VARNING FÖR JANFIRE!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
chp76
Fröträd
Kontakt:

VARNING FÖR JANFIRE!

Inlägg av chp76 »

:evil: :twisted: Var idag i kontakt med Janfire pga min NH brännare.
Displayen har lagt av efter ca 1månads drift.
Ville då att de skulle fixa någon som kom och bytte den pga att om man mekar själv så har man ju sumpat garantin.
Jag har köpt brännaren på annan ort så därför tog jag i kontakt med Janfire direkt och inte säljaren.
Otrevlig var deras distriks ansvarige direkt, han förklarade att han ej tänkte skicka en firma till mig för att byta displayen på min brännare pga att det endast tog 5minuter att byta den. Jag förklarade att jag ej har de verktygen som krävs. Då fick jag ett lagom tyket svar: Åk och köp det då.
Jag frågade om han ansåg att jag skall bekosta verktyg för att fixa deras garantier. Som svar fick jag ett mycket irriterat: JA!!!.
Visserligen handlar det inte om mycket pengar, det krävs en mini in-sex nyckel. Men jag kan ej fatta hur man kan tycka att kunden skall bekosta deras reperationer. För nu har det blivigt en princip sak om det hela.
Jag föreslog till och med att han kunde skicka nyckeln till mig i ett kuvert, men detta tänkte han verkligen inte göra. FÖR DE TILLHANDAHÅLLER EJ KUNDERNA MED ETT KOMPLETT VERKTYGSSET.
Så nu då får jag väll ta ner min försäljare på denna reperation då, enkel väg ca 25mil. Dvs 50mil och 8timmar minst.
Och detta kommer ju att debiteras, ja gissa vem? Jo just det JANFIRE.
Ren och skär jävla idioti anser jag från deras sida.

Vad anser ni själva om detta?? Verkar väll vara en trevlig firma att ha och göra med. :twisted: :evil:
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

På vilket sätt har displayen lagt av?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!

Re: VARNING FÖR JANFIRE!

Inlägg av elvis »

chp76 skrev: Jag har köpt brännaren på annan ort så därför tog jag i kontakt med Janfire direkt och inte säljaren.
Så nu då får jag väll ta ner min försäljare på denna reperation då, enkel väg ca 25mil. Dvs 50mil och 8timmar minst.
Och detta kommer ju att debiteras, ja gissa vem? Jo just det JANFIRE.
Ren och skär jävla idioti anser jag från deras sida.

Vad anser ni själva om detta?? Verkar väll vara en trevlig firma att ha och göra med. :twisted: :evil:

Jag förstår din irritation.
Misstolka mig inte men jag förstår Janfire också.

Det hela är tyvärr ganska självklart då svensk konsumentköplag reglerar detta.

Du har köpt en pelletsbrännare av en Firma, du har inte köpt den av Janfire.
Janfire har enligt svensk lag inget som helst ansvar gentemot dig.
Det har däremot firman som sålde den.
Du har nämligen 2 års reklamationsrätt. Garantin på 3 år ett åtagande som inte regleras enligt lag utan är något Janfire själva lämnar.

Att komma överens om reservdelar och eventuell ersättning för eventuella reparationer är en sak mellan den du köpte av och deras leverantör dvs Janfire.
Du har gratis garantireparationer från den du köpte av oavsett vad de tycker om resan. Det är deras problem som de tjänat pengar på, känner de för att sälja kors och tvärs över hela Sverige så är det deras val.

Man ringer inte Nokia Finland OY när 5110:an slocknat i displayen heller.
Den griniga kunden ska Siba ta hand om, det har de fått pengar för.

Firman som sålde den till dig har ca: 20-23 % i rabatt på rek utpris. (dvs 5000 -7000 kr)
Denna summa är till för service och garantireparationer bla.
Det är inte för att bara skicka en faktura å casha in vinsten.
Om en firma som ligger 25 mil från dig säljer brännaren till någon som bor 25 mil därifrån så är det deras problem att fixa reparationen.
Firman som sålde den hade enkelt kunnat ringa lokale återförsäljaren och låta honom fakturera en timmes arbete på dem då det är deras ansvar.

