Det ska visst blåsa lite...

Swefred
Entusiast!

Inlägg av Swefred »

Finns det nån hemsida där tester av elverk finns? Jag är lite novis på märkena vilka som är skräp..
Jag funderar på ett Honda elverk. Dom kostar en bra slant, men jag förmodar att det är bra kvalitet.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Iden med att mata sina vägguttag från ett elverkt med en spänningssatt hankontakt fungerar ju, men det var bland det hemskaste jag har hört. Finns det verkligen folk som håller på med sånt????

Bild

Om man vill kunna driva pannrummet eller annan del av huset borde man som nån tidigare skrev kunna koppla allt via ovan nämda blåa kontakt (se bilden) och vid strömavbrott rycka ur kontakten ur uttaget och flytta den till elverket.

Detta bör ju vara ett hyffsat säkert sätt och billigare alternativ än en frånskiljare. Vet dock ej om det är lagligt och korrekt.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

Juggernaut skrev:Så länge man kopplar in sitt elverk på riktigt sätt och inte fuskar.
Frånskiljare är ju viktigt så att du inte matar ström bakvägen till alla andra på nätet, och varianten att mata in ström via ett vägguttag låter som nått som inte ens det värsta klåparprogrammet på TV skulle hitta på. Visst det funkar, men det är livsfarligt utav bara helvete så i mina ögon skulle det vara sista utvägen.
Tänkte att jag skulle köpa ett litet bensinaggregat nån gång när jag får pengar över...
Går elmätaren baklänges kan man ju tjäna en hacka samtidigt!!!! bara lite ironi :lol:
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Spelar väl ingen roll i läget där man är utan el men vad kostar en kw/h med ett bensindrivet elverk?
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

speedie skrev:Spelar väl ingen roll i läget där man är utan el men vad kostar en kw/h med ett bensindrivet elverk?
Har ett honda-verk på max 1200W. Med en belastning på ca 1000W så drar det ungefär 1 liter soppa (bensin) i timmen.
MAO inte direkt billigare än fortum. I tillägg kommer ju avskrivning/slitage/underhåll på elverket per år dividerat på antal producerade kW per år, vilket troligen är betydligt mer än bensinkostnaden.

En dubbelhane-sladd av 3-fas typ är väl inte så farlig i jämförelse med en "vanlig".

Såklart det är viktigt att stänga av huvudbrytaren först eller plocka ut huvudsäkringarna först. Själv har jag en steg-för-steg lista för i och urkoppling.

(Detta är endast en beskrivning av hur jag gjort. Jag rekommenderar naturligtvis ingen annan att göra så här. Olagligt och farligt!)
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

sanamon skrev: En dubbelhane-sladd av 3-fas typ är väl inte så farlig i jämförelse med en "vanlig".

Såklart det är viktigt att stänga av huvudbrytaren först eller plocka ut huvudsäkringarna först. Själv har jag en steg-för-steg lista för i och urkoppling.

(Detta är endast en beskrivning av hur jag gjort. Jag rekommenderar naturligtvis ingen annan att göra så här. Olagligt och farligt!)
Varför inte göra "rätt" från början så kan vem som helst starta och stänga elverket utan risk för livhanken........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

Roli skrev:Varför inte göra "rätt" från början så kan vem som helst starta och stänga elverket utan risk för livhanken........
Naturligtvis är det mycket bättre. Problemet är väl att det så vitt jag vet är både dyrt och krångligt om det skall vara i enlighet med alla regler.
Speciella burkar som bryter anslutningen till elnätet och kopplar in elverket, finns ju men kostar. Sen har du reglerna för jordning av elverket...
Men jag kanske har missat nåt, det är ett par år sen detta var aktuellt för min del (nu är elnätet nergräft häromkring, så strömavbrott är ovanligt numer)...
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

En fråga i anslutning till detta:
Jag kör ett nödströmspaket via 100 Ah blyack och omformare. Har tillslags/frånslagsautomatik. Batteriet räcker att driva pumpar och shunt i åtminstone 10-20 timmar. Men om jag nu skulle vilja ladda batteriet med ett litet reservkraftverk på säg 650W:

1. Det kan väl inte vara några problem om strömmen går på medan kraftverket laddar batteriet via laddaren?

2. Kan jag ladda batteriet samtidigt som det belastas?

Jag är elnovis och har respekt för sånt jag inte förstår mig på - därav fummy-frågorna :-)
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Laddning av blyackumulator

Inlägg av sanamon »

Bästa sättet att ladda batteriet i fall som detta (med belastning under laddning) är att skaffa ett kragg med justerbar spänningsregulator.
Sätt denna till typ 13 v, så kan denna alltid vara inkopplad. På detta sätt skonas batteriet, och du får underhållsladdning på köpet.
Mycket bättre än speciella blyladdare med flera "lägen" för kraftig laddning/laddning/underhållsladdning, då dessa "luras" av att ha belastning på batteriet under laddning.

Om du nu vill ladda med elverk är det ju bara att plugga kragget in i elverket istället för i det (strömlösa) väggutaget.

Enda nackdelen med denna metod är att det tar längre tid att ladda fullt.
(laddströmen blir ju typ en 1/(x i kvadrat) kurva)
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

Har elverksmatning möjlighet i huset och har ett på ca: 6 kw och när gudrun var i farten så körde jag huset på det ca: 6 dagar inkl. panna osv.

Enda man bör tänka är att ha en UPS framför tex. dator, TV och annan eletronik. Dock så finns det bra elverk idag där detta inte heller är ett problem.

Drog dryga litern per timme i snitt vilket är värt var ända krona när grannarna frös och vi myste i värmen framför TVn.

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

sanamon skrev: En dubbelhane-sladd av 3-fas typ är väl inte så farlig i jämförelse med en "vanlig".
På vad sätt är den mindre farlig?
Att du dör snabbare för att du kan grillas av 400V istället för 230V?
Livsfarligt är vad det är!

Att det kostar multum att koppla in allt efter reglerna det kan så vara. Men tro det eller ej, reglerna finns där av den enkla anledningen att kopplingar som är rent livsfarliga inte ska finnas. Därför krävs det att (nästan) alla elektriska kopplingar utförs av en person med behörighet och att de utförs enligt gällande föreskrifter.

Betydligt bättre med Johansjostrand förslag. Där utsätter du inte dig själv och eventuellt andra för livsfara. Det lär inte kosta en förmögenhet heller.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

Juggernaut skrev:
På vad sätt är den mindre farlig?
Att du dör snabbare för att du kan grillas av 400V istället för 230V?
Livsfarligt är vad det är!

Att det kostar multum att koppla in allt efter reglerna det kan så vara. Men tro det eller ej, reglerna finns där av den enkla anledningen att kopplingar som är rent livsfarliga inte ska finnas. Därför krävs det att (nästan) alla elektriska kopplingar utförs av en person med behörighet och att de utförs enligt gällande föreskrifter.

Betydligt bättre med Johansjostrand förslag. Där utsätter du inte dig själv och eventuellt andra för livsfara. Det lär inte kosta en förmögenhet heller.
Ja, men det är bara det att det inte är lagligt det heller... :-)

3-fas kontakten är bättre för att den har skyddslock och så är pinnarna "inne" i kontakten istället för att de sticker ut ur kontakten som på 220V-kontakten. Har du ett 1-fas elverk så blir det ju ingen högre spänning för att du använder en 3-fas-kontakt.

Tricket är ju att göra sakerna i rätt ordning:

inkoppling:
1) stäng huvudbrytare / skuva ur huvudsäkringar.
2) plugga in elverket med specialkabel (som ju i detta läge inte har nån spänning, så det spelar ingen roll vilken ände du pluggar in först.
3) starta elverket

urkoppling:
1) stoppa elverket
2) ta bort specialkabeln
3) skruva tillbaka huvudsäkringarna

Självklart är det olagligt. Det är även olagligt att köra för fort, men 75% av svenskarna gör det...
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Blev det mycket blåsande av det då ? i Halmstad var det relativt lungt, det ven lite runt knutarna men inget större problem, nere i Skåne runt Kristianstadtrakten, var det rätt hyfsat drag men inte så att man kan kalla det storm direkt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Här fläktade det lite granna bara, ett kort strömavbrott vid strax i 8 på morgonen, det var allt.

Sanamon:
Du har alltså en kabel med enfas i ena änden och en trefas i andra änden...
Du gör som du vill, och jag hoppas verkligen att ingen råkar illa ut och att inte allt för många tar efter ditt förslag.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

idag så blåser det en heldel å snöar :cry:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar