chp76 skrev:
Jag har köpt brännaren på annan ort så därför tog jag i kontakt med Janfire direkt och inte säljaren.
Så nu då får jag väll ta ner min försäljare på denna reperation då, enkel väg ca 25mil. Dvs 50mil och 8timmar minst.
Och detta kommer ju att debiteras, ja gissa vem? Jo just det JANFIRE.
Ren och skär jävla idioti anser jag från deras sida.
Vad anser ni själva om detta?? Verkar väll vara en trevlig firma att ha och göra med.

Jag förstår din irritation.
Misstolka mig inte men jag förstår Janfire också.
Det hela är tyvärr ganska självklart då svensk konsumentköplag reglerar detta.
Du har köpt en pelletsbrännare av en Firma, du har inte köpt den av Janfire.
Janfire har enligt svensk lag inget som helst ansvar gentemot dig.
Det har däremot firman som sålde den.
Du har nämligen 2 års reklamationsrätt. Garantin på 3 år ett åtagande som inte regleras enligt lag utan är något Janfire själva lämnar.
Att komma överens om reservdelar och eventuell ersättning för eventuella reparationer är en sak mellan den du köpte av och deras leverantör dvs Janfire.
Du har gratis garantireparationer från den du köpte av oavsett vad de tycker om resan. Det är deras problem som de tjänat pengar på, känner de för att sälja kors och tvärs över hela Sverige så är det deras val.
Man ringer inte Nokia Finland OY när 5110:an slocknat i displayen heller.
Den griniga kunden ska Siba ta hand om, det har de fått pengar för.
Firman som sålde den till dig har ca: 20-23 % i rabatt på rek utpris. (dvs 5000 -7000 kr)
Denna summa är till för service och garantireparationer bla.
Det är
inte för att bara skicka en faktura å casha in vinsten.
Om en firma som ligger 25 mil från dig säljer brännaren till någon som bor 25 mil därifrån så är det deras problem att fixa reparationen.
Firman som sålde den hade enkelt kunnat ringa lokale återförsäljaren och låta honom fakturera en timmes arbete på dem då det är deras ansvar.
Jag kan förstå att den distriktsansvarige inte ville pröjsa en annan firma till att göra något som den du köpte av redan fått betalt för via Åf-rabatten.
Exakt samma sak gäller vad du än köper.
Om du köper en Nokia mobiltelefon billigt på Elgiganten i Göteborg så är de inte så sugna på att ta emot den för reparation på Expert i Lerum. Man får så snällt pallra sig ner till Göteborg eller betala Experts extra kostnader för hanteringen.
Jag var vid ett tillfälle kontakt med en firma i Skåne-Blekinge som sålde billiga pelletsbrännare av märket Janfire.
De förklarade klart och tydligt vad som gällde rörande eventuella garantireparationer. Det var mycket ansvarsfullt av den firman, jag köpte därför inte en ny Flex-A på distans.
Det var tråkigt av att din Åf inte förstått att andra åf som har detta som sitt levebröd inte vill åka runt och serva grejer till usel garantireparationstaxa när nån annan håvat in storcash på försäljningen.
När det gäller dyrare produkter som exempelvis bilar så finns det andra system med garantireparationer och att man debiterar enligt tillverkarens flatrates men det är en annan historia.
Dock är en sak samma, man hatar garantijobb för det är så pissigt betalt.
Man tjänar i pengar på reservdelar (ej garantidelar), normal service och nyförsäljningar.
Jag förstår din irritation och tycker absolut inte att du har felat.
Den som felat är den som enligt lag har garantiansvar gentemot dig men hellre ser att någon annan gör det trots att de redan tjänat de pengarna.
Köper du en brännare av vilket fabrikat du än vill ta som exempel så funkar det likadant.
Den som säljer har garantiansvar, ingen annan.
Därför gör de flesta tillverkare inte affärer med privatpersoner oavsett vad det än gäller för vara. Det är återförsäljare som gör affärer med privatpersoner och därmed står för garantin, det är det de får så bra betalt för. .
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.