pissig värme i tankarna!

Här diskuteras allt kring vedeldning
BG
Lärjunge!

Re: haj igen!

Inlägg av BG »

logaritmen skrev:
pyrro skrev:Tjena!

har vart borta ett tag!
men bilder på själva anläggningen har jag tagit under helgen! har säkert missat nånting. men har fått med kopplingar till shunten, till laddomaten samt in o ut ur pannan.

""

Men fortfarande så har jag lite bekymmer,
igår (söndag) så började jag kl 9 på morgonen att sota ur pannan
helt och hållet, gjorde sedan upp en skaplig brasa och väntade c:a 2 timmar. la på mer ved och väntade 2 timmar till, la på mer ved igen .. och väntade..... å tro på fan när ja kommer ner i pannrummet. 43 grader längt upp i tankarna.... c:a 47 på mitten. ja blir tammefan galen av de här. va gör ja för fel??? ... nu är fortfarande själva stigar röret avstängt på laddomaten och det är bytt till en 72 graders givare. men ja får inte upp nån värme i anläggningen... och det har gått över en månad nu. så snart har ja förbrukat 3 m3 ved och har inte kommit upp i närheten av 70 grader. och ja stängde även av en tank igår så att ja minskade volymen att värma med 950 L . så de borde inte vara nå bekymmer. så nu är det tot 1900L att värma. men de blir inget av iaf... ...

nu ska ja ringa rörmockarn o klaga!

tack för svaren bilderna kommer under kvällen då jag glömde kabeln till kameran.

Mvh Dan
Vilke laddomat har du?? Viktigt!!!
Styrs den via rökgaserna eller på termisk väg.(Typ termostat till bilen.)
Eller styrs termostaten via rökgastempgivare som är placerad på eller vid stosen från pannan som styr laddpumpen till acktankarna.
Spekulationer leder ingen till rätt rekomendationer.
Jag vet nog problemet redan nu, men låt experterna göra sina utlåtande
först.

Logaritmen..
Men HALLÅ logaritmen ,,, Du som utger dig för att vara en sån himla STOR självutnämd EXPERT borde väl kunna läsa att han skrev i sitt första inlägg vad det var för laddomat han har...

NI övriga får ursäkta men jag reagerar på sådana uttalanden ,,, har lite svårt för Besservissar....

Får väl se hur mycket påhopp man får för det här ,,, men det skiter jag i ..
""" Ingen är ofelbar""
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
logaritmen
Stor entusiast!

Re: haj igen!

Inlägg av logaritmen »

BG skrev:
logaritmen skrev:
pyrro skrev:Tjena!

har vart borta ett tag!
men bilder på själva anläggningen har jag tagit under helgen! har säkert missat nånting. men har fått med kopplingar till shunten, till laddomaten samt in o ut ur pannan.

""

Men fortfarande så har jag lite bekymmer,
igår (söndag) så började jag kl 9 på morgonen att sota ur pannan
helt och hållet, gjorde sedan upp en skaplig brasa och väntade c:a 2 timmar. la på mer ved och väntade 2 timmar till, la på mer ved igen .. och väntade..... å tro på fan när ja kommer ner i pannrummet. 43 grader längt upp i tankarna.... c:a 47 på mitten. ja blir tammefan galen av de här. va gör ja för fel??? ... nu är fortfarande själva stigar röret avstängt på laddomaten och det är bytt till en 72 graders givare. men ja får inte upp nån värme i anläggningen... och det har gått över en månad nu. så snart har ja förbrukat 3 m3 ved och har inte kommit upp i närheten av 70 grader. och ja stängde även av en tank igår så att ja minskade volymen att värma med 950 L . så de borde inte vara nå bekymmer. så nu är det tot 1900L att värma. men de blir inget av iaf... ...

nu ska ja ringa rörmockarn o klaga!

tack för svaren bilderna kommer under kvällen då jag glömde kabeln till kameran.

Mvh Dan
Vilke laddomat har du?? Viktigt!!!
Styrs den via rökgaserna eller på termisk väg.(Typ termostat till bilen.)
Eller styrs termostaten via rökgastempgivare som är placerad på eller vid stosen från pannan som styr laddpumpen till acktankarna.
Spekulationer leder ingen till rätt rekomendationer.
Jag vet nog problemet redan nu, men låt experterna göra sina utlåtande
först.

Logaritmen..
Men HALLÅ logaritmen ,,, Du som utger dig för att vara en sån himla STOR självutnämd EXPERT borde väl kunna läsa att han skrev i sitt första inlägg vad det var för laddomat han har...