Jag kan förstå att den distriktsansvarige inte ville pröjsa en annan firma till att göra något som den du köpte av redan fått betalt för via Åf-rabatten.

Exakt samma sak gäller vad du än köper.
Om du köper en Nokia mobiltelefon billigt på Elgiganten i Göteborg så är de inte så sugna på att ta emot den för reparation på Expert i Lerum. Man får så snällt pallra sig ner till Göteborg eller betala Experts extra kostnader för hanteringen.

Jag var vid ett tillfälle kontakt med en firma i Skåne-Blekinge som sålde billiga pelletsbrännare av märket Janfire.
De förklarade klart och tydligt vad som gällde rörande eventuella garantireparationer. Det var mycket ansvarsfullt av den firman, jag köpte därför inte en ny Flex-A på distans.

Det var tråkigt av att din Åf inte förstått att andra åf som har detta som sitt levebröd inte vill åka runt och serva grejer till usel garantireparationstaxa när nån annan håvat in storcash på försäljningen.

När det gäller dyrare produkter som exempelvis bilar så finns det andra system med garantireparationer och att man debiterar enligt tillverkarens flatrates men det är en annan historia.
Dock är en sak samma, man hatar garantijobb för det är så pissigt betalt.
Man tjänar i pengar på reservdelar (ej garantidelar), normal service och nyförsäljningar.

Jag förstår din irritation och tycker absolut inte att du har felat. :cry:

Den som felat är den som enligt lag har garantiansvar gentemot dig men hellre ser att någon annan gör det trots att de redan tjänat de pengarna.

Köper du en brännare av vilket fabrikat du än vill ta som exempel så funkar det likadant.
Den som säljer har garantiansvar, ingen annan.
Därför gör de flesta tillverkare inte affärer med privatpersoner oavsett vad det än gäller för vara. Det är återförsäljare som gör affärer med privatpersoner och därmed står för garantin, det är det de får så bra betalt för. .

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Jag hänger med på vad du menar Elivis, men det är INTE så att jag har något problem med återförsäljaren-tvärtom.
Han åker gärna ner och inkasserar enkla pengar men både han ochjag anser att det är en onödig kostnad för Janfire.
För när jag talat med min ÄF så ansåg han inte det vara nåt problem att åka hit, men han debiterar Janfire vanlig taxa dvs sin timkostnad plus resa.
Det blir ju rätt mycket pengar för Janfire att pröjsa.
Men som sagt, vill de ha det så kommer det ju att bli så också.

Men ditt exempel om mobilen inköpt i GBG på elgiganten och rep på expert i Lerum vänder jag mig emot.

För det finns andra exempel på hur man kan/skall sköta reklamationer/garantier.

För om jag köper en ny bil på Volvo i Stockholm och det visar sig vara fel på den så skall jag mycket rktigt i första hand vända mig till dem.
Men om den möjligheten ej finns pga av tex avstånd så går det bra att lämna in den på vilken aktoriserad volvo verkstad som helst.

Men som sagt, Vill janfire pröjsa 50mil och 8timmar så är det upp till dem.
Min ÄF bockar och bugar!
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Icecap skrev:På vilket sätt har displayen lagt av?
När brännaren går, dvs brinner så slocknar displayen. Inte alltid men i 9 fall av 10.
Bakgrundsbelysningen lyser hela tiden men det är texten som försvinner.
Har även sett på displayen att texten hoppar ett-två steg till höger innan den försvinner.
Displayen börjar fungera så fort man brutigt strömmen till brännaren igen.
Inget jätte fel kanske men fruktansvär irriterande, för om jag skulle få ett felmedelande så kan jag ej se vad det är. :(
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

chp76 skrev: Men ditt exempel om mobilen inköpt i GBG på elgiganten och rep på expert i Lerum vänder jag mig emot.

