Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!

lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!

Inlägg av lennart wiklund »

Fy faan säger jag.....
Ifjol betalade jag 1.83kr/kg på bulk från Bio Norr.
Tappade andan när jag surfade in på deras sida nu ikväll för att beställa.
3ton bulk=6975kr!!!
över 2.30kr/kg!!
Tycker det är skandal,pelletsen har stigit i höjden bara på två år.
Det dubbla på 5-6år.
Överväger starkt att slänga ut brännaren.
Kan få tag på eldningsolja för 3.50kr/litern,det är ju bra det för miljön :twisted: :twisted: samt få en oljebrännare gratis.
Tror att jag skall börja elda denna skitiga marindiesel istället!
Det är nog så alla vill ha det.Pellets skall ju vara miljövänligt hållbart,Men det verkar inte som pelletstillverkarna vill att vi villaägare skall elda med detta.
Kan inte tänka mej att storförbrukarna betalar sådana priser vi gör!!kanske hälften,MEN det tar dom igen på oss.
fy faan säger jag bara,jag blir så himla lack.....
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Pelletsen följer väl el priset.. Och det har gått upp rätt mycket
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Andreas Hansson skrev:Pelletsen följer väl el priset.. Och det har gått upp rätt mycket
Ja,men elen har jävlar imej inte gått upp det dubbla!!
inte hos jämtkraft iallafall.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

lennart wiklund skrev:
Andreas Hansson skrev:Pelletsen följer väl el priset.. Och det har gått upp rätt mycket
Ja,men elen har jävlar imej inte gått upp det dubbla!!
inte hos jämtkraft iallafall.
Elen gick väl på ca 16 öre/kWh 00 :roll:
Så det är riktigt den har inte dubblats utan tre dubblats..

Sista tiden har elen gått ner något iof men för ca en månad sen va mitt elpris nästan dubbelt så högt som för 2 år sedan då jag tog ett 3 årsavtal..

Du betalar ca 55 öre/kWh för pelletsen efter förlusterna i en modern panna med ett pris på 2300:-/ton..
Men visst kunde priset gå ner som till samma som för 5 år sedan..

Hade jag möjlighet att köpa olja för 3,50 så skulle då jag köra olja..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Den stora delen av pelletspriset är sågspånet, såg att det gått från ca 30 kr kubiken år 2000 till 75 kronor år 2004. Nån som vet vad dagens sågspånspris ligger på?

Det går 6,5 kubik sågspån per ton pellets.
mstone
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 19 maj, 2006 10:00
Ort: Finland

Inlägg av mstone »

Olje VS. pelletpriserna....
(kWh= kilowattimme)
(1snt=0.01€)

Bild
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Den stora delen av pelletspriset är sågspånet, såg att det gått från ca 30 kr kubiken år 2000 till 75 kronor år 2004. Nån som vet vad dagens sågspånspris ligger på?

Det går 6,5 kubik sågspån per ton pellets.
En kompis köpte en lastbil med släp härom veckan o priset hade höjts från 50:-/m3 i våras till 65:- exkl moms.. Undrar om pelletstillverkarna betalar lika mycket.. :roll:

Därimot verkade de inte va nån brist på spån nu iaf då dom kom dagen efter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jo ett annat problem är ju säna här j&%#a forum som får folk att fatta tycke för pelletseldning.
Pelletsförsäljningen har ju ökat med 100% den senaste tiden ju :!:

Nä nu får vi snart starta www.antipelletseldning.nu så pellets köparna minskar. Se på oljan den är ju påväg ner nu efter alla har bytt till pellets & VP.

Nå hur många är med mig på att börja sprida konstiga pelletsrykten :?:
MVH Patrik :twisted: :D
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

I skåne var det på nyheterna på radion (antagligen lokalradion) igår att plastsäckar med pellets kan självantända...... (det var morsan som sa att hon hört det på radion....) :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det måste finnas ett antal underliggande faktorer till varför inte fler aktörer ger sig på att tillverka pellets med den efterfrågan som finns.

Jag tror en av dem är att med den teknik och process som används idag:

Dels så är man väldigt beroende av sågspån. Tillgängliga volymer är till stora delar upphandlade av de stora aktörerna. Ändå uppstår brister periodvis under framför allt vintertid.

Dels så är processerna också väldigt energikrävande, så produktionsanläggningarna är stora energislukare. El samt i vissa fall även olja tydligen. Därför är även dessa energipriser styrande.

En annan flaskhals tror jag i vissa fall är transportkapacitet och kostnader för distribution. Spån måste fraktas långa sträckor för att nå fabrikerna. Tillgången på bulkfordon för distribution är också till stora delar redan upphandlad av de stora aktörerna.

Men jag tror att detta bara handlar om en övergångsfas. Utvecklingsinsatser är ju tydligen på gång för pelletsproduktionen.
Sedan tror jag också att andra bränslen, såsom hampan kommer in och bromsar efterfrågan.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

André skrev:
ABSO skrev:Den stora delen av pelletspriset är sågspånet, såg att det gått från ca 30 kr kubiken år 2000 till 75 kronor år 2004. Nån som vet vad dagens sågspånspris ligger på?

Det går 6,5 kubik sågspån per ton pellets.
En kompis köpte en lastbil med släp härom veckan o priset hade höjts från 50:-/m3 i våras till 65:- exkl moms.. Undrar om pelletstillverkarna betalar lika mycket.. :roll:

Därimot verkade de inte va nån brist på spån nu iaf då dom kom dagen efter..
Har kompisen din hästar eller vad gör han med sågspånet?

75 kronor kubiken vad var jag förstod vad spånskivetillverkarna fick betala för råvaran, men tror det är rätt stora lokala variationer.

Säg att pelletsfabrikanten tar 2300 per ton, då får dom ut 1840 efter momsen är betald. Sen kostar spånet som står för drygt 50% av deras kostnader någonstans runt 500. Resten till el, maskiner, löner osv.

...800-900 kronor per ton i ren vinst är ganska saftigt (om inte jag missförstått någonting)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
André skrev:
ABSO skrev:Den stora delen av pelletspriset är sågspånet, såg att det gått från ca 30 kr kubiken år 2000 till 75 kronor år 2004. Nån som vet vad dagens sågspånspris ligger på?

Det går 6,5 kubik sågspån per ton pellets.
En kompis köpte en lastbil med släp härom veckan o priset hade höjts från 50:-/m3 i våras till 65:- exkl moms.. Undrar om pelletstillverkarna betalar lika mycket.. :roll:

Därimot verkade de inte va nån brist på spån nu iaf då dom kom dagen efter..
Har kompisen din hästar eller vad gör han med sågspånet?

75 kronor kubiken vad var jag förstod vad spånskivetillverkarna fick betala för råvaran, men tror det är rätt stora lokala variationer.

Säg att pelletsfabrikanten tar 2300 per ton, då får dom ut 1840 efter momsen är betald. Sen kostar spånet som står för drygt 50% av deras kostnader någonstans runt 500. Resten till el, maskiner, löner osv.

...800-900 kronor per ton i ren vinst är ganska saftigt (om inte jag missförstått någonting)
Han har det som strö till kossorna..

Om Skellefteåkraft betalar samma som kompisen så kostar råvaran 530:- till 1 ton pellets inkl moms men dom köper ju mestadels rå spån o inte torr som kompisen.. Frakten till kompisen va 730:- för en lastbil med släp (ca 8 mil) o jag tror de är 130m3.. Så ca 11500:- inkl moms skulle det kosta totalt för råvaran om kompisen haft en pelletspress.. :roll:
Från dessa 11500:- har han då fått ut ca 20 ton pellets till ett värde av 40000:-..
Bulk transport till Umeå/skellefteå (8 mil till varje stad) säg max 2000:- för en full bil på 40 ton vilket kostat 23000:- i råvara inkl moms o transport..

Dom flesta som har mindre pelletsfabriker gör pellets av torrspån o har beg foderpellets pressar som dom kör med.. Bl.a Frajon kör med en sådan men tyvär kommer jag inte ihåg vad han sa att dom fick ut/timme..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Ja, hur man än vänder och vrider på det så är slutsatsen densamma: pelletsfabrikanterna måste tjäna ruskigt med pengar.

Och någon konkurrens att tala om existerar knappt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Ja, hur man än vänder och vrider på det så är slutsatsen densamma: pelletsfabrikanterna måste tjäna ruskigt med pengar.

Och någon konkurrens att tala om existerar knappt.
Så tror jag oxå att det är, Sen är det helt klart som skrevs tidigare i tråden att värmeverken kanske betalar hälften av vad vi villa kunder betalar.. Tippar på 1000-1200:-/ton som värmeverken betalar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!

Inlägg av elvis »

lennart wiklund skrev:Fy faan säger jag.....
Ifjol betalade jag 1.83kr/kg på bulk från Bio Norr.
Tappade andan när jag surfade in på deras sida nu ikväll för att beställa.
3ton bulk=6975kr!!!
över 2.30kr/kg!!
Tycker det är skandal,pelletsen har stigit i höjden bara på två år.
Det dubbla på 5-6år.
Överväger starkt att slänga ut brännaren.
lack.....

För varje öre pelletsen stiger kan elen stiga 2,5 öre för att det ska gå jämnt upp i ökning mot en bergvärmepump. Detta då värmepumpen i snitt enligt energimyndigheten har en COP på 2,5 som årsmedel.

Investeringen är större men bränsle priset är lägre för bergvärmen.
För att bränsleprisförhållandet ska kvarstå är det alltså 1 mot 2,5.

Bra att ha i åtanke om det är dags att investera i nytt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar