Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:
Varför skulle inte detta "tillåtas", visst får man sota pannan oftare, men varför skulle den inte vara "bra" ?.
Ved tror du pellets har så dåligt ryckte att det är så mycket jobb med pellets "man måste sota/askaur pannan varje vecka ibland 2 ggr/vecka" :roll:

Har flera släktingar/bekanta som aldrig skulle välja pellets för att det är så mycket jobb av det dom sett hos dom som har pelletseldning.. Alla dom har varit o kollat hos har en oljepanna typ ctc 1100 med en viking i o när man säger hur mycket jobb det verkligen är med moderna grejer tror dom inte på en..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Varför skulle man underdimensionera sin anläggning ?
Köpte du en 6 kw pelletsbrännare möjligen ? Knappast.

Gamla hus med stora radiatorer är mycket lämpliga för bergvärme.
Däremot är moderniserade hus med små element avsedda för hög temp mindre lämpliga.
Med de förbrukningarna du anger har man en COP på 1,6.
Det får man nog vara världsmästare för att lyckas hitta 10-12 bekanta som har. Tipsa dina bekanta om att köpa luft/ luft pumpar för 10 000 kr/st för de har bättre årsmedel värde i kyliga Luleå än vad de nämnda bergvärmeanläggninarna har. I alla fall enligt Svensk Provningsanstalt som gjort testerna och beräkningarna.

Mvh

http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... mepump.pdf
Om du hör med en firma o får en berg/jordvärme offert så kan jag säga att de är för snålt tilltagen pump o slinga/borrhål till 99% för annars skulle det bli för dyrt = ingen såld pump..

I svergie är det väl bara en som nått ett årscop på över 4 o det är en i ett annat forum..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

GoForIt Pellets skrev:Vi har redan idag brist på elproduktion i Sverige, och tvingas vintertid förlita oss på importerad el från våra grannländer. El som ofta är producerad med olje eller kolkraft. En typ av elproduktion som vi inte själva har för att vi tycker den är förkastlig i miljöhänseende. Tyvärr är ju vindarna inte stilla, utan skiten kommer ju ändå in till oss luftvägen..

Biobränslen från vår skog har vi däremot ett överflöd av. Väldigt mycket användbar energi kvarlämnas i skogen vid skogsbruket idag.
Elbrist ibland och elöverskott ibland... hittade man en billig vp att köra för billig el vid överskott vore det ett perfekt och prisvärt komplement till andra värmekällor.

Biobränslen i överflöd, tror inte det stämmer, det lär bli huggsexa i takt med fler etanolbilar.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:I svergie är det väl bara en som nått ett årscop på över 4 o det är en i ett annat forum..
Och detta årscop på 4 är förstått uppmätt med av SP vedertagna metoder? :wink:
RogerB
Späd planta

Inlägg av RogerB »

Vad kom Timell fram till?

/Roger
Enplans villa -71. Ettrörssystem med små radiatorer. Förbrukning idag 30000kwh. Pelletsanläggning eller inte?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Står på andra sidan i tråden.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev:

Om du hör med en firma o får en berg/jordvärme offert så kan jag säga att de är för snålt tilltagen pump o slinga/borrhål till 99% för annars skulle det bli för dyrt = ingen såld pump..

I svergie är det väl bara en som nått ett årscop på över 4 o det är en i ett annat forum..

Vad menar du med detta ? Menar du att du vill att bergvärmen skall ha en täckningsgrad på 100 % av maxeffektbehovet ? Eller kanske 105% för att vara säker ?

Det är inte så man dimensionerar en bergvärmeanläggning.
Man dimensionerar den så att den täcker typ 85 % av maxbehovet och resten täcker man med elpatron. Summan av dessa två är din COP, därför är den lägre än pumpen maximala och annonserade.

