Har någon monterat en CTC bio själv?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Erik
Energiprofet!

Har någon monterat en CTC bio själv?

Inlägg av Erik »

Har någon monterat en CTC bio själv i befintlig panna med CTC montagesats och fått det att fungera med de med skickade delarna?

Jag undrar, för vid det här laget är jag djävligt less.

Första felet jag upptäkte var att hälften av kontakterna till givarna inte inte gick igenom en vanlig kabelförskruvning och det hade gått lika bra med den mindre typen på alla kablar.
Lösningen fick bli att plocka bort förskruvningarna och slå knut på kablaget som den värsta amatör.

Fel nummer två; de skickade med fyra brickor och tre M8 till gejderfästet. Gissa hur många det ska vara. :x

Fel nummer tre; de skickade med två M8 skarvmuttrar som jag inte fattar var de ska sitta, och som inte nämns i instruktionsboken. :?

Fel nummer fyra; de skickade med ett fäste som jag inte vet var det ska sitta eller användas till. Det nämns inte heller i instruktionsboken. :?
Är det möjligen någon som vet vad en platta med två skruvhål och ett på svetsat 3 dm långt rör ska sitta. :)

Kanske skickade de med det här som kompensation för den saknade bulten. :D

Fel nummer fem; "montageplåten passar till de flesta pannor" mer korrekt är att den är så smal så att de pannor den passar till är lätt räknade. Med tanke på att den kostar 1300 på rinkaby så borde de ha råd att göra den 5 cm bredare.

Lösningen fick bli egen tillverkade STORA brickor för att pressa fast den mot pannan. Och att fila ur 5 mm så den gick in mellan pannlucksbultarna.
För att hålla uppe vikten monterade jag vanliga byggvinklar på insidan som vilar mot pannan via brickor, och är fästa med gejderfästets bultar (mina egna längre). Gejderfästet sitter numera på "pinnbultar". 8)

Fel nummer sex; aldrig i helvete att det går att montera fästhantagen för brännaren på det sätt som CTC har tänkt med de med levererade bultarna, eftersom de är 10 mm förkorta. :roll:
Nu har jag fäst det på mitt eget sätt och fått det att fungera.

En sak kan jag säker säga; CTC har DJÄVLARIMIG ALDRIG monterat sin brännare i en annan panna än sin egen.

Jag ser med fasa fram emot när jag ska koppla in den här brännaren i ett väggutag. :shock:
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Fick du med svensk stickpropp ? :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

micke_932 skrev:
Fick du med svensk stickpropp ?
Jo CTC skickade med en svensk stickpropp, men rinkabyrör skilde inte på olika skruvar i den katalogen jag beställde ifrån. Så den skruven HAR stickpropp, men skulle haft apparatkontakt. :?
(Nu mera skiljer RR på skruvar till olika brännare, och säljer följdaktligen CTC-brännare men inte skruv, (inte utan RSK nr i alla fall)). :wink:

Ytterligare brister; rökgastemp. ska sitta i ett dykrör, vilket inte skickas med. Ett färdigt dykrör kostar ca 100 kr ut mot kund som styck vara, att ha en installatör till att kapa och kona ett kopparrör är knappast billigare.

Undersidan av brännaren är saltskadad!! :shock:
Det råder absolut ingen tvekan om att plåten varit utsatt för ett ordentligt saltstänk, men kartongen är oskadd. Så speditören har skött sig trotts att det kom med "Alltid Sent/saknat/skadat Gods" som inte heter så numera.
Tvärt om så var de riktigt trevliga och noggranna de här gångerna.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Har någon monterat en CTC bio själv?

Inlägg av Stugsittaren »

Erik skrev:Fel nummer tre; de skickade med två M8 skarvmuttrar som jag inte fattar var de ska sitta, och som inte nämns i instruktionsboken. :?
...
Fel nummer sex; aldrig i helvete att det går att montera fästhantagen för brännaren på det sätt som CTC har tänkt med de med levererade bultarna, eftersom de är 10 mm förkorta.
Kan skarvmuttrarna användas till fästhantagen? (säger en som aldrig sett en CTC Bio i verkligheten). :?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Stugsittaren skrev:
Kan skarvmuttrarna användas till fästhantagen? (säger en som aldrig sett en CTC Bio i verkligheten).
Aldrig sett i verkligheten?
Det är väl den brännaren som sitter i ecoflexen?

Det är samma konstruktion som på ecoflexen, bara att de sitter i plåten i ställlet.
Jag var t.o.m och tittade på en ecoflex, för att vara säker på att det inte var jag som var dum i huvudet.

Så jag monterade ungefär som på pannan. Det fungerar inte helt bra nu, men jag ska fixa längre bultar när jag får tid, lust och ork samtidigt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Erik skrev:Stugsittaren skrev:
Kan skarvmuttrarna användas till fästhantagen? (säger en som aldrig sett en CTC Bio i verkligheten).
Aldrig sett i verkligheten?
Det är väl den brännaren som sitter i ecoflexen?

Jo den har jag ju sett :) (Liksom alla Thermia/Ariterm-ägare.) Jag tänkte mer på hur infästningen ser ut och vilka delar som följer med till den lösa brännaren.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Köper man bara brännaren så får man just bara den lösa brännaren (med styrelektroniken på brännaren (lagom placerad för att man ska mosa displayen när man jobbar med brännaren.))

Köper man med monteringssatsen blir det som om du skar loss brännaren från ecoflexen med skärbrännare.
nino
Gallringsobjekt

montering

Inlägg av nino »

Hej jag monteradé min CTC bio själv det krävdes dock ett samtal till CTC...

Fel fyra: Det är ett lyft handtag som ska monteras under brännaren och ska sticka ut bakåt

Fel tre: När jag frågade om dessa skruvar så fick jag till: jasså de som alltid blir över... :)

Fel fem: Jag svetsade fast min plåt i den bef. luckan fick skära lite med skärbrännare för att det skulle bli bra

Fel sex: jag använde iaf de medföljande bultarna monterade det dock inte enligt CTC (fick en beskrivning faxad)

Annars tycker jag att den funkat bra

Vad tycker ni andra som har CTC bio??

Mvh Nicklas
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Nino skrev:
Fel fyra: Det är ett lyft handtag som ska monteras under brännaren och ska sticka ut bakåt
Nu har jag tittat på brännaren och fattar fortfarande inte var det ska sitta och hur.
Tror du att du kan lägga ut en bild?

Efter att ha justerat backspärren så har brännaren gått bra.
Helt klart en brännare jag vågar rekomendera, men lite bättre monteringsanvisningar och en komplett instruktionsbok som beskriver alla dolda funktioner osv.
nino
Gallringsobjekt

Handtag

Inlägg av nino »

Hej
Har inte monterat handtaget själv men jag fotade iaf...

Vet inte om man kan använda det tillsammans med gejdern...

Bild

Muttrarna till höger ska lossas och sedan ska handtaget dit och muttrarna tillbaka

Pratade med CTC och fick reda på att det finns ett extra kort för alarm till mobil fick dock inget pris

Jag har ställt upp brännaren på 20KW men panntempen kommer inte upp i mer än 60-65grader nu när det var runt -20, värmer ca 300m2 i 3 plan i ett gammalt/dåligt isolerat hus. Har en gammal Eryl dubbelpanna, ska kanske inte komma upp i mer?

Mvh
Nicklas
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

nino

Har du fått brännaren justerad i 20 kW med rökgasanalys el kör du bara med fabriksinställningarna??
Om det inte är justerad så kan du tappa några % i effekt men är huset riktigt energikrävande så kan det bli på gränsen att den klarar att hålla full temp.

Du har ju inte heller lika bra verkningsgrad som i en ny pelletspanna, Med 20 kW (90% matning) har du en inmatad effekt på 20 kW sen beror det på vilken verkningsgrad du har vad du får ut..
Med 90% verkningsgrad har du 18 kW som kommer huset tillgodo.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nino
Gallringsobjekt

Inlägg av nino »

Hej

Jag kör med fabriksinst.

Var upp på vinden igår och kikade och såg att det var ca 10cm spån som isolering...
Det kommer en och tittar som håller på med sprutisolering, ska nog dra på ca 35cm det bör väl löna sig på ett par tre år eller? kostnad 8-10tusen ca.

Ska även byta fasad till våren och isolera med 70mm.

Om jag stänger till spjället som sitter i röret som går in i murstocken så får jag upp rökgastemp till ca 140grader höjer det panntempen nått?

Mvh
Nicklas
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Men vad fanken ska man göra om det inte finns plats, jag har 15cm mellan innertaket och yttertaket, och där är det fullt med sågespån.

15cm är ju inte mycket att komma med om man ska isolera, men om jag sänker innertaket mera så blir ovanvåningen i praktiken oanvändbar.

Man kan givetvis byta sågespånen mot något annat, frågan är om det är lönt med så lite utrymme.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

nino skrev:Hej

Jag kör med fabriksinst.

Om jag stänger till spjället som sitter i röret som går in i murstocken så får jag upp rökgastemp till ca 140grader höjer det panntempen nått?

Mvh
Nicklas
Ok då kanske det skulle varit ide o få brännaren justerad med rökgasanalys.. Ser det bra ut annars, Sotar inte el att förbränningsrummet blir vitt??

Sotar den går den fet o blir pannväggarns vita är det för mycket luft..

Hmmm spjäl i murstocken, Är det en sotlucka el motdragslucka??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nino
Gallringsobjekt

Inlägg av nino »

I röret mellan pannan och muren sitter det en lucka fäst med 2 st vingmuttrar innan för där sitter det ett spjäll som är justerbart från utsidan

MUR
-------------------------- Panna

------0-------
spjäll
---------------------------
lucka

Sotluckan sitter i ett annat rum.
Luckan är alltså stängd hela tiden (tät)
Spjället är som på bilden helt öppet nu, när det var nästan stängt så gick rökgas tempen upp 10grader på en timme ,tempgivaren sitter före spjället.

Nicklas
Skriv svar