Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

PerS skrev: Om du har ett hus som behöver 10 kW för att bli varmt och gosigt och en VP med ett COP på 2 hämtar den 5 kW från hålet och de andra 5 kommer från den energi som tillförs kompressorn. Byter du till en pump med ett COP på 4 (under förutsättning att behovet fortfarande är 10 kW) kommer 7,5 kW från hålet och 2,5 från kompressorn.
Hmm. Det låter logiskt och du verkar ha koll så jag får ge mig. :oops: Ställer mig i skamvrån en stund, hoppas jag slipper dumstruten :wink:
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

ABSO skrev:
PerS skrev: Om du har ett hus som behöver 10 kW för att bli varmt och gosigt och en VP med ett COP på 2 hämtar den 5 kW från hålet och de andra 5 kommer från den energi som tillförs kompressorn. Byter du till en pump med ett COP på 4 (under förutsättning att behovet fortfarande är 10 kW) kommer 7,5 kW från hålet och 2,5 från kompressorn.
Nej det där är inte sant, du har förluster också.
Hej!

Själva defintionen för värmefaktorn är förhållandet mellan erhållen energi (i detta fall värme) och uppoffrad energi (i detta fall el till kompressorn). Eventuella förluster är alltså redan medräknade.

Per
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

PerS skrev:
André skrev:
PerS skrev: Byter du till en pump med ett COP på 4 (under förutsättning att behovet fortfarande är 10 kW) kommer 7,5 kW från hålet och 2,5 från kompressorn.
För att få bra cop krävs lågtempsystem i kåken (helst under 40°) sen att köldbäraren inte är under 0°

En pump ger sitt cop på t.ex 4,9 (inmatad kontra uteffekt) vid 0° in i pumpen o 35° ut ur pumpen till radiatorerna, Tar man siffrorna 0° in o 50° ut ger den pumpen ett cop på 3..

Över 50° så tappar pumpen snabbt i effektivitet o lika så om kb blir under 0° så med riktigt stort vv behov så får man ett dåligt årscop då elpatronen måste gå mycket..


Hej!

Du får ursäkta mej om jag missförstått något men jag kan inte se vad ditt svar har mitt inlägg att göra. Min avsikt med mitt första inlägg var att förklara varför borrhålet belastas hårdare med bättre COP.

Per
Därför att du får det att låta att det bara är att ta den pump med högst cop så har du de siffrorna sen vilket är helt fel.. För då borde väl alla skaffa en nibe 1230-10 så skulle man få ett årscop på 5,03
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Tack för informationen, men riktigt så borta är jag inte. :roll:

Nej jag pratar om något annat; ett helt dynamiskt pris beroende på förbrukning som sätts timme för timme. Det ger mycket större skillnader, kanske flera kronor istället för några tioöringar som dagens tidstariff ger.
Vissa timmar på dygnet då det är kallt/brist på el kan elbolagen få betala 10:-/kWh o det priset + skatter o avgifter vill man inte betala då elpatronen måste gå för att pumpen inte klarar hela värmebehovet utan tillskotts el..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ja, det är ju tur att vi abbonenter inte är elbolag och inte handlar på elbörsen.
Därför betalar vi ett konstant påslag på elen.

Vad är problemet ?
Det finns inget sånt system för elbolagens kunder. Lika lite som det finns skatt på pellets.
Kommer det något sådant och elen kostar flera spänn om 6-7 år så kommer pelletspriset stiga så att skillnad mellan el och pellets håller samma proportioner.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Ja, det är ju tur att vi abbonenter inte är elbolag och inte handlar på elbörsen.
Därför betalar vi ett konstant påslag på elen.
Nu ja men då alla mätare blir fjärravlästa (kanske du hört talas om) så kan elbolagen ta ut priset timme för timme..
Killen som byte min elmätare ifjol o nämde att detta skulle vara fullt möjligt så undrar man ju vad som kommer att hända.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Inlägg av homann »

Anledningen till att jag refererade till NIbes COP 3, var att man nog kan se det som övre gräns för vad flång ny VP-installation ger. Några COP 4 är kanske inte så realistiskt (idag).
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

homann skrev:Anledningen till att jag refererade till NIbes COP 3, var att man nog kan se det som övre gräns för vad flång ny VP-installation ger. Några COP 4 är kanske inte så realistiskt (idag).
Det går fixa ett årscop på 4 oxå men då krävs det låg framledningstem (golvvärme i spårfräst spånskiva) med max 35° framledningstemp.. För att det ska funka så bör huset vara bra isolerat oxå typ nybygge..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Homann skrev:
Några COP 4 är kanske inte så realistiskt (idag).
Och troligen inte i morgon. Det som gjort att dagens VP är effektivare än gårdagens är bytet till flytandekondensering, man har inte förbättrat verkningsgraden på VP. Lite bättre blir det förmodligen nu när effektreglerade pumpar har börjat komma, om man har temperaturer i värmesystemet så man kan nyttja det.
Alt det här är ju bara intressant map frågan hur man ska dim. borran.

Andre skrev:
Det går fixa ett årscop på 4 oxå men då krävs det låg framledningstem (golvvärme i spårfräst spånskiva) med max 35° framledningstemp.. För att det ska funka så bör huset vara bra isolerat oxå typ nybygge..
Varmvattnet drar ner COP.

Elvis skrev:
Ja, det är ju tur att vi abbonenter inte är elbolag och inte handlar på elbörsen.
Därför betalar vi ett konstant påslag på elen.

Vad är problemet ?
Det finns inget sånt system för elbolagens kunder. Lika lite som det finns skatt på pellets.
Kommer det något sådant och elen kostar flera spänn om 6-7 år så kommer pelletspriset stiga så att skillnad mellan el och pellets håller samma proportioner.
Det pågår idag en diskussion om att försöka införa en marknad för effekt. Man har inte hitat något bra marknadssystem ännu, men det visar på ett intresse för att det ska kosta att använda el när det är ont om produktionskapacitet.

Hur pellets resp. el kommer att utveklas går inte säkert att säga. Träråvara har även andra användningsområden, pellets kan mycket väl röra sig på ett annat sätt än el, och desutom är båda helt beroende av skatte politiken.


Det är lite konstigt att de olika lägren VP och pellets alltid försöker övertyga andra om att de gjort rätt investering och inte ser de uppenbara problemen med sina egna system.

Pellets:
*Mer arbete, även om det varierar med anläggning.
*Beroende på var i landet man bor så är priset ibland sådant att COP och elpriset ihop blir lägre än pelletspriset.
*Det tar plats, vilket framför allt i storstäder kan översättas i mycket pengar/m^2.
*Känsligheten för skatte- och prisändringar.

VP:
*Oftast högre investering.
*Mer elberoende.
*Prissättningen på el är inte given, och Sverige har en konstig profil på sin försörjning. Det finns orsak till att VP är ovanligare utomlands.
*Extra kostnader i form av nya radiatorer i källaren och behov av frånluftsfläktar, vilket ofta missas.
*Känsligheten för skatte- och prisändringar.

Man ska välja anläggning utgående från sina egna förhållanden, och efter vad man gissar om framtiden. Och då är strutsmentalitet inte så lyckat.
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

RogerB skrev:Är i behov av en ny värmeanläggning....
Skulle jag köpa en ny panna idag så skulle det bli en CTC EcoFlex, eventuellt kombinerat med en CTC EcoAir värmepump. (EcoFlexen har ju inbyggd styrning för CTCs EcoAir och EcoPart -värmepumpar).
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Utmärkt val Bassman. Själv ska jag nog komplettera med en Luft/vatten snart. Den ska få förvärma radiatorreturen till 50-55c och möjligtvis även inkommande färskvatten via värmeväxlare.

För mig existerar bara två alternativ i dagsläget och det är Janfire och
CTC.

CTC för att den är såpass komplett i förhållande till sitt pris och Janfire för att pannan är så lättskött så det är löjligt och Brännaren NH är låååångt före allt annat på marknaden. Jag trodde jag visste vilka funktioner den hade men icke, den har mer än man behöver och kan tänka sig. Kvalitetskänslan är i bästa Mercedes S-Klass.
Visserligen får jag komplettera med en styrning för värmepumpen men det kan det vara värt. Nya CTC eco-air V3 har dessutom inbyggd styrning som mostsvarar gamla eco basic. Det är riktigt schysst.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Inlägg av homann »

Erik skrev: Man ska välja anläggning utgående från sina egna förhållanden, och efter vad man gissar om framtiden.
En stor del av valet bero på huset, skulle jag vilja säga.

Jag skulle ha svårt att sätta in VP i mitt tvåvånningshus från -37 med stor källare och central murstock med rök- och självdragskanaler. Och tillbyggt källargarage (60+ m2) med ELGOLV(!) :-)
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

elvis skrev:
Nu skall man inte glömma att villan med bergvärme hade hål och pump dimensionerat för 280 m2. Därav den höga investeringskostaden. HAde man jämfört med ett system för 180 m2 så hade det snarare landat på 140 000 kr. Om nu pumpen skulle leva i endast 6-7 år så må det vara hänt eftersom den redan är avbetald och en ny kostar 40 och är betald på 18 månader. Detta förutsätter att du slänger den gamla så fort den går sönder och absolut inte lagar den eller har tecknat försäkringen som ex Nibe erbjuder för 3000 kr och ger 10 års garanti med försäkring mot nedskrivning av värdet.

Hur länge håller pelletspannor och brännare ? 20 år - 25 år ?
Vad gör du sedan ? Samma investering igen ?
Med bergvärme ? Ny pump för 25-45 tusen, hålet finns där redan.
Panna skall nog hålla 20-30år & själva brännaren tror jag har halva livslängden.
Och efter den tiden så kan man ju välja det alternativ som är billigast då utan att blinka, och dom som har ett hål för 50 000:- kanske inte har nytta av det då det kanske är det dyraste alternativet att pumpa upp värme ur berget.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Patrik skrev:
elvis skrev:
Nu skall man inte glömma att villan med bergvärme hade hål och pump dimensionerat för 280 m2. Därav den höga investeringskostaden. HAde man jämfört med ett system för 180 m2 så hade det snarare landat på 140 000 kr. Om nu pumpen skulle leva i endast 6-7 år så må det vara hänt eftersom den redan är avbetald och en ny kostar 40 och är betald på 18 månader. Detta förutsätter att du slänger den gamla så fort den går sönder och absolut inte lagar den eller har tecknat försäkringen som ex Nibe erbjuder för 3000 kr och ger 10 års garanti med försäkring mot nedskrivning av värdet.

Hur länge håller pelletspannor och brännare ? 20 år - 25 år ?
Vad gör du sedan ? Samma investering igen ?
Med bergvärme ? Ny pump för 25-45 tusen, hålet finns där redan.
Panna skall nog hålla 20-30år & själva brännaren tror jag har halva livslängden.
Och efter den tiden så kan man ju välja det alternativ som är billigast då utan att blinka, och dom som har ett hål för 50 000:- kanske inte har nytta av det då det kanske är det dyraste alternativet att pumpa upp värme ur berget.

Precis detta var vad jag skrev om i mitt "förrförra" inlägg i denna tråden :wink:

Att marknaden är alldeles för osäker idag för att jag skall vilja lägga en stor fast investering på något. Min stora fasta investering ligger idag på solfångarna.

Ger mig dän på att det blir högre taxeringsvärde om man har solfångare inom ne snar framtid !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Taxeringsvärde? Snarare kommer väl skatteverket då du inte har betalat skatt på energin du får från solfångarna! :D

/Jörgen
Skriv svar