Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Pellets VS Bergvärme

Inlägg av Andreas Hansson »

I dag Tis kommer Martin Timell :lol: jämföra bergvärme och pellets.
KL 20.00 på fyran. Kan bli kul
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Ska bli mycket intressant att se vad han kommer fram till... ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej ..
vad tror ni ?

jag gissar på att pelletsen vinner,i mitt tycke helt fel

bergvärme e billigare i drift,mindre service mindre jobb

min chef på stod att det finns en avhandlig om skogsråvara
det va visst flera x mer lönsamt att koka papper av råvaran än å göra
pellets av massa veden..

det va grymt mycket mer värt som papper än som pellets
felet e väl att det inte är riktigt politiskt korekt å berätta det...förnyelsebara bränslen e ju poppis just nu
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Kolla på Såbis hemsida hur mycket de kalkylerar på att man sparar med pellets kontra bergvärme. Hela 5% billigare att köra med pellets !

Och Såbi är väl inte direkt opartiska i sin kalkyl heller......
Värt att notera är att de räknat med COP 2,5 på pumpen enligt energimyndighetens anvisning. Elpriset de räknat med är absurda 130 öre per kwh. :shock:
Jag ger 95 öre plus 13 öre i nätavgift-överföringskostnad. Thats it ! Borås elhandel, alla kan teckna femårsavtal.
Abbonemangskostnaden kan man inte räkna in för det behöver ju pelletspannan också.

Pelletspannan har de räknat med hela 85% procent i årsverkningsgrad, det får anses vara högt.
Priset de räknat med där verkar vara deras bulkpris. Vid pallpellets i pelletsKamin så är pelletsen 15 % dyrare !


Fantastiskt bra betalt ( INTE!) för att ha skötsel av panna hängandes över sig och sotaren springandes, samt damm i förrådsrummet, sot i pannrummet vid sotning och allt annat meck med pelletsen.
Pelletspannans pris med installation är 80 000 kr och bergvärmen 120 000.

Pelletsen lär inte ha det lätt i framtiden med dagens bränslepriser och dess stadiga ökning..... (elpriset kan låsas i fem år för 95 öre/ Kwh)

Nån som vågar gissa när pellets enligt till och med Såbi blir dyrare än bergvärme ? De 5 procenten går nog fort med takten på prisökningarna....

http://www.neova.se/index.php?id=191
Senast redigerad av elvis den tis 24 okt, 2006 21:22, redigerad totalt 3 gång.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej ..
joo allt går ju sno på rätt sätt om man vill =)
att räkna ett cop på 2,5 e ju skratt retande lågt ,det cop värdet har ju nästan en luft luft pump räknat över ett år

en normal bergvärme bör ligga på ca 4 i cop värde över året
det e ju nästan 50% bättre än 2
såg att dom börjat köra inverterstyrda berg/jordvärme pumpar nu
skulle va skoj å se vad dom fixar för copvärden


har en bekant som kastade ut pelletsanläggningen å monterade in bergvärme å han låter nöjd..
orsaken va att brännaren krånglade tjyvstannade ofta+ att pelletsen
inte låg direkt stilla i pris
dessutom så skiftade kvaliten rätt friskt,det med följde ju at det i bland gick betydligt mer pellets än normalt...



fattar inte varför en bergvärme pump ska måsta kosta 180 000 kr i installation...som på tv
kompisen betalade 55 000 för borrhålet,trots att han hadde 15-20 m jordborrnig..
skälva pumpen är ju inte mycke dyrare än en bra vedpanna dvs 40 000kr
som jag ser det så bör det va fullt möjligt att få kittet för runt 110 000
monterat å klart
monteringen av pumpen e ju inte direkt svår/krånglig
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det måste vara svårt att säga något generellt. I mitt fall har jag så låg förbrukning (15 000kwh) att det skulle vara svårt att få tillbaka pengarna på en berg- eller jordvärmepump. Inte ens försäljarna tyckte det var lämpligt för mitt hus. Om tom säljarna säger så bör det stämma. :shock: :D
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Mina föräldrar har ett hyreshus precis som jag.
De betalade 120 000 för två hål på 110m st och en pump på 9kw vill jag minnas. Detta var 11 månader sedan i Alingsås 4,5 mil från Göteborg.
Det finns ingen anledningen till att anlita en storstadsfirma som täljer guld med smörkniv.

Förbrukningen sjönk till ca 20 000 kwh mot de tidigare 50 000 kwh.
Gammalt 40-tals hus som inte är ett dugg optimerat då det inte går att springa i hyresgästers lägenheter och strypa termostater hit och dit.

Låst elpris i fem år och anläggningen är betald på 4 år.
Pumpen har Nån slags försäkring i sex år mot avskrivnings-nedskrivningar på ersättningen från hemförsäkringen och mot självriskskostnader om den skulle gå sönder och behöva lagas. (ingick i pumpens pris)

Om det skulle vara utsliten efter sex år så får man en ny för 40 000 kr.
Kan det bli bättre ?

Ja, jag är grinig för att jag inte kan borra eller gräva och får köra pellets.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Stugsittaren skrev:Det måste vara svårt att säga något generellt. I mitt fall har jag så låg förbrukning (15 000kwh) att det skulle vara svårt att få tillbaka pengarna på en berg- eller jordvärmepump. Inte ens försäljarna tyckte det var lämpligt för mitt hus. Om tom säljarna säger så bör det stämma. :shock: :D

Det finns alltid en kritisk massa för när bergvärme lönar sig eller ej.
Det finns det för pellets också, det är ju inte helt gratis det heller för gemene man som lämnar bort hela jobbet.
Luft/luft är väl det mest ekonomiska om man har 90m2 med öppen planlösning. Har man inte det är det givetvis bättre med vattenburet.

Jordvärme hade du inte möjlighet till förstår jag ?

Det är billigt om man gör jobbet själv !
Nästan så man vill flytta till ett hus med stor tomt bara för att få bygga sig ett system.... :P
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej ..

luft luft e faktiskt bra,jag trodde inte nå mycke på den då vi satte in det i huset men den funkar faktiskt ger hyfsat med väme ända ner till -15

jag funderar på att bygga mig en somarstuga,där blir det en vedkamin
+luftluft pump å en våldsamt öppen planlösning ,tror det kommer att funka super med min special öppna planlösning ...

synd bara att det kostar rätt rejält att bygga nytt =)
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Fd:Fliseldare
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 20:23

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Fantastiskt bra betalt ( INTE!) för att ha skötsel av panna hängandes över sig och sotaren springandes, samt damm i förrådsrummet, sot i pannrummet vid sotning och allt annat meck med pelletsen.





:D :D :D HE HE HE Jag vet. Därför tröttnade jag :D :D :D
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Fd:Fliseldare skrev:Fantastiskt bra betalt ( INTE!) för att ha skötsel av panna hängandes över sig och sotaren springandes, samt damm i förrådsrummet, sot i pannrummet vid sotning och allt annat meck med pelletsen.





:D :D :D HE HE HE Jag vet. Därför tröttnade jag :D :D :D

Du hade en panna från 1800-talet eller hur?
Installera bergvärme i lecablock så får du samma upplevelse

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Bra att det ventileras, det är dock inte 100% objektivt hela vägen tycker jag. Att pelletspriserna blivit högre och kommer bli högre följer ju samma kurva som elen gör. Tro inte att el-priserna kommer stanna kvar på den nivån den är idag. Förhållandet tror jag snart har satt sig. Hos oss är det inte dammigt, sotaren är här en gång/per år, sot i pannrummet tror jag tar ut sig om man jämför med fukt/mögel i källaren vid bergvärma. Jag har inte haft något meck med pelletspannan på ungefär ett år nu, sotat den två ggr själv och sotaren en gång på ett år. Tar jag i högt har jag ca. 5 min jobb i veckan där nere.

Pellets passar inte alla det är helt klart. Jag skriver inte detta heller för att övertala någon. Det finns fördelar & nackdelar med både och, vi funderade själv på bergvärme tidigare, det det föll på var initialkostnaden samt frågetecknet på hur länge pumpen håller.
Medlemmarna på www.varmepumpsforum.com är minsann inte idel glädje över sina installationer det ska gudarna veta.

Som med allt annat har man köpt bra produkt från början och haft tur med installatören och att man inte har fått ett måndagsex. så är hälften vunnet.
Senast redigerad av wertok den tis 24 okt, 2006 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

jockefors skrev:hej ..
vad tror ni ?

jag gissar på att pelletsen vinner,i mitt tycke helt fel

bergvärme e billigare i drift,mindre service mindre jobb

min chef på stod att det finns en avhandlig om skogsråvara
det va visst flera x mer lönsamt att koka papper av råvaran än å göra
pellets av massa veden..

det va grymt mycket mer värt som papper än som pellets
felet e väl att det inte är riktigt politiskt korekt å berätta det...förnyelsebara bränslen e ju poppis just nu

Ööööhhhhh va???? Visa gärna den avhandlingen eftersom jag nyligen fick veta att vi använder massaved för pellettering / annan energi eftersom det är mer lönsamt. Du kan ju göra en snabb check med SCA tex om vilka delar de tänker bygga ut ........... say no more


WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

WB Skrivet: Tis 24 Okt, 2006 21:40 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Fd:Fliseldare skrev:
Fantastiskt bra betalt ( INTE!) för att ha skötsel av panna hängandes över sig och sotaren springandes, samt damm i förrådsrummet, sot i pannrummet vid sotning och allt annat meck med pelletsen.

HE HE HE Jag vet. Därför tröttnade jag



Du hade en panna från 1800-talet eller hur?
Installera bergvärme i lecablock så får du samma upplevelse

WB

8) DEN VAR BRA!!! 8)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

:lol: :lol: :lol: den var bra !!!

Ja jag är nöjd med pellets :wink:
Kört i 4år , lagt ut 28.000kr på janfires brännare + Pellistore
Låg på nästan 34.000kWh/per år
Nu 9.000kWh/år + 5.8 Ton pellets/år = 8.700kr
Allså sparat ca: 14.000kr/år , värmer upp 230kvm

Har bytt 2st elspiraler på 4år = ca:350kr/st men det
beror på hur mycket man kör med eltändningen.
Så än tycker jag att det är bra affär :wink: annars får
man elda eller slå på elen om den blir billigare än pellets
:D
Senast redigerad av Micke den ons 25 okt, 2006 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skriv svar