Men några siffror på 1,6 i COP som du refererat till kan du glömma.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

elvis skrev:Man dimensionerar den så att den täcker typ 85 % av maxbehovet och resten täcker man med elpatron.
Nja som jag förstått det gjorde man så förr när pumparna hade sämre reglering för att optimera körtiderna hos pumpen, jag vill nog mena att man med inverterpumparna nuförtiden dimensionerar för 100%.

Enda egentliga anledningen att underdimensionera idag är att spara lite på borrhålsdjupet, men det är en minst sagt oklok besparing sett i det långa loppet.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

En sak man inte får glömma i resonemanget är ju att värmepumpen i sig inte är hela investeringen.

Att "renovera" eller byta ut värmepumpen i en framtid kommer ju inte att kosta 140000+kr. Utan snarare 10000-40000kr.

Det som dock kan vara viktigt att tänka på är att ta till ordentligt på borrhålet så att nästa generation VP inte urlakar hålet pga. för hög COP eller effekt. Eller helt enkelt att hålet kanske måste palla en utbyggnad av huset.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ABSO skrev:
elvis skrev:Man dimensionerar den så att den täcker typ 85 % av maxbehovet och resten täcker man med elpatron.
Nja som jag förstått det gjorde man så förr när pumparna hade sämre reglering för att optimera körtiderna hos pumpen, jag vill nog mena att man med inverterpumparna nuförtiden dimensionerar för 100%.

Enda egentliga anledningen att underdimensionera idag är att spara lite på borrhålsdjupet, men det är en minst sagt oklok besparing sett i det långa loppet.
Jag har tolkat det som att man dimensioner borrdjupet så att det passar pumpens maxbehov men man dimensionerar ofta en mindre pump än vad som är husets maxbehov. Resten toppas med elpatron, detta för att hålla nere kostnaden. De stackars timmarna på ett år som är husets toppbehov är inte många ock kan komletteras med el utan att det blir särskilt dyrt.

Det är iofs ointressant i sammanhanget.
Det intressanta är att folk jämför supermoderna pelletspannor med 85% årsverkningsgrad mot sämsta sortens bergvärmeinstallation som ofta är gammal med den tidens dimensioneringar (för grunt borrhål).

Jämför en gammal sunkbrännare i en sketpanna med sämsta sortens bergvärme och en toppmodern pelletspanna med toppmodern bergvärmeanläggning som är korrekt dimensionerad istället.
Men det kanske inte är lika skoj om man är pelletseldare.

Jag håller helt klart med dig om borrning. Borra grunt är korkat.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Lager skrev: Det som dock kan vara viktigt att tänka på är att ta till ordentligt på borrhålet så att nästa generation VP inte urlakar hålet pga. för hög COP eller effekt.
Hur menar du nu? Högre COP belastar hålet mindre och nyare VP bör ha högre COP. Varför skulle man behöve mer effekt i framtiden? Tja, det skulle väl iof flytta in en familj som gör av med mer vv eller har högre inne-temp, ok.
Lager skrev: Eller helt enkelt att hålet kanske måste palla en utbyggnad av huset.
Det kan ju tänkas och det skulle kunna motivera att borra djupare men frågan är om inte den ökade verkningsgraden på en nyare pump även klarar tillbyggnaden? Det kan man inte säga förrän i efterhand. Är det förresten säkert att man kan använda samma slang om 10-15 år? Kanske finns andra krav då?

Jag tycker att man ska ta till hålet lite extra för att inte riskera att det blir underdimensionerat till dagens pump. Djupare hål ger också högre temp på brine och bättre verkningsgrad. Kanske funkar det även bra till nästa pump och ev tilbyggnad, det får man ta som bonus. Prova att pruta till några extra meter extra, kanske lättare än att få ner priset? Eller?
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Roger skrev:
Hej Micke, va köper du din pellets? 8700 kr/5,8 ton = 1500 kr/ton ger 1,5 kr/kg mkt billigt. Köpte 700 kg:s säck för 2 veckor sen för 1470 kr ger 2,1 kr/kg

Mvh

/Roger
Skelleftebränsle :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Tänkte bara tala om min tankegång i detta ämne( om det är intressant
är en annan sak)Jag är nöjd med pelletsen förutom priset o
kvaliten meckandet ibland.Har ingen tanke på att byta nu .Men ärligt talat om jag skulle slänga ut pengar på ett byte nu ,jag menar ny pelletsutr
eller Vp pump .Skulle det nog bli en Vp Tror inte det är mer lönande
en pellets men skillnaden är för liten Vidare tror jag inte på den vinst
i ett äldre hus som det utlovas inte än i varje fall Skulle ta Vp av ren
bekvämlighet.Plus att jag skulle få mera utrymme.Men som sagt det
är inte aktuellt än.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
RogerB
Späd planta

Inlägg av RogerB »

Hej

Är i behov av en ny värmeanläggning. Har nu en gammal Albin med elkassett. Enplansvilla-71 120+50 kvm i Piteå. Enrörssystem med små radiatorer. Väger mellan luft-vatten vp och pelletsanläggning. Fördelen med värmepump är som jag ser det enklare drift o underhåll. Nackdelen är att jag kommer att behöva spetsa en del med elpatron. Fördelen med pellets är att det funkar bättre till rörsystemet/radiatorerna, nackdelen då mer underhåll. Eftersom jag kommer att flytta anläggningen från nuvarande pannrum blir det också mer jobb med själva installationen. Skorsten etc.

Följer den här tråden eftersom jag funderar just över detta. Jag försöker snappa upp saker utifrån inläggen men det verkar styndtals bli mest för och emot.

Funderingar:
1. Kostnad för pelletspanna, brännare, skruv, bulkförråd
2. Besparing? Förbrukar idag ca 31000 kwh inkl hushållsel.
3. ska man satsa på acctank?
4. Bättre/sämre märken?
5. Behöver jag bygga "pannrum", dvs isolera eller skärma av det förråd jag ska ställa anläggningen i?
6. Övrigt att tänka på?

/Roger
Enplans villa -71. Ettrörssystem med små radiatorer. Förbrukning idag 30000kwh. Pelletsanläggning eller inte?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Roger B skrev:
1. Kostnad för pelletspanna, brännare, skruv, bulkförråd
2. Besparing? Förbrukar idag ca 31000 kwh inkl hushållsel.
3. ska man satsa på acctank?
4. Bättre/sämre märken?
5. Behöver jag bygga "pannrum", dvs isolera eller skärma av det förråd jag ska ställa anläggningen i?
6. Övrigt att tänka på?
1. Kostnad beror på vilket system du väljer och hur stort förråd du väljer.
Pannan med brännare från 38 000 och upp till 100 000 men de flesta ligger kring 50´ utan förråd. Förråd från 2500 kr för 300 liter och 18 000 för 6 kubiks.

2. Besparing utan kapitalkostnad som är stooor är typ halva priset gentemot el.

3. Typ nej, såvida du inte har hörnbad eller vill duscha i två duschar samtidigt.

4. Bättre sämre märken finns givetvis men välj om möjligt ett paket med panna och brännare från samma tillverkare. Undvik "hottade" oljepannor, det är inget man nyinvesterar i annat än för prisets skull.

5. Ja definitivt ! Pannrummet skall byggas enligt BBR och ha brandhämnande och brandspridningsskyddande konstruktion.

6. Bränsleförrådet, panna, skruv mm. tar plats.
Räkna med att du behöver 10 m2 minst.
Det kan inte vara för trångt, då får man psykiska sammanbrott när man ska sota eller tömma aska. En del anläggningar behöver man verktyg för att sköta.

Ooops glömde en sak. Det smutsar i viss mån. Alltfrån sanslöst mycket till en del. Men att det är helrent kan man glömma. Det är inget man kombinerar med tvättsugan precis såvida man inte är ungkarl och har för avsikt att vara det resten av sitt liv.
Skriv svar