För om jag köper en ny bil på Volvo i Stockholm och det visar sig vara fel på den så skall jag mycket rktigt i första hand vända mig till dem.
Men om den möjligheten ej finns pga av tex avstånd så går det bra att lämna in den på vilken aktoriserad volvo verkstad som helst.
Man kan även lämna in mobilen till nämaste Elgiganten.
Det är en kedja så det funkar bra =)

Hur kommer det sig att du köper en brännare från någon som befinner sig 25 mil bort?
deleted
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Hur kommer det sig att du köper en brännare från någon som befinner sig 25 mil bort?

Saken är väll egentligen den att det spelar väll ingen roll av vem man köpt den? För det händer ju att folk flyttar och då tar med sig sin brännare?
Skulle vara intressant och höre Janfires resonemang om man köper en brännare i Malmö och sedan flyttar till Piteå och tar med sig brännaren och den går sönder där.

Men andledningen är den att en kompis-kompis känner dem och rekommenderade dem.[/quote]
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

chp76 skrev:
Men ditt exempel om mobilen inköpt i GBG på elgiganten och rep på expert i Lerum vänder jag mig emot.

Hej,

Prova nästa gång nån du känner har en mobil eller TV som går sönder
att få den lagad lokalt när man köpt den på ex. Elgiganten.
Det är bara att glömma. Om de mot förmodan tar emot den så kommer de vilja ha betalt för sina omkostnader som ex , hanteringkostnad, frakt till rep verkstad osv.
De har inget som helst garantiansvar gentemot dig så de vill inte göra det å blåsa massa tid på nåt de inte har med å göra.
Det funkar så, jag lovar. Prova !

Vad gäller bilar så är det som jag också nämnde andra regler som gäller då det ligger i tillverkarens / generalagentens intresse att ha det så ordnat. Annars vore ex. en 6 mån gammal bil osäljbar annat än i trakten den ursprungligen såldes.
Fordon har andra regler av tradition då de har egna återförsäljarnätverk och det är själva styrkan att ha många Åf så man täcker så mycket som möjligt.

Men prova att ta en Tyskköpt 2 år gammal Mercedes till Philipson för att du vill nyttja rostskyddsgarantin. Sorry där också. Sverigeorganisationen och dess åf har inte gjort några pengar på den så de vill inte ta tillverkarens ansvar å riskera att få punga ut ens en femtiöring själva.

För att återgå till ämnet så tror jag att den du talade med gjorde som han gjorde av en anledning. Det gjordes med en tanke i bakhuvudet.
Om denna åf säljer brännare kors å tvärs å vill ha bet. för att åka till Ystad, Haparanda å Floda eller att andra åf skall skickas för att laga "deras" grejer på sitt "territorium" så kommer det visa sig på din åf:s framtida rabattsatser och ev fortsatta återförsäljarskap. (min teori)

I vilket fall så tror jag det löser för dig utan tvekan.

Janfire är tveklöst bland de seriösaste på denna marknad och brukar lösa det mesta för sina kunder. Det finn ju tom folk som hem en Flex när NH strulade i början. Det är det inte många andra tillverkare som fixar.

Jag tycker personligen inte att man ska varna för Janfire då det kan tolkas som att de inte ställer upp.
De ställer ju faktiskt upp för att hjälpa dig och för att skydda den lokala återförsäljarens framtida affärer.

Det är i mitt tycke väldigt starkt av Janfire att ta denna löjligt mycket högre kostnad för att den lokale Åf:n inte ska behöva laga alla brännare som folk köpt billigt på postorder. (jag lägger ingen aspekt i om du köpt billigare eller dyrare, endast själva fenomenet i sig)

