Här har du mina uppgifter Rol-bi. (Ni som har effektmätare (kostar 169:-) får gärna mäta hur mycket energi ert matningssystem drar. Posta sen i den här tråden och ställ upp ungefär som jag gjort.)Rol-bi skrev:Det skulle va interessant at mäta effektbehov på er skruvinstallationer. Om ni har en effektmätare, typ billig Chlas Ohlson, kan man mäta motorens effekt vid tomgång, altså utan pellets. Sen mätar man nogra gånger över tid när det går pellets i skruven. På min vertikale skruv mäter jag 42Watt på tomgång och 44-45Watt när skruven körs med pellets, altså en förbrukning på 2-3 Watt. Effektbehovet är en indikator på hur skruvanläggningen fungerar. Om ni gör detta, lager vi en ny tråd på forumet för att få samlat inn denne typ uppgifter.
Typ av system: Thermias flexmatning med kärna i förrådet
Hölje: Thermias nya svarta 3.6 mm plast med 110 cm radie på 90° böjarna
Flexskruv: Thermia
Motor: Thermias stora, märkt Bevi 63-4132, 0,12kW
Total skruvlängd: ca 10,3 meter
Antal intag i förrådsskruven: 3
Tak över intagen: Ja
Total lyfthöjd: 185 cm
Stigning: 21 grader
Sträckning sett från förrådet: 3 meter förrådsskruv, kort raksträcka, 90° högerböj i vilken stigningen startar, raksträcka med fortsatt stigning, ytterligare 90° högerböj med fortsatt stigning, slutlig raksträcka med fortsatt stiging. Pellets går alltså 180 grader åt höger ut från förrådet.
Effektbehov för att driva full skruv: ca. 160W (mätt med Clas Ohlsons energimätare, 32-3760)
Tomgångseffekt (för att driva skruven utan pellets i): Ej uppmätt
Kapacitet (kg pellets/timme): Ej uppmätt (den gamla gav 28 kg/h)
Funktion: Fungerat utan problem i 14 dagar, knakar lite mer nu än i början, men inga smällar än så länge.