Gamla brunnen?

MrMaple
Frö

Gamla brunnen?

Inlägg av MrMaple »

Hej!
Jag har köpt hus med direktverkande el, vilket helt enkelt är otänkbart.

Pelletsvarianten i kombination med solfångare känns helt klart intressant, men så är det detta med bulk och veckoförvaring...

Jag har funderat kring 3 alternativ som jag inte hittar i trådarna i formumet..

Huset har idag enskild brunn och avloppstank, men kommer inom 1 år att anslutas till kommunal V/A. Det är först då jag kommer att fixa till uppvärmningen.

1, En enskild brunn finns i källaren, 70 meter djup... Jag skulle väl kunna fylla den med sten ovan grundvattnet, gjuta kaka ovanpå, och vips så har jag ett klockrent pelletsförråd? ( fast det behövs en djävligt lång skruv..)

2, Det finns i anslutning till huset en avloppstank. DET måste ju vara helt klockrent bulkförråd? (fast jag har ingen aning om hur sånna ser ut, men antar att det är en nergrävd cylinder...

3, Endast en mindre del av källaren är "planerad källare". Resten är ganska stor krypgrund. Det ligger direkt på berg och ser torrt ut. Här skulle man kunna bygga någon enkelt variant?

En annan fråga.. Alla pratar om bulk och veckoförråd, men det ultimata är väl att man skippar veckoförrådet om man bara kan få bulken nära brännaren?

Hälsningar

Pelle i Rönninge
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Bulken nära brännaren"....

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Om vi utgår ifrån att du har en brännare med INTERNT förråd (brukar vara 1-3kg) är det rätt slutsats. Har du en brännare där "den stora skruven" är doseringsskruven vill jag avråda, matningen med en lång skruv kan vara så pass ojämn att det ville vara bäst att ha 2 skruvar:
1 från bulken till ett miniförråd.
1 från miniförrådet till brännaren.

Miniförrådet kan vara ett timmesförråd eller liknande, kanske 1-10 kg eller så.

Jag kommer nog att få mothugg från personer som har ett ytterst välfungerande system på det vis du beskriver men det kan också skita sig och gå troll i det hela.

Personligt tycker jag att brännare utan dosering från ett miniförråd inte är stabila nog men jag är ju inte neutral i detta. Min anledning till denna skepsis är att en stor skruv inte kan köra kort tid (<1s), den måste helt enkelt ha lite tid på sig att "få allt med", detta ger lite större doser men såklart längre mellan. Större doser ger mer pulserande förbränning, inte så farligt men det finns.

Men som sagt: jag är inte neutral och jag är ganska petig!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Långa skruvar är att be om problem. Men ett vakuum-system kanske vore något? Dyrt att köpa men det finns ju dem på forumet som byggt sina egna för en liten slant.

Vad är det för panna du tänkt dig? Varför inte värmepump?

Förstår inte hur du menade på slutet, veckoförråd har man vanligtvis bara när man inte har möjlighet till bulkförråd.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det var många och något okonventionella idéer på bulkförråd.. :D

MAFA, som ju är en av de större aktörerna på pelletsförråd, rekommenderar ett veckoförråd för mellanlagring för brännare utan internförråd. Se mer på http://www.mafa.se/bransle.htm

Jag skulle säga att det är viktigt att kunna komma åt att inspektera, och också komma in i bulkförrådet vid eventuella fel och liknande. Så spontant tror jag mest på ditt tredje alternativ - i källaren/krypgrunden.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MrMaple
Frö

Inlägg av MrMaple »

ABSO: Har inte tänkt alls på panna.. Det bara snurrar i huvudet :shock: Det som skall göras är ju
1, pellets
2, Solfångare
3, Installera vattenburen värme i huset

Värmepump, du menar bergvärme eller dyl. Jo det är ju ett alternativ fortfarande, men jag gillade pellets av ngn outgrundlig anledning som jag inte ens minns..

När man inte kan så mycket från början så är dessa typer av forum GULD för att läsa in sig!

Å andra sidan såg jag tråden "vedeldarporr", skrattade bra åt nördigheten :D Lite över min nivå så att säga..
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

MrMaple skrev:Värmepump, du menar bergvärme eller dyl. Jo det är ju ett alternativ fortfarande, men jag gillade pellets av ngn outgrundlig anledning som jag inte ens minns..
Jag gillar också pellets eftersom man blir nästan oberoende av el och att man håller skorstenen varm. Men när det gäller val av uppvärmning anser jag att ekonomin ska väga tyngst, och allt eftersom pelletspriset skenar mer än elpriset vete katten om det är rätt att investera nytt i pellets. (Se gärna tråden "Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!" http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5392)

Och solfångare är ju också tyvärr svåra att få ekonomi i om man inte förbrukar väldigt mycket varmvatten.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nog kan avloppstanken gå att använda som förråd om det är av typen du tror som en liggande cylinder men den måste då vara på ca 6m3 o att du kan komma i den o inspektera...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Är avloppstankar elektriskt ledande?
Statisk elektricitet är inte kul tillsammans med damm.
elvis
Pannrumstomte!

Re: Gamla brunnen?

Inlägg av elvis »

MrMaple skrev:
1, En enskild brunn finns i källaren, 70 meter djup... Jag skulle väl kunna fylla den med sten ovan grundvattnet, gjuta kaka ovanpå, och vips så har jag ett klockrent pelletsförråd? ( fast det behövs en djävligt lång skruv..)
Vafan, har du en brunn på 70 meter i källaren ?
Låter ju farligt !

Skämt åsido, peta ner en kollektorslang så har du ju halva bergvärmen färdig. Borra ett hål till på 100m så har du förmodligen 140 meter aktivt och klarar ca 25 000 kwh värme.

Borrning kostar från 230-250 kr /meter i de offerter jag fått.
Container för kax tillkomer med ca 2000 kr
Rördrivning till fast berg 600 kr/m

Eller också gräver du ner 100-150 meter slang och kompletterar din befintliga lyckobrunn med en markslinga. 3 meter slinga ersätter 1 meter borrning. Grävning kostar ca: 45 kr/meter inkl spritfylld kollektor.

Jag hade grävt och släng en kollektor i brunnen !!!!!!
Du kan ju få mark/ berg värme billigare än pellets. :shock:
Två slingor ger ju en optimal möjlighet till injustering efter årstid om du orkar pilla för att spara de sista %:en.

Man ska ju inte gå över ån efter vatten typ.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
MrMaple
Frö

Elvis is alive!

Inlägg av MrMaple »

Elvis, jag har frågat runt som f-n om detta alternativ, men de flesta säger att den är för grund och att dom som borrar inte vill förlänga gamla brunnar. Fast som du låter så verkar det gå att göra!

Jag skall kolla vidare, (om jag inte ramlar ner i brunnen), och TACK för ditt inlägg!

//Pelle
elvis
Pannrumstomte!

Re: Elvis is alive!

Inlägg av elvis »

MrMaple skrev:Elvis, jag har frågat runt som f-n om detta alternativ, men de flesta säger att den är för grund och att dom som borrar inte vill förlänga gamla brunnar. Fast som du låter så verkar det gå att göra!

Jag skall kolla vidare, (om jag inte ramlar ner i brunnen), och TACK för ditt inlägg!

//Pelle
Förläng den inte. Komplettera.

Det är vanligt att nyborrade brunnar rasar igen innan man fått i kollektorn.
Då kompletterar man med en till eller en markslinga så det är inget konstigt alls att göra så.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Om du nu går på pellets istf. bergvärme, så överväg att sätta anläggninen i ett helt eget hus med kulvert:
1): Har du skorsten idag!? kanske inte ens går att elda i?
2). Det brinner inte i källaren.
3). Du kan sätta bulkförrådet och solfångare direkt på detta hus.
4). Dra in det komunala vattnet dit.

För inspiration kan du kolla på ett tidigare tråd där "de" tillverkade hela huset med panna, förråd och solfångare som en paketlösning.
Detta är inte billigt, men då kan du jämföra med VP och se vad som faller dig bäst i smaken.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Om jag skulle köpa en ny pelletsanläggning idag (och hade en stor plånbok) så skulle jag satsa på en CTC Ecoflec (pelletspanna) ihop med en CTC EcoAir (luft-vatten vp). (Ecoflexen har ju inbyggd styrning för CTCs värmepumpar)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Lager skrev:Om du nu går på pellets istf. bergvärme, så överväg att sätta anläggninen i ett helt eget hus med kulvert:
1): Har du skorsten idag!? kanske inte ens går att elda i?
2). Det brinner inte i källaren.
3). Du kan sätta bulkförrådet och solfångare direkt på detta hus.
4). Dra in det komunala vattnet dit.

För inspiration kan du kolla på ett tidigare tråd där "de" tillverkade hela huset med panna, förråd och solfångare som en paketlösning.
Detta är inte billigt, men då kan du jämföra med VP och se vad som faller dig bäst i smaken.
Hmmm...
Kostnad färdigt och klart ?
150 tusen och upp eller ?
99,9% av alla husägare överväger nog inte ens detta.
Har svårt att förstå vitsen faktiskt.
All värmestrålning från pannan kommer inte huset tillgodo och kulverten ger förlust den också.

Blir dyrare i både drift och framför allt installation.
Riktig bergvärme blir ju billigare i både investering och drift och brinner inte heller i huset. :lol:
Snållösningen som jag föreslog blir ju löjligt mycket billigare.

mvh
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Bassman skrev:Om jag skulle köpa en ny pelletsanläggning idag (och hade en stor plånbok) så skulle jag satsa på en CTC Ecoflec (pelletspanna) ihop med en CTC EcoAir (luft-vatten vp). (Ecoflexen har ju inbyggd styrning för CTCs värmepumpar)
Eller också köper man vilken annan pelletspanna som helst och använder värmepumpens styrning.
Nibe ex. har sina styrningar i pumpen, dvs tvärtom.

En kombinerad pelletspanna/ luft-vatten blir väldigt dyrt.
Enbart bergvärme blir billigare i både investering och drift.

I detta fallet där det fanns en brunn på 70m är ju en bergvärmepump avsevärt billigare. En liten 4 kw pump klarar sig enbart på den befintliga brunnen utan något extra borrat eller grävt.
Pump 25´, kollektor 2000, Briné-sprit 500 kr.
Det blir i detta fallet både billigare och avsevärt bättre än en luft/vatten som är lite meckigare.

Jag kan dock förstå din tankegång Bassman att man villl vara flexibel, det är en väldigt bra taktik för framtiden.
Jag ska själv komlettera med en pump inom nån vecka.
Men så har jag ju lite udda förutsättningar i och med hyreshus och varken möjlighet till tillräcklig täckning med enbart borrning eller möjlighet till bulk.

Mvh
Skriv svar