Han har gått miste om de stora pengarna och hade annars fått plocka smulorna men ändå stå med servicebil, servicetekniker och ej att glömma pappersexercis med krediteringar och debiteringar.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Danne82 skrev: Man kan även lämna in mobilen till nämaste Elgiganten.
Det är en kedja så det funkar bra =)
Jovisst gör det det, men det finns så få pelletsbrännarkedjor..... :lol:
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

min elspiral pajade, det lokala "pelletsproffset" var här inom 30 min. och fixade det= bra service :D
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Tjohoo Elvis.
Saken är ju denna att du har rätt, rent formellt.
Men sedan borde det ju finnas vissa egen intressen för företagen.
Jag bodde för en tid sedan i Ljungby-småland. Köpte prylar där så som tv video osv.
Flyttade hem till GBG igen. Och gissa, jo videon la av. Tror du att jag blev tvungen att åka ner 23mil till ljungby igen med videon? Nä, de talade om vart de hade sitt närmaste försäljningsställe i gbg ocg hänvisade mig dit.
Inga problem där.

Men nu till en förhistoria som jag inte nämnde innan som förekomm innan dagens telefon kotakt med Janfire.

Jag ringer, förklarar problemet och de håller med. Lovar att återkomma....Men inte.
Ny kontakt från min sida, ny kille, även han lovar att återkomma. Gör han detta?? Nä.
Detta innebär ju att jag vid denna tidpunkt redan är lätt förbannad.
Så dagens samtal gjorde ju ej saken bättre.

Sen vill jag påpeka att det är viss skillnad mellan att köpa en pryl från utlandet eller innom Sverige. Andra länder har andra lagar och vi har våra.

Sen till sist, det som störde mig mest var Janfires tykna kommetarer och deras krav på mig att åka och köpa vertyg till deras manicker.
För vad jag vet så upphör alla garantier att gälla om en icke auktoriserad person pillar på deras grejer.
Men då kan de ju hävda att garantin upphört pga mitt egna arbete på brännaren och så slipper de ju det garanti åtagandet i framtiden.

Nä, lite fingertopps känsla från deras sida hade nog vart behövligt... :evil:
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag förstår att du var irriterad om de inte ringde upp dig.
Jag förstår också om du upplevde att det skulle köpas verktyg som irriterande.

Om jag varit den du talade med på Janfire så hade jag varit tydlig att meddela att det som gällde är fixa själv med våra delar eller be åf komma - det är åf:s problem. Det hade löst många problem att förklara det för kunden. Det hade också löst många problem om din åf upplyst dig om villkoren innan du köpte brännaren.

Jag kan också förstå om det inte var prio 1 för den distriktsansvarige eller vem det nu var att ringa upp heller.
De vill inte ha nån kontakt med kunder som har en garantiskada. Det ska återförsäljaren sköta. Det är det han fått 6-7 tusen för.
Det är därför man har ett sådant upplägg på affären med åf som har goa rabatter.
Det finns inga resurser med folk som kan ta hand om sånt, om den som ska ringa är i möten eller på kundbesök eller mässa eller whatever.

Jag tycker detta är viktigt att alla som köper brännare av vad det än månde vara för sort är uppmärksamma på detta.
Återförsäljaren ansvarar för garantin, ingen annan.

Är återförsäljaren i Haparanda så kan det bli meckigt med å laga grejerna helt enkelt. Är man inte villig att ta den smällen så ska man handla lokalt.

Om återförsäljaren fixar nån som lagar grejen lokalt är det ju jättebra, men det är återförsäljarens eget ansvar i så fall. Inte tillverkarens.

Om tillverkaren fixar det är det trevligt men det är nåt de själva tagit på sig att göra i sådanå fall. Exempelvis Electrolux service på vitvaror.
Det är en konkurrensstärkande fördel, inte ett måste.
Men deras åf tjänar inga feta pengar på prylarna direkt.

När det gäller exempelvis luft/luft värmepumpar av det populära märket Panasonic som man köper på nätet av diverse "handlare" så gäller inskicksgaranti !
Då får man så vackert montera ner den och posta den till dem för att få den fixad.
Tömma den på köldmedium och emballera osv. osv.
Hur många utnyttjar den garantin ?

Samma gäller för de flesta bärbara datorer för hemmabruk.
Packa och skicka, var utan en månad.

