Hej
Undrar vad som anses vara normalt antal starter på en brännare i en panna utan acktank och med VVB inbyggd?
Hyseresen är ca 10-12 grader
Macke
Antal starter?
Antal starter?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Det beror ju på en massa faktorer som t.ex.
* inställd effekt
* vattenvolym i panna / ack
* verkningsgrad i panna
* husets energibehov samt utetemperatur och vindförhållande.
Så det finns inget givet svar på din fråga.
* inställd effekt
* vattenvolym i panna / ack
* verkningsgrad i panna
* husets energibehov samt utetemperatur och vindförhållande.
Så det finns inget givet svar på din fråga.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Varmhållning
Hej,mackee skrev:Jag har ca 1 start per timme och det känns onormalt mycke, men har inget att gå på?
Någon med liknande utrustning och boyta borde ju kunna ge mig i runda tal hur många starter det blir?
Min CTC Ecoflex rapporterar också ungefär en varmstart per timme - men det är ju inte så konstigt då den fräschar på sin glödbädd efter 60 minuter även då det inte är något direkt effektuttag och detta tycks också räknas som en varmstart.
Jag tror att det är bättre att kika på drifttid för brännaren under ett dygn i stället för antalet varmstarter - men jag är novis på det här så det kan ju vara ett feltänk.

/Stefan
Re: Antal starter?
Hur stor e totala pannvolymen i en sån ? (vatten alltså) och vilken temphysteres kör du mellan till/frånslag ?mackee skrev:Hej
Undrar vad som anses vara normalt antal starter på en brännare i en panna utan acktank och med VVB inbyggd?
Hyseresen är ca 10-12 grader
Macke
Som exempel...
Har du 175 liter och starttemp 65 grader/ stopptemp 90grader så ryms cirka 5kwh på den tempdiffen.
175*25(tempdiff)*1.16=5075wh.
Förbrukar du 5kwh per timme så är det ju reko med de siffrorna som jag matat in.
(Nu kommer säkert andra att börja klyva i siffrorna ännu mer

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Varmhållning
Kollade idag o min thermia räknar då inte underhållsglöden som en varmstart utan det är bara då brännaren måste gå som det räknas som start.. Så är det nog hos dej oxå då det verkar va samma program i ctc o thermia..sfb skrev:
Hej,
Min CTC Ecoflex rapporterar också ungefär en varmstart per timme - men det är ju inte så konstigt då den fräschar på sin glödbädd efter 60 minuter även då det inte är något direkt effektuttag och detta tycks också räknas som en varmstart.
/Stefan

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Re: Varmhållning
Du har rätt André det är samma på min EcoFlex. Sen jag nollade den menyn har jag bara två varmstarterAndré skrev:Kollade idag o min thermia räknar då inte underhållsglöden som en varmstart utan det är bara då brännaren måste gå som det räknas som start.. Så är det nog hos dej oxå då det verkar va samma program i ctc o thermia..

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator