Pellets halkar efter?

PerJ
Frö

Inlägg av PerJ »

Energimyndigheten har mätt på ett antal värmepumpsinstallationer. En bra fungerande värmepumpsanläggning har i praktiken en årsvärmefaktor inklusive pumpar och spets på ca 3,0.

Normalt så anges värmefaktorn på värmepumparna exklusive tex köldbärarpump, den drar i praktiken ca 10% av vad kompressorn gör, dvs COP sjunker med 10% bara pga den anlednigen...

Se rapport:

http://www.stem.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_ ... uhärad.pdf

PerJ
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
På min gata är vi tre pelletseldare och femtontalet bergvärme + några som jag inte vet vad de har, men jag har aldrig sett nån pelletshantering i alla fall.

Mvh
Varför tog inte du bergvärme då????
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag har nämnt det då du och jag diskuterat ämnet i två tidigare trådar.

Går ej att borra mer än 100 meter här och det räcker ej till husets energibehov som är det dubbla.
Två hål får ej plats på tomten pga husets placering och tomtens storlek samt grannars närliggande hål. Markslinga går ej det heller pga tomtens utformning och markmaterial. (sand och grus och sprängsten)

Således kvarstår pellets olja och el.
Pellets är det mest ekonomiska av dessa tre. Därför valde jag det.

Luft/vatten ger inte lika hög besparing då det för mitt höga behov skulle kräva två pumpar med hög investeringskostnad eller mycket spetsel till enbart en pump.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Går ej att borra mer än 100 meter här
Mvh
Varför inte??

Vad jag hört så beror det bara på vad det är för borrutrustning hur långt man ska kunna borra... Enligt vp folket ska en bra borr klara 200 meter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

fysiska lagar - grundvattenflöde kontra tryck i kompressorn.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

elvis skrev:
Bassman skrev: Jag vet att jag kommer betala 1950kr / pall småsäck (ca 2,34kr/kg) tom 2008-06-30. Och jag räknade faktiskt ut mitt elpris på den nyanlända elräkningen häromdan o jag betalar 131,5 öre per kWh inkl skatt o moms...
Hej, det var ett högt elpris du har.
Har du räknat med årsavgiften då ?
Nope har inte räknat med abonnemang eller "grundpris", däremot allt annat. DVS:

• El: 59,50 öre / kWh
    Elcertifikatsavgift: 2,64 öre / kWh
    Överföring: 16,96 öre / kWh
    Energiskatt: 26,10 öre / kWh
    O slutligen 25% MOMS på hela härligheten.

Summa: 131,5 öre / kWh.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Tråkigt elpris du har.
Det är åtminstone 16 öre högre än vad det behöver vara.
Orkar man så kan man byta till bättre priser.
Funderar man på VP så är det ide att sondera terrängen och se vilka priser man kan få när man gör sin kalkyl.

Kan tipsa om detta för alla pelletseldare.
Vi förbrukar generellt inte så mycket el så för oss är årsavgiften en betydande post av elpriset.
Detta bolag har ingen årsavgift så priset blir vad det står.

https://www.storumanenergi.se/avtal_onl ... ?pageId=12

3-årsavtal med 94,44 öre eller 86,94 beroende på om man har normal eller reducerad elskatt. Norlandslänen har reducerad.

Överföringavgift tillkommer givetvis från nätbolaget och det priset kan man inte göra så mycket åt tyvärr.

Mvh
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

elvis skrev:
Nej, 13 öre tillkommer i min kommun så totalpriset blir 108 öre.
Årsavgift bör man inte inte räkna med så länge man har el till annat.
Den blir i vissa fall 5-10 öre per kwh beroende på hur mycket den kostar och hur mycket man förbrukar.

Så 108 är ett rättare pris att lägga in där.

Mvh
Njae... borde inte ditt "rättare" pris vara 109,1 öre/kWh eller ????

Din nätleverantör är väl Alingsås energi ?? Och dom vill ha 14.1 öre/kWh inkl moms för att leverera ström till dig.....

Själv har jag 92,2 öre/kWh så det finns ju lägre priser också :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Roli skrev:
Njae... borde inte ditt "rättare" pris vara 109,1 öre/kWh eller ????

Din nätleverantör är väl Alingsås energi ?? Och dom vill ha 14.1 öre/kWh inkl moms för att leverera ström till dig.....

Själv har jag 92,2 öre/kWh så det finns ju lägre priser också :wink:
Visst Roli vi lägger till 1,1 öre i överföringsavgift......

Mindes att det var i det området men missade elpriset med 1,1 öre och därmed en hel procent enhet. Ber givetvis om ursäkt om jag vilselett någon till att fatta ett felaktigt beslut med anledning av dessa 44 kronor per år det blir med min förbrukning på 4000 kwh.
(eller hela 150 - 180 kr om jag haft VP)

Om vi ska vara superpetiga så kan vi dessutom lägga till pelletsbrännarens elförbrukning som är nån hundralapp om året.
Den och brandskyddskontrollen hade Såbi glömt i sin kalkyl.

Det finns säkert bolag med lägre elpris, det var ett tips från min sida. Har du något ännu bättre så finns det säkert forumdeltagare som uppskattar tipset du har om du vill dela med dig.

Mvh
Skriv svar