Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

André skrev:
PerS skrev:
André skrev: För att få bra cop krävs lågtempsystem i kåken (helst under 40°) sen att köldbäraren inte är under 0°

En pump ger sitt cop på t.ex 4,9 (inmatad kontra uteffekt) vid 0° in i pumpen o 35° ut ur pumpen till radiatorerna, Tar man siffrorna 0° in o 50° ut ger den pumpen ett cop på 3..

Över 50° så tappar pumpen snabbt i effektivitet o lika så om kb blir under 0° så med riktigt stort vv behov så får man ett dåligt årscop då elpatronen måste gå mycket..


Hej!

Du får ursäkta mej om jag missförstått något men jag kan inte se vad ditt svar har mitt inlägg att göra. Min avsikt med mitt första inlägg var att förklara varför borrhålet belastas hårdare med bättre COP.

Per
Därför att du får det att låta att det bara är att ta den pump med högst cop så har du de siffrorna sen vilket är helt fel.. För då borde väl alla skaffa en nibe 1230-10 så skulle man få ett årscop på 5,03
Hej!

Jag tror att vi sitter och skriver om lite olika saker! Jag vet mycket väl att värmepumpar i reklamen har COP som gäller vid speciella förhållanden (ofta 35/0) och att COP utslaget över hela året blir sämre. Men jag har i mina inlägg överhuvudtaget inte avsett att göra några bedömningar av var som är rimligt i fråga om COP och vilken pump man ska välja utan från början skrev jag för att belysa varför en pump med bättre COP belastar hålet hårdare. Om man tar en fiktiv värmepump som verkligen har ett COP på 2,0 följer det av definitionen att man får ut 2 ggr så mycket nyttig energi i form av värme som man får uppoffra i form av drivel. Om man tar en exakt lika fiktiv värmepump med COP på 4 följer det av samma definition att man får ut 4 ggr mer energi än vad man stoppar in. Om man i båda fallen måste ta ut lika mycket värme måste man alltså med COP4-pumpen hämta större andel av värmen från borrhållet!

Per
Knutknop
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 16:04
Ort: Kalmar

Inlägg av Knutknop »

Ska precis bygga ett nytt hus. Hustillverkaren erbjuder endast frånluftsvärmepump. Jag gillar det inte men får bita i det sura. Mest på grund av att om jag väljer bort pumpen får jag mindre än 50% av pumpens värde avräknat på huspriset. Tillverkaren bestämmer i praktiken att jag ska ha en FLVP. :(

Vi får se vad som händer i framtiden. Blir kanske ett pannrum i garaget.

Det beror troligen mycket på elpriset/pelletspriset/vedpriset i framtiden. Man måste ju se en viss lönsamhet i ett byte.

/Knut
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vi valde pellets när vi byggde nytt -97 till -98. Men huset ritade och designade vi själva, inga husfabrikanter inblandade.......

När vi valde uppvärmningssystem så ville vi vara så eloberoende som det någonsin var möjligt eftersom det känns som om elpriserna kommer att fortsätta att stiga.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Knutknop skrev:Ska precis bygga ett nytt hus. Hustillverkaren erbjuder endast frånluftsvärmepump. Jag gillar det inte men får bita i det sura. Mest på grund av att om jag väljer bort pumpen får jag mindre än 50% av pumpens värde avräknat på huspriset. Tillverkaren bestämmer i praktiken att jag ska ha en FLVP. :(

Vi får se vad som händer i framtiden. Blir kanske ett pannrum i garaget.

Det beror troligen mycket på elpriset/pelletspriset/vedpriset i framtiden. Man måste ju se en viss lönsamhet i ett byte.

/Knut
Vid nybygge så se till först o främst att huset är ordentligt isolerat typ villavarm som har 34 cm isolering i vägg o 50 cm i tak.. Finns några tillverkare som faktiskt börjat sattsa på energi snåla hus som ligger under 50W/m2 för värme o vv..
http://www.villavarm.com/docs/content/ettan.shtml
http://www.byggahus.se/bygga/energieffektiva_hus.htm
Pasta på byggahusforumet ska bygga en 160 m2 sutteränghus som enligt beräkningarna ska klara sej på 7000 kWh/år varav solfångarna han hoppas få ut 3000 kWh/år o resterande 4000 kWh/år ska vattenmantlade kaminen/elpatronen stå för.. :wink:

En flvp ger bara 2 kW så allt över detta står elpatronen för.. Hur många hus klarar sej på 2 kW för värme o vv?? :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag tycker att man ska kunna kräva av hustillverkare att det finns en vettig uppvärmning i ett nytt hus :evil:
helst med tanke på vad ett nytt hus kostar idag så måste man väl kunna kräva en låg driftskostnad samt god komfort :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

André skrev:
PerS skrev:
André skrev: För att få bra cop krävs lågtempsystem i kåken (helst under 40°) sen att köldbäraren inte är under 0°

En pump ger sitt cop på t.ex 4,9 (inmatad kontra uteffekt) vid 0° in i pumpen o 35° ut ur pumpen till radiatorerna, Tar man siffrorna 0° in o 50° ut ger den pumpen ett cop på 3..

