Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

RogerB skrev:Enrörssystem med små radiatorer
/Roger
Vp funkar dåligt med enrörs system och små radiatorer.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Lager skrev: Att "renovera" eller byta ut värmepumpen i en framtid kommer ju inte att kosta 140000+kr. Utan snarare 10000-40000kr.
Den biligaste markvärmepumpen jag hittade på rinkabyror kostade
26 000 kr och den var på 5kw..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Är det ingen av er proffs som kan svara på frågan om berg kan laddas ur :?:

Måste få klarhet i det innan man tar ståndpunkt här tycker jag. Vad f-n gör man med sitt hål om det inte finns någonting kvar att hämta där? Var hemma hos en större lantbrukare för ett par dagar sedan och hans bergvärme a´150.000:- gav dem 16 grader varmt i kåken. Känns ju jätteskönt nu i höstrusket :roll:

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

WB skrev:Är det ingen av er proffs som kan svara på frågan om berg kan laddas ur :?:

Måste få klarhet i det innan man tar ståndpunkt här tycker jag. Vad f-n gör man med sitt hål om det inte finns någonting kvar att hämta där? Var hemma hos en större lantbrukare för ett par dagar sedan och hans bergvärme a´150.000:- gav dem 16 grader varmt i kåken. Känns ju jätteskönt nu i höstrusket :roll:

WB
om dom inte får varmt så måste det bero på att nån/flera delar i deras system är fel dimensionerat
jag har själv ett högtemperatursystem & tunna väggar shjuntar just nu ut 50°c har nu ca 0°c ute, sådana system är inte bra för värmepumpar :shock:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Fortfarande inte svar på frågan om berg kan laddas ur

WB :?: :!:
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

blir det förmånga bergvärme anläggningar i ett kvarter så kan det bli så att det blir tjäle nere i marken, därför finns det min avstånd mellan borrorna
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, jag har en CTC 265b med en Pellx21:a i. Kan inte påstå att det är något jättejobb, April till Oktober fyller jag på med pellets och askar ur en gång i månaden. Vintertid blir det två gånger i månaden.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

WB skrev:Är det ingen av er proffs som kan svara på frågan om berg kan laddas ur :?:

Måste få klarhet i det innan man tar ståndpunkt här tycker jag. Vad f-n gör man med sitt hål om det inte finns någonting kvar att hämta där? Var hemma hos en större lantbrukare för ett par dagar sedan och hans bergvärme a´150.000:- gav dem 16 grader varmt i kåken. Känns ju jätteskönt nu i höstrusket :roll:

WB
Ja berg kan laddas ur.

Det sker om det sker ett för stort uttag av värme ur hålet eller kringliggande hål.
Många stora hus med högt energibehov på samma gata kan ge dålig effekt.
Det är grundvattnet i berget som ger värmen, inte själva bergrunden. Därför kan grannarna redan kylt ner vattnet åt dig så du får taskig verkningsgrad.
Om det aktiva borrdjupet är för litet får man också dålig verkningsgrad. Aktivt borrdjup är den delen av borrhålet som är under grundvattennivån. Det har således inget som helst med borrhålets totala djup att göra.
För hög effekt på pumpen som i kombination med för litet aktivt borrdjup ger således nedkylt hål.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson skrev:
Lager skrev: Att "renovera" eller byta ut värmepumpen i en framtid kommer ju inte att kosta 140000+kr. Utan snarare 10000-40000kr.
Den biligaste markvärmepumpen jag hittade på rinkabyror kostade
26 000 kr och den var på 5kw..
Det är nog den billigare delen av prisskalan på kvalitetsprodukter som Nibe och CTC.
Renovering med utbyte av kompressor och annat pill bör landa kring 10 000 som Lager nämner.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Shakespeare skev:
Hur menar du nu? Högre COP belastar hålet mindre och nyare VP bör ha högre COP.
Högre COP innebär att mer av energi kommer från hålet vid samma utlevererade energimängd. Det följer indirekt av definitionen av COP.
Alltså högre COP=högre belastning av hålet.

Homann skrev:
Om man behöver ca 30.000 kWh/år för uppvärmning, före konvertering, så sparar man 20.000 kWh. Det blir väl en års-COP på 3? Och det är ett värde från värmepumpsförsäljaren.
Vilket ligger betydligt närmare 2,7 som de funnit i undersökningen jag refererade, än 4 som ngn annan påstod.
Det är dessutom djävligt mycket svårare att nå års COP på 4 än på 3.
Den teoretiska bakgrunden till maximalt COP ges av Carnotverkningsgraden och den är starkt olinjär.

Om jag minns rätt så ser det ut så här COPc=Tlåg/(Thög-Tlåg)
Där Tlåg är Tkbut i Kelvin och Thög=Tvbut i Kelvin. Dela sedan COPc med två så hamnar du grovt sett på COPverklig.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Erik skrev: Högre COP innebär att mer av energi kommer från hålet vid samma utlevererade energimängd. Det följer indirekt av definitionen av COP.
Alltså högre COP=högre belastning av hålet.
Nu inser jag att jag har fel :oops: Sorry!
Men du har faktiskt också fel. Högre COP innebär att mer energi tas från marken vid en viss effekt IN till pumpen. Men samtidigt ökar också den utmatade effekten till huset. (COP är förhållandet mellan effekt ut och in, dvs hur mycket värmeeffekt man får ut jämfört med hur mycket el-effekt pumpen "drar"). Om man inte ökar sitt effektuttag så kommer inte heller hålet att belastas mer, det är bara el-förbrukningen som sjunker.
Men det hänger väl ändå ihop? Blir värmen billigare så skruvar man upp lite mer :wink:
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

elvis skrev:
WB skrev:Är det ingen av er proffs som kan svara på frågan om berg kan laddas ur :?:

Måste få klarhet i det innan man tar ståndpunkt här tycker jag. Vad f-n gör man med sitt hål om det inte finns någonting kvar att hämta där? Var hemma hos en större lantbrukare för ett par dagar sedan och hans bergvärme a´150.000:- gav dem 16 grader varmt i kåken. Känns ju jätteskönt nu i höstrusket :roll:

WB
Ja berg kan laddas ur.

Det sker om det sker ett för stort uttag av värme ur hålet eller kringliggande hål.
Många stora hus med högt energibehov på samma gata kan ge dålig effekt.
Det är grundvattnet i berget som ger värmen, inte själva bergrunden. Därför kan grannarna redan kylt ner vattnet åt dig så du får taskig verkningsgrad.
Om det aktiva borrdjupet är för litet får man också dålig verkningsgrad. Aktivt borrdjup är den delen av borrhålet som är under grundvattennivån. Det har således inget som helst med borrhålets totala djup att göra.
För hög effekt på pumpen som i kombination med för litet aktivt borrdjup ger således nedkylt hål.
Du kan också ladda upp hålet igen. Detta gör man genom att ta solenergin på sommaren och skicker ner den i hålet. Kostnaden för detta och hur bra detta funkar vet jag inte men detta var det råd jag fick i alla fall.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

Shakespeare skrev:
Erik skrev: Högre COP innebär att mer av energi kommer från hålet vid samma utlevererade energimängd. Det följer indirekt av definitionen av COP.
Alltså högre COP=högre belastning av hålet.
Nu inser jag att jag har fel :oops: Sorry!
Men du har faktiskt också fel. Högre COP innebär att mer energi tas från marken vid en viss effekt IN till pumpen. Men samtidigt ökar också den utmatade effekten till huset. (COP är förhållandet mellan effekt ut och in, dvs hur mycket värmeeffekt man får ut jämfört med hur mycket el-effekt pumpen "drar"). Om man inte ökar sitt effektuttag så kommer inte heller hålet att belastas mer, det är bara el-förbrukningen som sjunker.
Men det hänger väl ändå ihop? Blir värmen billigare så skruvar man upp lite mer :wink:
Om du har ett hus som behöver 10 kW för att bli varmt och gosigt och en VP med ett COP på 2 hämtar den 5 kW från hålet och de andra 5 kommer från den energi som tillförs kompressorn. Byter du till en pump med ett COP på 4 (under förutsättning att behovet fortfarande är 10 kW) kommer 7,5 kW från hålet och 2,5 från kompressorn.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

TACK

Då kan man fundera i lite andra banor.
Tack för hjälpen

MVH WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

elvis skrev:Jag har tolkat det som att man dimensioner borrdjupet så att det passar pumpens maxbehov men man dimensionerar ofta en mindre pump än vad som är husets maxbehov. Resten toppas med elpatron, detta för att hålla nere kostnaden. De stackars timmarna på ett år som är husets toppbehov är inte många ock kan komletteras med el utan att det blir särskilt dyrt.

Det är iofs ointressant i sammanhanget.
Det intressanta är att folk jämför supermoderna pelletspannor med 85% årsverkningsgrad mot sämsta sortens bergvärmeinstallation som ofta är gammal med den tidens dimensioneringar (för grunt borrhål).

Jämför en gammal sunkbrännare i en sketpanna med sämsta sortens bergvärme och en toppmodern pelletspanna med toppmodern bergvärmeanläggning som är korrekt dimensionerad istället.
Men det kanske inte är lika skoj om man är pelletseldare.
Att gå in och spetsa med ren el när elbristen är som störst är rent vansinne om man ser till rikets energiförsörjning, och som nån var inne på finns, snart tekniken för att ta låta el kosta mer när förbrukningen är högst, då svider det i plånboken också.

Helt rätt, jämförelsen skall givetvis vara mellan modernaste pelletspanna och modernaste vp - eller kanske inte modernaste, snarare bäst pris/prestanda.
Skriv svar