Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

PerS skrev: Om du har ett hus som behöver 10 kW för att bli varmt och gosigt och en VP med ett COP på 2 hämtar den 5 kW från hålet och de andra 5 kommer från den energi som tillförs kompressorn. Byter du till en pump med ett COP på 4 (under förutsättning att behovet fortfarande är 10 kW) kommer 7,5 kW från hålet och 2,5 från kompressorn.
Nej det där är inte sant, du har förluster också.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad jag har hört så är återladdning av borr hål lika effektivt som
om jag skulle tömma blåsan i siljan o hoppas på att isen lägger sig
senare..
Finns en bra rapport skriven på internet skriven om detta.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Andreas Hansson skrev:Finns en bra rapport skriven på internet skriven om detta.
Intressant! Var?
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Andreas Hansson skrev:Vad jag har hört så är återladdning av borr hål lika effektivt som
om jag skulle tömma blåsan i siljan o hoppas på att isen lägger sig
senare..
Finns en bra rapport skriven på internet skriven om detta.
Men det hör väl ändå till ovanligheterna att man måste återladda ett hål.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Kan det vara den här rapporten som menas??

http://dalea.du.se/misc/download.aspx?pubId=206


Orkarde inte läsa just nu men den verkar ligga i rätt
världsdel för ämnet i alla fall.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Fredde skrev:
Andreas Hansson skrev:Vad jag har hört så är återladdning av borr hål lika effektivt som
om jag skulle tömma blåsan i siljan o hoppas på att isen lägger sig
senare..
Finns en bra rapport skriven på internet skriven om detta.
Men det hör väl ändå till ovanligheterna att man måste återladda ett hål.
Som Andreas skrev ovan är det INTE fiffigt att använda solvärmen till det heller. Iaf som förstahandsval. Har man solfångare skall de i första hand användas för att producera varmvatten värme. När deras effekt sedan inte räcker till skall det spetsas med den andra värmekällan.

Solfångarna bara sitter där å tar in sina kwh:ar hela tiden.....

Däremot kan jag håla med om att när acktanken är fulladdad så kan man köra ned solenergin i borrhålet.

Att köra värmepumpen sommartid när man har solfångare är vansinne i sig, snacka om COP tal på en solfångaranläggning på sommaren :lol: :lol: :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

snillet skrev:
Fredde skrev:
Andreas Hansson skrev:Vad jag har hört så är återladdning av borr hål lika effektivt som
om jag skulle tömma blåsan i siljan o hoppas på att isen lägger sig
senare..
Finns en bra rapport skriven på internet skriven om detta.
Men det hör väl ändå till ovanligheterna att man måste återladda ett hål.
Som Andreas skrev ovan är det INTE fiffigt att använda solvärmen till det heller. Iaf som förstahandsval. Har man solfångare skall de i första hand användas för att producera varmvatten värme. När deras effekt sedan inte räcker till skall det spetsas med den andra värmekällan.

Solfångarna bara sitter där å tar in sina kwh:ar hela tiden.....

Däremot kan jag håla med om att när acktanken är fulladdad så kan man köra ned solenergin i borrhålet.

Att köra värmepumpen sommartid när man har solfångare är vansinne i sig, snacka om COP tal på en solfångaranläggning på sommaren :lol: :lol: :!:
Kan ju bara uttala mig om rådet jag fick av energirådgivaren i Umeå och det var solfångare som skickar sin energi till hålet. Alltså, vi pratar här om en separat solfångar anläggning som man hyr/köper för sitt borrhål som blivit utkylt.

Men frågan är hur vanligt detta är med utkylds borrhål? I mitt fall var felet ett helt annat så jag gick aldrig vidare med detta. Så är detta något egentligt problem i praktiken.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

[quote="ABSO"]

Att gå in och spetsa med ren el när elbristen är som störst är rent vansinne om man ser till rikets energiförsörjning, och som nån var inne på finns, snart tekniken för att ta låta el kosta mer när förbrukningen är högst, då svider det i plånboken också.
quote]

Det är väl inget nytt ?
Det togs snarare bort i början på 2000-talet.

Vattenfall och flera andra har det än idag för kunder som har förbrukning över 10 00 Kwh.
Väldigt många gamla svenska pannor har ingång för tariffstyrning. Kolla inkopplingskortritningar så finns det allt som oftast en plint för tariffsignal.
Tvättmaskiner och diskmaskiner som såldes i sverige förr gick också att styra på det viset.
Det är dyrare el mellan 07.00 och 22.00 vinterhalvåret, dvs när industrin behöver mycket är det dyrare.
Det borde givetvis vara så. Det hade sporrat folk till att spara när resten av nationen behöver elen. Det handlar om enkla saker som att köra disk och tvätt nattetid, sänka tempen nån grad dagtid.
Inga problem, snarare möjligheter.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Tack för informationen, men riktigt så borta är jag inte. :roll:

Nej jag pratar om något annat; ett helt dynamiskt pris beroende på förbrukning som sätts timme för timme. Det ger mycket större skillnader, kanske flera kronor istället för några tioöringar som dagens tidstariff ger.
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

ABSO skrev:
PerS skrev: Om du har ett hus som behöver 10 kW för att bli varmt och gosigt och en VP med ett COP på 2 hämtar den 5 kW från hålet och de andra 5 kommer från den energi som tillförs kompressorn. Byter du till en pump med ett COP på 4 (under förutsättning att behovet fortfarande är 10 kW) kommer 7,5 kW från hålet och 2,5 från kompressorn.
Nej det där är inte sant, du har förluster också.
Vilka förluster tänker du på?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

PerS skrev: Byter du till en pump med ett COP på 4 (under förutsättning att behovet fortfarande är 10 kW) kommer 7,5 kW från hålet och 2,5 från kompressorn.
För att få bra cop krävs lågtempsystem i kåken (helst under 40°) sen att köldbäraren inte är under 0°

En pump ger sitt cop på t.ex 4,9 (inmatad kontra uteffekt) vid 0° in i pumpen o 35° ut ur pumpen till radiatorerna, Tar man siffrorna 0° in o 50° ut ger den pumpen ett cop på 3..

Över 50° så tappar pumpen snabbt i effektivitet o lika så om kb blir under 0° så med riktigt stort vv behov så får man ett dåligt årscop då elpatronen måste gå mycket..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

WB skrev:Är det ingen av er proffs som kan svara på frågan om berg kan laddas ur :?:

Måste få klarhet i det innan man tar ståndpunkt här tycker jag. Vad f-n gör man med sitt hål om det inte finns någonting kvar att hämta där? Var hemma hos en större lantbrukare för ett par dagar sedan och hans bergvärme a´150.000:- gav dem 16 grader varmt i kåken. Känns ju jätteskönt nu i höstrusket :roll:

WB
Ja det kan det göra..

Hos lantbrukaren du var hemma hos kanske borrhålet hade sinat (inget vatten) o då blir det riktigt dålig effekt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FRJO
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 11:41
Ort: Ulricehamn

ang bergvärme

Inlägg av FRJO »

ett rätt dim borrhål blir inte utkylt. många som köper bergvärme tar den billigaste offerten. oseriösa installatörer drar ner på borrdjupet för att det skall bli billigare installationskostnad. varför man dimiskonerar v-pumpen att inte ta hela kåkens behov är att skona kompressorn för att undvika många start och stopp som blir när effektbehovet är mindre vid varmare tempraturer. Som sliter på kopressorn.
Har du ett behov på 6 kw och pumpen ger 5 så är det inte många kronor per år som du ger tillskott. Själv kör jag en luft vatten som är 14 år gammal och ger ett cop på över 2. håller med om att cop sänks vid höga framledningstemperaturer. Har behöver man inte över 55 grader så bör man inte hamna på ett års medel under 3. cop 5 som det står i reklamen är utan cirkpumpar medräknade och framledning på 35 grader. De höga siffrorna har man bara på vår och höst om man inte har ett nybygt hus med bara golvärme tex.
vid 50 graders framledning ligger man på ett cop på ca 3. varmvattenproduktionen ligger således på cop 3
L/V vp.värmer 90+90 m2.kombip.diom dock. med flash 1500+100 l varmvb.årsförb el 16000 kw tid. 2.5-3 m2 olja + 5000 kw el
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Borrhål kyls av någon, några grader första åren i drift. Sedan stabiliserar det sig, med årstidsvariationer, på en lägre temperatur om berget runt hålet klarar av att transportera fram tillräckligt med värme till hålet.
Tyvärr hittar jag inte mina länkar till sidor som beskriver vad som händer med tätt borrade hål, men hål kan stjäla från varandra.

Angående års COP hittade jag detta:
http://www.svepinfo.se/files/arsmatning_STEM.pdf
Jag har inte hunnit titta så noga ännu, men inte är det COP 4. Snarare ligger det i linje med undersökningen från sweitch.

Sedan är ju egentligen hela diskusionen om pellets v.s VP helt meningslös eftersom det är skatt som driver marknaden i vilket fall som helst.

Tänk om energin som används för att puckla på varandra, istället användes till att puckla på de som ställt till med elendet. :)

Att ens diskutera elpris, pelletspris osv är ju nästan meningslöst, det blir ju dessutom ännu krångligare eftersom Sverige har en konstig profil på sin elförsörjning.

Ser man på det internationellt så kommer elen från primärt kolkraft plus en del olja och gas. En kWh el bör då kosta minst 2-3 gånger en kWh av bränslet eftersom verkningsgraden varierar i det intervallet, på det ska kapitalkostnaden för anläggningen läggas.
Den del av elen som produceras av vatten- eller kärnkraft kostar som kolkraftsel pga marknads logik. Och vinsten hamnar antingen hos bolaget eller staten beroende på om man betalar för konsesioner och/eller betalar speciell elskatt.
Hur länge Sverige helt kan avvika från det här mönstret låter jag vara osagt.

En i mitt tycke rimlig skattepolitik skulle ta sin utgångspunkt i termodynamiken. En kWh bränsle är en kWh bränsle.
El från tex vattenkraft är svårare men för att vinsten inte ska hamna bara hos bolagen bör sådan el beskattas med 2-3 ggr bränsleskatten, helst med den högre nivån för att gynna byggandet av effektivare men dyrare kombikraftverk, vilka annars möter hård konkurens från vattenkraft. Import- och kärnkraftsel beskattas på samma sätt.
Pellets beskattas med energiskatt, och samtliga bränsleslag belastas med eventuella miljöavgifter för koldioxid eller vad det nu kan vara.

En sådan skattepolitik i kombination med timtariff skulle skapa en konkurens neutral situation.

Största vinnaren skulle förmodligen FJV vara; mellan pellets och VP så blir det en fråga om nogranna beräkningar, men spetsning av VP skulle i mycket högre grad ske med bränslen än med el.
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

André skrev:
PerS skrev: Byter du till en pump med ett COP på 4 (under förutsättning att behovet fortfarande är 10 kW) kommer 7,5 kW från hålet och 2,5 från kompressorn.
För att få bra cop krävs lågtempsystem i kåken (helst under 40°) sen att köldbäraren inte är under 0°

En pump ger sitt cop på t.ex 4,9 (inmatad kontra uteffekt) vid 0° in i pumpen o 35° ut ur pumpen till radiatorerna, Tar man siffrorna 0° in o 50° ut ger den pumpen ett cop på 3..

Över 50° så tappar pumpen snabbt i effektivitet o lika så om kb blir under 0° så med riktigt stort vv behov så får man ett dåligt årscop då elpatronen måste gå mycket..
Hej!

Du får ursäkta mej om jag missförstått något men jag kan inte se vad ditt svar har mitt inlägg att göra. Min avsikt med mitt första inlägg var att förklara varför borrhålet belastas hårdare med bättre COP.

Per
Skriv svar