Över 50° så tappar pumpen snabbt i effektivitet o lika så om kb blir under 0° så med riktigt stort vv behov så får man ett dåligt årscop då elpatronen måste gå mycket..


Hej!

Du får ursäkta mej om jag missförstått något men jag kan inte se vad ditt svar har mitt inlägg att göra. Min avsikt med mitt första inlägg var att förklara varför borrhålet belastas hårdare med bättre COP.

Per
Därför att du får det att låta att det bara är att ta den pump med högst cop så har du de siffrorna sen vilket är helt fel.. För då borde väl alla skaffa en nibe 1230-10 så skulle man få ett årscop på 5,03
Hej igen!

Återigen, det var bara ett exempel för att förklara för Shakespeare varför hålet belastas hårdare med bättre COP. Det gjorde jag genom att jämföra två fiktiva VP med COP på 2 resp 4, inte två VP som enligt reklamen har COP på 2 resp 4. Jag vet mycket väl att det COP som redovisas i reklamen bara gäller vid speciella förhållanden och att COP vid ett visst specifikt fall skiljer sig från COP utsmetat över hela året, men det var liksom inte detta mitt skrivande i denna tråd handlade om från början.

Per
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Därför att du får det att låta att det bara är att ta den pump med högst cop så har du de siffrorna sen vilket är helt fel.. För då borde väl alla skaffa en nibe 1230-10 så skulle man få ett årscop på 5,03
Jag tror de flesta förstår att PerS inte pratar om verkliga årscop på dagens pumpar. Menar du André att det finns någonting som emotsäger att man i framtiden skulle kunna byta till en pump med ett årscop på 4?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
André skrev: Därför att du får det att låta att det bara är att ta den pump med högst cop så har du de siffrorna sen vilket är helt fel.. För då borde väl alla skaffa en nibe 1230-10 så skulle man få ett årscop på 5,03
Jag tror de flesta förstår att PerS inte pratar om verkliga årscop på dagens pumpar. Menar du André att det finns någonting som emotsäger att man i framtiden skulle kunna byta till en pump med ett årscop på 4?
Jag tror tvärt om att folk inte alls fattar nåt om cop/vp då man läser om folk/pratar med folk som säger att dom har vp men i själva verket är det en flvp med en effekt på 2 kW o det tror som ska räcka till i ett hus på 200m2.. Folk vet betydligt mindre än man tror.. :roll:

Va på älgfest för ett år sedan på folketshus (ska på samma fest till helgen :D ) där det va installerad en jordvp i o det blev samling vid pumpen kan man säga.. :lol:
Fy satan va billigt det skulle bli nu sa gubbarna o stod med instruktionsboken i hand, Cop 4,7 hade den.. När jag sa att det kommer ni inte att få blev det liv på gubbarna, Dom ifrågasatte hur jag kunde påstå att det inte skulle bli de när det klart o tydligt stod så.. Jo vid 0/35° då är det cop 4,7 men vid 0/50 cop 3,3..
Framledningstempen låg då på 43° o det va -5° ute o 130-140 personer i lokalen + dansband med massa belysning i 4 tim så vad tror ni copet blir utan folk o när utetempen är -15° el -25° sa jag.. Då blev de helt tyst o rörkrökarn som installerat gick direkt..
Vem tror ni jag stötte på senare o fick en utskälning av o funderade vad jag höll på med? jo rörkrökaren..

Årscopet är marginelt bättre idag mot för t.ex 20 år sedan o det som gjort de är att pumparna kör med flytandekondensering nu mot fast tidigare.. Nu kommer även varvtalsstyrda pumpar vilket gör årskopet marginelt bättre men inget som gör att man automatiskt får ett årscop på 4..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Agamemnonn
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 16:43

Inlägg av Agamemnonn »

Måste bara göra ett inlägg i debatten:

Värmepumps giganterna vill så gärna sälja sina pumpar
och skryter med hur billigt det är..

Gjorde faktiskt för skojs skull en "kalkyl" på Thermias
hemsida, man fick fylla i standard forumläret om nuvarande förbrukning etc.
Provade lite olika varianter för att se hur det skilljer mot vattenburen el/olja
Man sparade tuuuusen lappar och åter tusenlappar!

MEN

Skulle ändra elpriset som var satt på politiskt korrekta 100öre kwh
men det gick inte!!! Hur kan en kund få se vad en fin-fin
vpump kostar om priset går upp med 50öre eller 100öre?
Det gick ju utmärkt att ända olja och direktverkande el till enorma förbrukningar.. :roll:


Kolla själva på Thermias sida
Västragötaland, 160m2 boyta med 65m2 bi, vattenburet system med olja/el från -94
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

Näst intill skandal. Det går inte få högre än 100 öre/kwh. Fick frågan om jag verkligen har ställt in rätt? OK AVBRYT. och då suddades 140 öre/kwh till 100 öre/kwh...

skandal
Agamemnonn
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 16:43

Inlägg av Agamemnonn »

Nästan så Janne Josefsson eller soptunne Jerker få ta sig en titt :lol:
Västragötaland, 160m2 boyta med 65m2 bi, vattenburet system med olja/el från -94
Skriv svar