Jag tycker det är tråkigt att du blivit drabbad, men ingen skada är ju skedd som väl är. Du får det ju fixat. Hade det varit en dryg handlare som inte velat komma ner hade det dock kunnat bli en sur process av alltihop.
Inte desto mindre borde de dock meddelat villkoren i samband med köp.

Lycka till i alla fall.

PS. Angående Utland och Sverige så är det ingen skillnad mellan Sverige och övriga EU-länder.
Det är därför vi fått två års reklamationsrätt nyligen, Eu-regel.

En garanti som gäller i Tyskland eller Danmark gäller om bilen brukas här också.(ex. en importerad)
Men i detta fallet får man åka till Tyskland med kärran och få den fixad där. Inte många som orkar med det helt enkelt.
Svenska Mercedes (Philipson) tar inte garantiansvar för en bil som ex Danska Mercedes-marknadsbolaget tjänat pengar på. Även om Mercedes Tyskland (alltså tillverkaren) står för arbetskostnad och reservdelskostnad i slutändan via garanti-fakturering.
De vill inte befatta sig med garantijobb på prylar de inte sålt själva helt enkelt.
Ds.
Senast redigerad av elvis den fre 24 nov, 2006 23:14, redigerad totalt 2 gång.
Swedy
Späd planta

Inlägg av Swedy »

Hej!

Jag har ju problem med min Janfire Flex-A och vill gärna häva köpet. Rörmokaren vet inte varför brännaren inte fungerar och då ta han kontakt med Janfire. Sen brukar det ta 10 - 14 dagar och då kommar någon från Janfire, fixa något, åker iväg och sen är det driftstopp igen. Jag får ringar rörmokaren, han ta kontakt med Janfire och jag får vänta många dagar igen.......är väldigt irriterad på situationen. Det här ju hänt andra grejer med brännaren som jag har beskrivit här i forumet.....skulle aldrig rekommendera Janfire mer.....

Hälsningar

Markus
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Rörmokaren kanske inte borde sälja något han inte förstår sig på.

En Flex-A består av 6 elektriska komponenter. (7 med externskruvmotor)
Fattar man inte hur dessa samverkar så ska man ge fan i att sälja grejerna om man har serviceansvar för dem.

Jag blir så trött diverse klåpare som hänger på pelletssvängen utan att fatta vad de pysslar med.

Rörmokaren kanske också borde ta och läsa på om svensk konsumentköplag.
Efter tre misslyckade reparationsförsök har du rätt att häva köpet.

Låt den mannen ägna sig klämkopplingar och avloppsrör.
Det är förmodligen nåt han är mycket duktig på.

Återigen - Janfire eller vilken annan tillverkare som helst har inget som helst ansvar gentemot konsument.
Det har återförsäljaren, därför skall man mycket noga välja vem man köper av.

Hade jag varit du hade jag aldrig mer rekommenderat den där rörmokaren för en pelletsinstallation. Han har ju uppenbarligen ingen koll om han inte lyckas få en Flex att gå.
De är så löjligt enkla och driftsäkra så man börjar undra vad han gjort.

Vad har han gjort själv för att avhjälpa och vad är felet ?

Mvh
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Är återförsäljaren i Haparanda så kan det bli meckigt med å laga grejerna helt enkelt. Är man inte villig att ta den smällen så ska man handla lokalt.
Skumt :?

Ska gå lika bra med vilken ÅF som helst, Så är det då t.ex med bilar o mobiltelefon..

Har 2 ex köpte en Nokia 8310 på nätet (neptunsat) som jag fick problem med mjukvaran o ringde dom ang detta, Trodde naturligt vis att jag skulle måste returnera den men icke de va bara o kolla vilken firma som hade hand om Nokia service i Umeå o lämna in den där.. 30 minuter så va den fixad helt gratis eftersom att det va garanti..

Köpte en ny passat -02 i Skellefteå men en xenon lampa som pajade innan garantin gick ut o då jag ändå skulle till Lycksele till några kompisar lämnade jag in bilen på VAG i Lycksele... Det va inte några problem heller, har även servat bilen både i Ånäset, Skellefteå, Umeå o Lycksele..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar