timor skrev:
Dessa alternativ har jag grubblat på:
-Nibe Pellux med PB10 brännare
-Janfire integral (enligt ÅF här i Sundsvall var det samma som att ha en NH och pellets pannan)
Vet inte ens om pannorna får plats, tror jag läst att man bör ha minst 2 meter i tak. Stämmer det ?
Vilken panna samt brännare ska jag välja ?
Har ni några länkar till billiga online butiker, i stil med rinkabyror.se (synd bara att dom inte har janfire)
Hej,
Jag tycker de två alternativen är väldigt bra pannor.
Pellux och PB10 är en trevlig kombination som med skruv kostar ca 39´.
Janfire med NH brännaren får du med skruv för 50´.
Tycker du att det är värt 11´med ökad bekvämlighet tar du Janfire.
Vill du spara 11 tar du Nibe.
Takhöjden är en helt klart begränsande faktor.
Janfire har den trevliga fördelen att du inte behöver sota om du inte vill.
Du drar bara i spaken så sjunker rökgastemperaturen drastiskt.
De jag talat med som kört länge säger att det inte gör mer än möjligen någon enstaka grad skillnad att sota tuberna med viska. Andra säger att de inte märkt något alls men de gör det ändå en gång om året.
Fördelen med Janfire är att du kan dra sotviskan nerifrån.
Utrymmet i brännkammaren är så stort så du nästan kan kliva in och sitta där.
Du behöver alltså inte plats uppåt för sotningens skull. ca: 25cm räcker uppåt så du får bort luckan på toppen och kan dammsuga där.
Ett annat alternativ är alltid Iwabo brännaren (Nibe PB10 alltså)
ihop med en Focus Pe 20, där kan du få ett paket med ett litet förråd och skruv för 39 000.
Denna panna sotas framifrån så höjden är inget problem.
En väldigt gedigen panna med hål i sidan för brännaren.
Det gör att sotning och asktömning funkar enkelt.
Annars finns CTC:ecoflex som är något lägre för ca 45 000.
CTC är 1350mm sotas uppifrån.
Nibe Pellux är 1365mm sotas uppifrån
Janfire är 1495mm sotas nerifrån eller uppifrån (tubrengöring),
Focus är 1570 mm och sotas framifrån helt och hållet.
Sammanfattningsvis kan man säga att Janfire har minst behov av sotning pga spaksotningen.
Focus har störst sotningsbehov pga liggande tuber men är samtidigt enklast att sota då det sker framifrån och brännaren är sidmonterad.
Nibe och CTC är jämbördiga i sotningsbehov och i höjd men CTC är möjligen något pilligare att komma åt och sota pga kåpan och brännarens infästning.
Jag hade inte byggt ett system med en hetvattenpanna och separat acktank/beredning.
För det första är det väsentligt dyrare i både inköp och installation och för det andra krångligare.
Enda gången det har en fördel är om du ska bygga ett större system och vill sammanlänka med solfångare och ev. värmepump.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.