NI övriga får ursäkta men jag reagerar på sådana uttalanden ,,, har lite svårt för Besservissar....

Får väl se hur mycket påhopp man får för det här ,,, men det skiter jag i ..
""" Ingen är ofelbar""
Ta det lungt!
Jag vet att i dom flesta fall placeras termovaren på Arimaxpannan på toppen av pannan av någon konstig anledning har installatören följt Arimaxpannans laddkoppel så är detta fel.
Vi väntar på bilderna så löser sig detta.
Hur det än är så är det ialla fall luft i systemet.

Ha De!
Logaritmen
pyrro
Fröträd
Kontakt:

halloj halloj

Inlägg av pyrro »

hej igen!

har hittat kabeln till kameran idag... inte en aning var ja la den! ..
hur som heltst så har det löst sig med värmen! det var luft i laddomaten och på så sätt fungerar det tydligen inget vidare! ..
men iaf så har jag en fråga till.... hur pass länge bör man elda första gången innan man får upp värmen i alla tankarna 3*950L ?? har eldat i 2 dagar nu och börjar närma sig 70 grader! sen så har jag inte isolerat tankarna ännu! tips på det området? material,teknik, mm ??

Mvh Dan [/img]
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Det finns en formel jag nu sökt som kan hjälpa till.
Har själv 200W förlust med 90PUR isol på en 750 tank, kan tänka mig att du har ganska varmt nu där tankarna står :D
Måste röra sig om många kW.

/Pellfan
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Jomil skrev:
Roli skrev:
André skrev:
Om hela tanken ska höjas 25° (60-85°) motsvarar det ca 52 kWh o då kommer det att ta knappt 4,5 tim utan uttag att värma den..

Hur räknar du då?
Jag trodde att gick åt 1kW att värma 1 m³ vatten 1°.

Det skulle då bli 25*1,8=45 kW med verkningsgrad 80% går det åt 56,25 kW.

Har jag fattat fel (saknar någon koefficient) eller du räknat fel ???

Det går åt 4,17 kJ=1,16 Wh för att värma en liter vatten en grad.
kJ står för kilojoule dvs 1000 joule.

Ovan "klippte" jag från ROLI & André,

Om jag räknar rätt behöver du 168 kW från +20°C till +80°C
Sedan få du ta hänsyn till pannans verkningsgrad.

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

apersson850 skrev:Ja, inte för att vi har sett några bilder, men det är ju inget som ska vara stängt där??
Jag får ju 90°C i tanktoppen, med en 78°C insats i min Laddomat 21.
Bra! Men du skall ha 90 grader i tankens botten utan att pannan kokar inte i toppen.
Logaritmen..
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

korekt fomel E = C M dT
E = Energi i Joule
C = Specifik värmekapacitet
M = massa i kilo
dT = temperaturhöjning i grader

1 Joule = 1 Ws = 1/3600 Wh
1 kg vatten = 1 liter ( så gott som iallafall)
C vatten = 4190 J / K kg

ex De aktuella 2850 liter accvolym höjs med 60 grader

C M dT / 3600 (wh)
4190 * 2850 * 60 / 3600 = 199025 Wh = 200 kWh

Anta då att din panna utvecklar 40 kw så tar det 200/40 = 5 timmar att värma den mängden 60 grader .....

men så länge som tankarna står oissolerade så blir det nog inte mycket kvar i dem...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

BG skrev:korekt fomel E = C M dT
E = Energi i Joule
C = Specifik värmekapacitet
M = massa i kilo
dT = temperaturhöjning i grader

1 Joule = 1 Ws = 1/3600 Wh
1 kg vatten = 1 liter ( så gott som iallafall)
C vatten = 4190 J / K kg

ex De aktuella 2850 liter accvolym höjs med 60 grader

C M dT / 3600 (wh)
4190 * 2850 * 60 / 3600 = 199025 Wh = 200 kWh

Anta då att din panna utvecklar 40 kw så tar det 200/40 = 5 timmar att värma den mängden 60 grader .....

men så länge som tankarna står oissolerade så blir det nog inte mycket kvar i dem...
Det fins enklare sätt att räkna på detta.

Det går 1,16 kw för att värma en kubik vatten en grad.
Alltså 1,16 * 2 kubik vatten =2,32kw sedan * dt .vi vill värma tanken från 20 grader till 80 grader då blir dt 60 grader.

1,16*2=2,32*60=139.2/ pannans effekt ex 30 kw.
1,16*2=2,32*60=139,2/30=4,64 timmar.

Obs man kan inte räkna på dessa vis man måste även ta hänsyn till vatten volymen i pannan samt keramikvikt samt eldstadsvolym och verkningsgrad.Även rörförluster och strålningsförluster.

Jag kan tillägga att 4,2kJ / 3600 sekunder på en timme blir 1,16kw

Logaritmen
pyrro
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

hmm ... ja är bortfintat efter första beräkningen.
men hur som helst så undrar jag det här med isoleringen ?
hur ska ja gå till väga?
nu har jag köpt hem en rackarns massa isolering både på rull 70mm och på skiva 95 mm ... vilket sätt blir bäst att isolera på ? då tankarna står helt utan isolering idag så eldas det väldigt mycke för kråkorna!
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

pyrro skrev:hmm ... ja är bortfintat efter första beräkningen.
hur ska ja gå till väga?
nu har jag köpt hem en rackarns massa isolering både på rull 70mm och på skiva 95 mm ... vilket sätt blir bäst att isolera på ? då tankarna står helt utan isolering idag så eldas det väldigt mycke för kråkorna!
Vid mineraullsisolering av ackumulator tankar finns det en lathund som säger att: Isoleringen skall vara dubbelt så tjock i cm som tanken är i hundratals liter.
Ex. Tanken är 1800 liter då bör isoleringen vara 36 cm.
Ex2 Tanken är 2000 liter då blir isoleringen 40 cm.
Obs! Detta är en beprövad variant håller du dig inom detta kommer du att lyckas.Isolerar du toppen på tanken mera än detta kommer du att få ännu bättre komfort.
Största värme förlusterna har man i acktankens topp.

Mvh.Logaritmen
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Logaritmen, det är klart att det ska bli varmt i bottnen på tankarna också, men försök få det du, utan att det blir varmt i toppen först!

Sen, om du ska lära ut de matematiska sambanden för hur man räknar ut hur mycket energi det går åt för att värma vatten, vore det bättre om du använder rätt enheter. Annars blir det ju bara ännu obegripligare, för den som inte redan vet.

Det går exempelvis inte alls åt 1,16 kw för att värma 1000 liter vatten 1°C. Det går åt 1,16 kWh, vilket är något helt annat.
Samma gäller för det mesta av det du skrev.

Ska man utbilda ska det vara rätt, annars är det bättre att låta bli.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

apersson850 skrev:Logaritmen, det är klart att det ska bli varmt i bottnen på tankarna också, men försök få det du, utan att det blir varmt i toppen först!

Sen, om du ska lära ut de matematiska sambanden för hur man räknar ut hur mycket energi det går åt för att värma vatten, vore det bättre om du använder rätt enheter. Annars blir det ju bara ännu obegripligare, för den som inte redan vet.

Det går exempelvis inte alls åt 1,16 kw för att värma 1000 liter vatten 1°C. Det går åt 1,16 kWh, vilket är något helt annat.
Samma gäller för det mesta av det du skrev.

Ska man utbilda ska det vara rätt, annars är det bättre att låta bli.
Senast redigerad av logaritmen den sön 19 nov, 2006 22:34, redigerad totalt 2 gång.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

pyrro skrev:hmm ... ja är bortfintat efter första beräkningen.
hur ska ja gå till väga?
Svårt att säga exakt när man inte vet riktigt hur det ser ut hos dig ...
men om jag hade haft den sortens isolering du beskriver så hade jag nog börjat med att sätta två tre lager med rullisoleringen på sidorna på tankarna 90 mm över tanken .... se till att skarvarna inte hamnar mirr för varandra på isoleringen,,,
och sedan så hade jag nog stikat upp vinklar av brädor i tänkta hörn runt tanken, hela vägen nerifrån och upp ... fyllt utrymmet så noga jag kunnat med tillskurna skivor .. och till slut skruvat upp gipsskivor för att det hela ska se fint och slätt ut....

hörnen med brädorna stätter man ut så mycket som man vill ha slutlig isoleringstjocklek...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
pyrro
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

ok kalas!

då ka ja ner i morrnkväll och försöka få nån ordning på eländet!
ja ska skickaupp nå bilder bara ja hittar kabeln...

bugar och bockar för hjälpen ! ovärdeligt !
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

pyrro skrev:ok kalas!

bugar och bockar för hjälpen ! ovärdeligt !
Inte då .... ge mig bara adressen så skickar jag en faktura :D :wink: :lol:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar