjunker rökgastemperaturen drastiskt.

De jag talat med som kört länge säger att det inte gör mer än möjligen någon enstaka grad skillnad att sota tuberna med viska. Andra säger att de inte märkt något alls men de gör det ändå en gång om året.

Fördelen med Janfire är att du kan dra sotviskan nerifrån.
Utrymmet i brännkammaren är så stort så du nästan kan kliva in och sitta där. :lol:
Du behöver alltså inte plats uppåt för sotningens skull. ca: 25cm räcker uppåt så du får bort luckan på toppen och kan dammsuga där.

Ett annat alternativ är alltid Iwabo brännaren (Nibe PB10 alltså)
ihop med en Focus Pe 20, där kan du få ett paket med ett litet förråd och skruv för 39 000.
Denna panna sotas framifrån så höjden är inget problem.
En väldigt gedigen panna med hål i sidan för brännaren.
Det gör att sotning och asktömning funkar enkelt.

Annars finns CTC:ecoflex som är något lägre för ca 45 000.

CTC är 1350mm sotas uppifrån.
Nibe Pellux är 1365mm sotas uppifrån
Janfire är 1495mm sotas nerifrån eller uppifrån (tubrengöring),
Focus är 1570 mm och sotas framifrån helt och hållet.

Sammanfattningsvis kan man säga att Janfire har minst behov av sotning pga spaksotningen.
Focus har störst sotningsbehov pga liggande tuber men är samtidigt enklast att sota då det sker framifrån och brännaren är sidmonterad.

Nibe och CTC är jämbördiga i sotningsbehov och i höjd men CTC är möjligen något pilligare att komma åt och sota pga kåpan och brännarens infästning.

Jag hade inte byggt ett system med en hetvattenpanna och separat acktank/beredning.

För det första är det väsentligt dyrare i både inköp och installation och för det andra krångligare.
Enda gången det har en fördel är om du ska bygga ett större system och vill sammanlänka med solfångare och ev. värmepump.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hej. ville bara säga er som läste här gäller Värmebaronen panna, Inte Star och Joker vill jag säger, utan Comet eller biomax är bättre. Ja skillnad på priset mellan Star och Comet.
Dvs typ som jag menar är ex. Calmar panna OPEX och Nibe PELLUX där har nog bättre än VB. De har bättre aska rum än min Star måste jag uraska efter var 10 säckar annars blir för full i brännstad!!!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
timor
Ungskog

Inlägg av timor »

Tack för alla svar, otroligt bra information. Har hittat en ÅF samt installatör i närheten där jag bor som säljer Focus pannor.

Ska kolla priser med han, annars såg jag även att rinkabyrör var billiga på dom pannorna. 20 400 för en pe20 och 22 000 för en pe30, kan man inte klaga på tycker jag. Lutar åt att jag köper en focus panna (förmodligen pe30) och är ÅFn billig här i sundsvall blir det en EcoTec A4 brännare. Annars får det kanske bli en PB10 från rinkaby.

Åter igen, otroligt bra forum med många hjälpsamma pellets gurus !
Tack tack tack ! :D
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

manin skrev:Hej. ville bara säga er som läste här gäller Värmebaronen panna, Inte Star och Joker vill jag säger, utan Comet eller biomax är bättre. Ja skillnad på priset mellan Star och Comet.
Dvs typ som jag menar är ex. Calmar panna OPEX och Nibe PELLUX där har nog bättre än VB. De har bättre aska rum än min Star måste jag uraska efter var 10 säckar annars blir för full i brännstad!!!
Nu är jag inte riktigt med Manin..
JOKER och COMET är ju helt identiska med undantag för extra styrning (shuntmotor och givare) på COMET.

Är askutrymmet i STAR så mycket mindre att du måste tömma efter 10 säckar, eller vad är det du skriver? När jag tittar på måttangivelserna från VB så är ju djupen på de olika pannorna närmast identiska..?

Med tanke på takhöjden i Timors källare, så blir väl COMET/JOKER väl höga kanske. De är 172 cm. Men sotning sker helt framifrån.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar