Det ska visst blåsa lite...
Det ska visst blåsa lite...
Gudrun lär ju ha släckt en och annan brännare, ställt till med någon bakbrand, och kanske mer, vad vet jag?
Jag undrar hur ni ser på det? Är det någon som vidtar åtgärder inför den stormen som nu är på väg och väntas dra fram i kväll? I så fall hur? Tankar? Tips? Ideér kring ämnet? Det skulle vara roligt att höra från er med längre erfarenhet av pelletseldning.
Jag undrar hur ni ser på det? Är det någon som vidtar åtgärder inför den stormen som nu är på väg och väntas dra fram i kväll? I så fall hur? Tankar? Tips? Ideér kring ämnet? Det skulle vara roligt att höra från er med längre erfarenhet av pelletseldning.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Gjorde inget speciellt inför "Gudrun" och tänkte inte gör det nu heller.
Iofs så stod brännaren stilla ett helt dygn som ett resultat av "Gudrun" men det berodde inte på mig eller min anläggning utan på min värdelösa nätleverantör (Fortum)..... hade man kunnat byta dessa också så hade jag gjort det för massor av år sedan.....
Iofs så stod brännaren stilla ett helt dygn som ett resultat av "Gudrun" men det berodde inte på mig eller min anläggning utan på min värdelösa nätleverantör (Fortum)..... hade man kunnat byta dessa också så hade jag gjort det för massor av år sedan.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Apropå det... Finns det några bra lösningar på det? Brännaren och skruven skall ju ha ström och det går väl att lösa på nåt vis då de bara har en fas men cirkulationspumpar som går på 3 faser. Hur gör man med dem? Jag har en pump, brännaren och skruven som skulle behöva ström. Kunde man bara strömsätta dessa 3 med lämplig strömkälla så skulle man kunna hålla sig varm vid strömavbrott.Roli skrev:Gjorde inget speciellt inför "Gudrun" och tänkte inte gör det nu heller.
Någon som gjort någon bra(och ekonomiskt försvarbar) lösning på detta? Dieselaggregat? Batterier? etc...
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Krister skrev:Apropå det... Finns det några bra lösningar på det? Brännaren och skruven skall ju ha ström och det går väl att lösa på nåt vis då de bara har en fas men cirkulationspumpar som går på 3 faser. Hur gör man med dem? Jag har en pump, brännaren och skruven som skulle behöva ström. Kunde man bara strömsätta dessa 3 med lämplig strömkälla så skulle man kunna hålla sig varm vid strömavbrott.Roli skrev:Gjorde inget speciellt inför "Gudrun" och tänkte inte gör det nu heller.
Någon som gjort någon bra(och ekonomiskt försvarbar) lösning på detta? Dieselaggregat? Batterier? etc...
Du kan köpa ett bensinaggregat för 8-900kr på Öb drar igång detta och stoppar in det i valfritt utag (glöm inte att slå ifrån huvudströmbrytaren)
det borde räcka för att driva det du nämnt och lite till, levererar ca 6-800W...
inte för att jag är expert men tror knappats att din cirkulationspump skulle dra specielt mycket även fast den går på 3-fas...
Grannen gör på detta sätt fast hans aggregat ger 6Kw så han kan dela med sig till flera hus om så skulle vara =P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
-
- Prima virke
- Kontakt:
.............bensinaggregat för 8-900kr på Öb drar igång detta och stoppar in det i valfritt utag
Men hallå, menar du på fullt allvar att du matar 220V via 'öppen' plugg??
Livsfarligt om man råkar glömma bort att agget är igång och nån av misstag drar ut kontakten som nu är strömförande.
Men hallå, menar du på fullt allvar att du matar 220V via 'öppen' plugg??
Livsfarligt om man råkar glömma bort att agget är igång och nån av misstag drar ut kontakten som nu är strömförande.
Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
1-pl/källare 100+30 1948
Ett bensinaggregat för 8-900 kr klara nog bara att leverera 1-fas. Har du då 3-fas pumpar eller som jag en skruv med 3-fas motor så är det helkört. Fungerar inte med 1-fas matning.fisketorp skrev: Du kan köpa ett bensinaggregat för 8-900kr på Öb drar igång detta och stoppar in det i valfritt utag (glöm inte att slå ifrån huvudströmbrytaren)
det borde räcka för att driva det du nämnt och lite till, levererar ca 6-800W...
inte för att jag är expert men tror knappats att din cirkulationspump skulle dra specielt mycket även fast den går på 3-fas...
Sedan får man inte ansluta ett mobilt elverk hur som helst. Skall man göra det som fast installation krävs det speciella anslutningar med frånskiljare för det ordinarie elnätet.
Har man däremot stickpropp på pelletsbrännaren och cirkulationspumparna så är det betydligt lättare att ansluta sitt mobila elverk. Krävs bara elkabel med fördelningsdosa.
Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Kanske ide att byta ut 3-faspumparna (om inte ditt system kräver den kapaciteten dessa ger). Grundregeln är annars att fast installerad utrustning skall vara ansluten via fast kabel. Antar dock att man kan motivera uttag för den utrustning man vill kunna koppla till ett elaggregat. Jag har sett att en del använder de blå CEE plastuttagen som Clasohlsson (artnr 32-5410), Jula, Biltema mfl säljer. Då kan man (tillsammans med en elektriker) förbereda en omkoppling till aggregatet. I ett pannrum vill man tex gärna ha uttagen en viss höjd över golvet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Oftast brukar det gå att köra utan cirkulationspump hjälpligt, cirulationen försämras rätt mycket men det kommer ju i alla fall en del värme, eventuellt så får man fläska på lite extra på shunten.
I alla fall funkade det hyfsat hos mig när gudrun var här senast....
I alla fall funkade det hyfsat hos mig när gudrun var här senast....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Visst går det att köra en trefaspump på en fas OM det på märkskylten står 400/ 230V eller 380/220V . är det så är pumpen i normala fall kopplad som Y och då finns möjligheten att koppla in den på en fas + N 230 volt med hjälp av en kondensator till det tredje kopplingsbläcket. Motorn SKALL då oxå kopplas in som D ( De tre plåtbläcken brevid varandra III ) ....Krister skrev:Apropå det... Finns det några bra lösningar på det? Brännaren och skruven skall ju ha ström och det går väl att lösa på nåt vis då de bara har en fas men cirkulationspumpar som går på 3 faser. Hur gör man med dem? Jag har en pump, brännaren och skruven som skulle behöva ström. Kunde man bara strömsätta dessa 3 med lämplig strömkälla så skulle man kunna hålla sig varm vid strömavbrott.Roli skrev:Gjorde inget speciellt inför "Gudrun" och tänkte inte gör det nu heller.
kondensatorn ger en fasförskjutning på 90grader istället för att som fasen ger 120grader , vilket således oxså ger en lite mindre kraft från motorn, vilket inte har någon betydelse för en cirkpump.
dimensionering för kondensatorn är 80 mikro farad per kw....
detta är iof kanske inte det som de flesta skulle föredra, inte jag heller, skulle hellre byta till en enfas pump.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Där ser man, jag trodde det var "helkört" med 1-fas matning om man hade 3-fas pump.BG skrev:Visst går det att köra en trefaspump på en fas OM det på märkskylten står 400/ 230V eller 380/220V . är det så är pumpen i normala fall kopplad som Y och då finns möjligheten att koppla in den på en fas + N 230 volt med hjälp av en kondensator till det tredje kopplingsbläcket. Motorn SKALL då oxå kopplas in som D ( De tre plåtbläcken brevid varandra III ) ....
kondensatorn ger en fasförskjutning på 90grader istället för att som fasen ger 120grader , vilket således oxså ger en lite mindre kraft från motorn, vilket inte har någon betydelse för en cirkpump.
dimensionering för kondensatorn är 80 mikro farad per kw....
detta är iof kanske inte det som de flesta skulle föredra, inte jag heller, skulle hellre byta till en enfas pump.
Nu har jag en skruv motor som är på 3-fas. Var ett tag sedan jag läste på märkplåten men den går kanske att koppla om till 1-fas drift. Frågan är då hur stor ström den behöver för att orka vrida skruven i förrådsbotten. Skall man sedan dit och koppla om i motorn de gånger som det blir "längre" strömavbrott för att kunna köra förrådsskruven på 1-fas från mobiltelverk eller batteri driven omformare så tror jag att det är bättre för min del att ha ett par pelletssäckar ståendes i pannrummet och mata dessa manuelt i det lilla "externa lokalförrådet" under luftmatningens cyklon.
Moderator
Edit: Varför blir det så "lätt" dubbla och ibland tredubbla inlägg???? Trots att man "bara" trycker på "skicka" en gång????
Och när man då lyckas göra en dubbel- eller trippelsändning så kan man inte ta bort inlägget??
Och när man då lyckas göra en dubbel- eller trippelsändning så kan man inte ta bort inlägget??
Senast redigerad av Roli den fre 27 okt, 2006 05:50, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Jag skaffade en beg. dator UPS på 950W för 500 spänn på Blocket.
(UPS=avbrottsfri kraft. Typ omformare 24v - 230v, som bevakar spänningen och kopplar över till batteridrift blixtsnabbt om spänningen på nätet försvinner)
UPS:en är inkopplad mellan säkerhetsbrytaren och pannan och gav brännaren och cirkulationspumpen ström ca 3 h när Gudrun kapade ledningarna.. Om jag haft större batteri så kunde jag klara mig längre.
(UPS=avbrottsfri kraft. Typ omformare 24v - 230v, som bevakar spänningen och kopplar över till batteridrift blixtsnabbt om spänningen på nätet försvinner)
UPS:en är inkopplad mellan säkerhetsbrytaren och pannan och gav brännaren och cirkulationspumpen ström ca 3 h när Gudrun kapade ledningarna.. Om jag haft större batteri så kunde jag klara mig längre.
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
Om man vill ha spänning på alla faser i huset med ett enfaselverk så kan man mata alla tre faserna med enfas. Inga trefasapparater fungerar dock. Säga vad man vill om det, men det fungerar.....
På jobbet:
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Så länge man kopplar in sitt elverk på riktigt sätt och inte fuskar.
Frånskiljare är ju viktigt så att du inte matar ström bakvägen till alla andra på nätet, och varianten att mata in ström via ett vägguttag låter som nått som inte ens det värsta klåparprogrammet på TV skulle hitta på. Visst det funkar, men det är livsfarligt utav bara helvete så i mina ögon skulle det vara sista utvägen.
Tänkte att jag skulle köpa ett litet bensinaggregat nån gång när jag får pengar över...
Frånskiljare är ju viktigt så att du inte matar ström bakvägen till alla andra på nätet, och varianten att mata in ström via ett vägguttag låter som nått som inte ens det värsta klåparprogrammet på TV skulle hitta på. Visst det funkar, men det är livsfarligt utav bara helvete så i mina ögon skulle det vara sista utvägen.
Tänkte att jag skulle köpa ett litet bensinaggregat nån gång när jag får pengar över...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.