Flyttade ut min innegivare i ett angränsande rum till garaget i söndags.Ställde in den på 18 grader. Fungerar kanon.
CBJ shuntar ut exakt 18 grader i detta rum. 15 grader i garaget. Inne har jag ställt alla termostater på 2 och har en konstant innetemperatur på 20,5 grader. Testet föll väl ut tycker jag.
Tycker inte heller att pelletsförbrukningen ökat något närmvärt.
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
Kul att höra .
Jag ska prova att ha min innegivare i källaren sedan när tempen är mer stabil under nolla. Det är ju så rått kring nollan så jag kör som jag gjort tidigare, dvs med utegivaren .
/Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
Jag har Danfoss shuntstyrning hemma och dom skulle ha 600 spänn eller nått för sin givare. Men i databladet stod det att den var av typen PT-1000 och efter lite sökande så hittade jag denna för 135 spänn. Funkar kanon:
Ozcar skrev:Jag har Danfoss shuntstyrning hemma och dom skulle ha 600 spänn eller nått för sin givare. Men i databladet stod det att den var av typen PT-1000 och efter lite sökande så hittade jag denna för 135 spänn. Funkar kanon:
Jag har inte tänkt så mycket på nogrannheten med denna lösning. Den skall vara 1000 ohm vid 0 grader och sen har jag för mig att det var 3,9 ohm skillnad per grad. Min gamla utomhusgivare gick sönder och då ersatte jag med en sån här och när man mätte motståndet med multimetern så stämde det med hur många grader det var ute.