bulkrör

Skriv svar
keru
Ungskog

bulkrör

Inlägg av keru »

Hej alla pelletsvänner!
:?:
Fins det något rekomenderat mått mellan tak och röret.
Självblev det 75 mm mellan tak och rör är det för litet?
Kommer pelletsen att slå i taket och bli spån?

mvh/ker
Perifal solo plus 40 kw vedeldning nu mera pellets.
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
Mafa skruv 90 på 4,5m inklusive föråd
Stara min panna med pellets 070109
350 kvm i tre plan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det beror nog lite på hur ditt tak ser ut eller rättare sagt vilket material det består av.

Är det jämnt och slätt så är det nog inga problem. Skulle det vara ett "grovt" betongtak så går det ju alltid att montera upp en masonitskiva med den glatta ytan mot "pelletssprutet" så skall det också fungera.

Är bara taket glatt och slätt så blir nog slitaget mindre än i inblåsningsröret/slangen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
keru
Ungskog

Inlägg av keru »

Roli skrev:Det beror nog lite på hur ditt tak ser ut eller rättare sagt vilket material det består av.

Är det jämnt och slätt så är det nog inga problem. Skulle det vara ett "grovt" betongtak så går det ju alltid att montera upp en masonitskiva med den glatta ytan mot "pelletssprutet" så skall det också fungera.

Är bara taket glatt och slätt så blir nog slitaget mindre än i inblåsningsröret/slangen.
Tack för infot. Jag har plyfaskivor i taket. Man kanske skulle måla dom så dom blir glattare.

mvh/keru
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
350 kvm i tre plan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

keru skrev:Tack för infot. Jag har plyfaskivor i taket. Man kanske skulle måla dom så dom blir glattare.

mvh/keru
Plywood är nog en bra skiva. Se bara till så att skarvarna är "släta", framför allt i blåsriktningen, så att inget kan fastna där.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
keru
Ungskog

Inlägg av keru »

Roli skrev:
keru skrev:Tack för infot. Jag har plyfaskivor i taket. Man kanske skulle måla dom så dom blir glattare.

mvh/keru
Plywood är nog en bra skiva. Se bara till så att skarvarna är "släta", framför allt i blåsriktningen, så att inget kan fastna där.
Tack för svaret då är det bara att bygga vidare på förådet.
Det blir cirka 9,5 kubik.
Så nu är det nära att starta upp anläggningen.
Då kan man ju stänga denna tråd.

mvh/keru
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
350 kvm i tre plan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

keru skrev:
Roli skrev:

mvh/keru
Tack för svaret då är det bara att bygga vidare på förådet.
Det blir cirka 9,5 kubik.
Så nu är det nära att starta upp anläggningen.
Då kan man ju stänga denna tråd.

mvh/keru
Skulle det visa sig att skivan eller pelletsen slits så går det ju alltid att montera en hårdträfiberskiva, typ masonite, i efterhand.
Moderator
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det torde gå att montera en plåt ovanför rännan
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar